Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos
Dagens argument / Påstand:
Logos appellerer til fornuften / Har høj status i vores moderne samfund / Vi lytter meget gerne til eksperter, tal og videnskabelige resultater / Har høj status i vores moderne samfund / Vi lytter meget gerne til eksperter, tal og videnskabelige resultater
Logos appel - et eksempler: / Vi skal holde op med at forurene. FN's klimapanel forventer, at den globale vandstand vil stige med 18 til 59 centimeter frem til år Det betyder, at flere lande i verden vil forsvinde…
Logos - øvelse / Lav i mindre grupper et argument med logos appel. Brug dagens argument. / I har 5 min! / Lav i mindre grupper et argument med logos appel. Brug dagens argument. / I har 5 min!
I har 5 minutter
I har 4 minutter
I har 3 minutter
I har 2 minutter
I har 1 minut
Tiden er gået!
Logos - en stærk appelform Hvorfor?
Den der taler med logosappel - / Fremstår saglig, informerende og argumenterende / Men også kølig og upersonlig! / Fremstår saglig, informerende og argumenterende / Men også kølig og upersonlig!
Ethos appellen Et spørgsmål om troværdighed
Ethos - talerens troværdighed / Til alle mennesker knytter der sig en grad af troværdighed / Det kan være ikraft af uddannelse, job, erfaringer eller socialstatus / Ethos er altså noget man har! / Til alle mennesker knytter der sig en grad af troværdighed / Det kan være ikraft af uddannelse, job, erfaringer eller socialstatus / Ethos er altså noget man har!
Vi har alle en ethos-konto / Personer, virksomheder, institutioner - alle har en vis mængde ethos / Det er modtagers opfattelse af afsender: hvor megen tiltro og respekt modtager har for afsender / Personer, virksomheder, institutioner - alle har en vis mængde ethos / Det er modtagers opfattelse af afsender: hvor megen tiltro og respekt modtager har for afsender
Ethos øvelse / Tag dagens argument. / Hvordan sikre I, at dette argument fremføres med ethos? / Opfind den perfekte afsender / Lav en præsentation af ham/hende / Tag dagens argument. / Hvordan sikre I, at dette argument fremføres med ethos? / Opfind den perfekte afsender / Lav en præsentation af ham/hende
I har 5 minutter
I har 4 minutter
I har 3 minutter
I har 2 minutter
I har 1 minut
Tiden er gået!
Bonus på ethos-kontoen / Ærlighed / Overbevisende kropssprog / Velvilje overfor tilhørerne / Vedholdenhed / Ærlighed / Overbevisende kropssprog / Velvilje overfor tilhørerne / Vedholdenhed
Tip til en stærk ethos-appel / Show it, don´t tell it! / Husk at afsender har et vist ethos- niveau allerede inden argumentationen begynder / Argumentationen kan så være med til at af- eller be-kræfte ethos / Show it, don´t tell it! / Husk at afsender har et vist ethos- niveau allerede inden argumentationen begynder / Argumentationen kan så være med til at af- eller be-kræfte ethos
Tip til en stærk ethos-appel / Det er ikke kun hvad, du siger - men også hvordan du siger det, der giver bonus / Afsender kan få bonus på ethos-kontoen allerede inden talerstolen betrædes; f.eks. gennem en god præsentation / Det er ikke kun hvad, du siger - men også hvordan du siger det, der giver bonus / Afsender kan få bonus på ethos-kontoen allerede inden talerstolen betrædes; f.eks. gennem en god præsentation
Pathos - de store følelser med den korte virkning
Fordelen ved pathos-appel / Kan engagere modtager, så der ikke kun skabes overbevisning - men måske også handling
Hvornår bruger vi pathos- appel? / Når der virkelig er noget på spil: Krig, krise, død, fødsel, katastrofer
Hvordan skaber pathos store følelser? / Pathos-appel skal skabe indre billeder i modtageren, så han/hun kan leve sig ind i situationen tml tml / Pathos skabes også gennem kropssprog: KgJQUXr2Ws KgJQUXr2Ws / Pathos-appel skal skabe indre billeder i modtageren, så han/hun kan leve sig ind i situationen tml tml / Pathos skabes også gennem kropssprog: KgJQUXr2Ws KgJQUXr2Ws
Pathos øvelse / Tag dagens argument / Lav belæg/begrundelser med stor pathos / Fremfør argumentet med pathos / Tag dagens argument / Lav belæg/begrundelser med stor pathos / Fremfør argumentet med pathos
I har 5 minutter
I har 4 minutter
I har 3 minutter
I har 2 minutter
I har 1 minut
Tiden er gået!
Den dygtige afsender bruger alle 3 appelformer! / Logos - til at underbygge sine synspunkter / Ethos - anvendes og dyrkes før og under meddelelsen / Pathos - så følelserne kommer i spil. Helst mod slutningen, hvor der opfordres til handling / Logos - til at underbygge sine synspunkter / Ethos - anvendes og dyrkes før og under meddelelsen / Pathos - så følelserne kommer i spil. Helst mod slutningen, hvor der opfordres til handling
Hvis der er tid…