Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Den 18. august 2015 Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik.
Advertisements

1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Christian Bjørnskov Institut for Økonomi Aarhus Universitet Gældskriser 1.
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
AffaldVarme Århus Teknik og Miljø Århus Kommune Grøn Energi set fra en kommunal forsyningsvirksomhed.
EN FAIR LØSNING FOR DANMARK - sammen ud af krisen.
KL: DEN DOBBELTE UDFORDRING. 1.Den dobbelte udfordring Lav vækst (produktivitet) Urbanisering (og overgang fra industri til serviceerhverv) 2.Hvad er.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Fokus på handicappedes beskæftigelse Handicapkonference 22. november 2007.
Økonomisk politik Den økonomiske politik tager sit udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål Økonomisk vækst Fuld beskæftigelse Lav inflation Overskud i.
MiljøForum Fyn 2007 Klima, energi og miljø Anne Grete Holmsgaard.
Kapitel 1. Målrettet vinkel Den personlige fortælling – fortalt og generaliseret som gode råd Tegn på at en virksomhed er i problemer – gule og røde lamper.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Hvad betyder landbrugspakken for grundvandet? Claus Vangsgård, DANVA.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Krisens forløb J.O.Kjær Hansen, 04 jvf. Mitroff
Politisk økonomi - resten..!.
En verdensøkonomi i opbrud?
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Hvad har EU gjort for at løse flygtningekrisen?
Virksomhedens udvikling
Virksomhedens omkostninger
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Produktivitetsfremme
Ny risiko-bekendtgørelse
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Hvorfor resultatløn?.
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
EU’s politiske økonomi – Det indre Marked den 11. august 2017
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Benchmark af netværk og klynger:
Kan EU gøres demokratisk?
Tilbage til EU’s vision
Skriv ansøgning 10 gode råd.
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Hvad betyder en konflikt for mig?
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Køreteknik.
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Vision 2050 er vejen til vækst
EU’s politiske økonomi – Det indre Marked den 17. august 2018
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Den 18. august 2015 Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik i EU 4. Horisontal industripolitik i EU 1

Hvad er industripolitik? -dækker alt fra redning af enkeltvirksomheder til regionalpolitik -ikke enighed om én præcis definition -sektorspecifik eller de rigtige rammer - selektiv eller horisontal industripolitik 2

Mål med politikken: -fremme strukturændringer – større, færre, mere højteknologiske virksomheder -fremme samarbejdet mellem virksomheder i flere EU-lande - fremme innovation, forskning, teknologisk Udvikling Sigtet: bedre europæisk konkurrenceevne 3

F & U: 4

Elementer i EU’s industripolitik -sektorpolitik: oprindeligt rettet mod ”gamle” industrier (stål, tekstiler), senere mod højteknologi - F & U-stimulering i den prækompompetitive fase: telekommunikation, informationsteknologi - standarder: harmoniserede standarder med virksomhedsdeltagelse - handelspolitik: protektionisme og strategisk handelspolitik (Airbus) 5

Strategisk industri- og handelspolitik? 6

Forskellige industripolitiske traditioner Frankrig: Beskytte Strukturel beskyttelse: standarder, offentlige indkøb osv.: Tyskland UK: Ingen beskyttelse 7

På hvilket niveau skal industripolitikken besluttes? Regionalt/nationalt: Mest viden, men muligvis også lokal/national hensyntagen og tildeling af særfordele Supranationalt: Lobbyisme lettest her samt mindre viden. Men til gengæld måske bedst til rationel overordnet prioritering 8

EU-historik 1960’erne/1970’erne: national champions/ statsejede virksomheder, målrettet planlægning 1980’erne: skepsis overfor ovenstående, privatisering, rational choice begrundelser 1990’erne/2000’erne: ovenstående plus vægt på teknologiske og forskningsbetonede rammeprogrammer 9

10

2000’erne: globaliseringen skaber en ny situation for industripolitikken Kina/Indien: anvender national champions med succes Produktionsbaserede virksomheder forsvinder Først set som en uanvendelig udvikling (vi skal blot leve af vidensvirksomheder) Derefter set som problematisk: produktion og F & U hænger sammen Hvordan løses dette problem i EU uden tilbagevenden til en selektiv industripolitik? 11

Industripolitikken er vendt tilbage frygt for globaliseringens afindustrialisering tab af produktionsarbejdspladser giver tab af innovation vi kan ikke leve af den kreative klasse alene gamle argumenter kommer tilbage: støtte og beskyttelse af strategiske industrier 12

Den nødvendige produktion 13

Statsstøtte Langt fra al industripolitik reflekteres i statsstøtte, men er alligevel ofte en vigtig direkte eller indirekte ingrediens Kraftigt fald i statsstøtten fra midt 1990’erne (8- 9 pct. af BNP) til midt-2000’erne (omk. 4 pct. af BNP), hvorefter der skete en brat stigning fra 2008 og frem (midlertidig støtte) Skrappere anti-statsstøttepolitik i EU Flere undtagelser under krisen 14

Sektorspecifik industripolitik I De fleste eksperter er tøvende med selektiv industripolitik, selv om der er mange argumenter for: Markedsfejl, der kunne korrigeres. 1) stigende afkast p.g.a. store faste produktionsomkostninger og små variable omkostninger = risiko for oligopoler Svar: nationalisering eller prisregulering 15

Sektorspecifik industripolitik II 2) Strategisk konkurrence på internationale markeder Beskyttelse eller støtte til sektorer, som opererer på et internationalt oligopolistisk marked Strategisk handelspolitik: Boing versus Airbus ”Infant industry”-argumentet = forcere læringsprocessen Forsvare high tech-sektorer med store positive eksterne ekstanaliteter Støtte til national champions 16

Sektorspecifik industripolitik III 3) Sektorer på retur: Hvis lønningerne er ufleksible og arbejdskraften svær at reallokere, kan det i teorien være rationelt at give statsstøtte på midlertidig basis. Faren er, at den bliver permanent. Har historisk opslugt en stor del af udgifterne til industripolitikken i EU. 17

Eksterne effekter og koordinationsspørgsmål Sikringen af transportfaciliteter – veje, jernbaner Nødvendigt med et minimum af kritisk masse af virksomheder. Derfor får de første ofte særligt favorable vilkår. Derfor beskyttes industrier i begyndelsen i visse lande. Men hvornår skal man holde op? Standarder i EU – hvem sætter dem? CEN, Cenelec, ETSI Asymmetrisk information mht. fx finansielle selskaber – Svar: nationalisering (venstrefløjen) – skrappere regulering (centrum-højre) 18

Problemer med at implementere sektorspecifikke industripolitikker Informationskravene er meget store ved intervention for at hindre markedsfejl – har man denne viden? Strategisk industri/handelspolitik kan meget let udløse handelskrige Stærke særinteresser ”sætter” sig på de industripolitiske midler Sektorer på retur har stærkere incitament til lobbyisme Derfor ender selektiv industripolitik ofte med ”picking the losers, not the winners” 19

Horisontale politikker I Foretrækkes af eksperter i Kommissionen Forskning & udvikling: F & U-fremmende politikker kan være forsøg på at løse generelle markedsfejl, som underinvestering i F & U Patentsystemet er et forsøg på at løse dette problem vedr. manglende afkast på investering i F & U- aktiviteter Markedsfejlene vedr. F & U forstærkes af potentielle fejl på kapitalmarkedet pga. asymmetrisk information, som gør det vanskeligt at vurdere værdien af virksomheders F & U-aktiviteter Faren: Blot øgede skattefinansierede profitter 20

Horisontale politikker II Uddannelse: Fare for underinvestering i uddannelse: Virksomhederne utilbøjelige til at investere i uddannelse, når medarbejderne uden videre kan forlade virksomheden Enkeltpersoner ofrer kun ressourcer på uddannelse, hvis der er et udviklet offentligt og privat jobmarked, som kan give dem jobs. 21

Horisontale politikker III Antitrustpolitikker og regulering: Sherman Antitrust Act (moder) Romtraktaten, men lemfældig fortolkning i 1960’erne og 1970’erne – European champions-tankegangen En liberal handelspolitik kan ikke kompensere herfor Er kun rettet mod virksomheder i international konkurrence: Vareproduktion (ja) – tjenesteydelser (nej) Konflikt mellem industripolitik og konkurrencepolitik: Hvor koncentrerede skal virksomheder tillades at være. Oligopoler kan være effektive pga. stordriftsfordele, men konkurrencepolitisk problematiske 22

Horisontale politikker IV Regionalpolitikker: Regional udvikling kræver infrastruktur i form af a) fysisk (veje, energi osv.) og human infrastruktur (udannet arb.kraft, udd.inst.) Nøglen i moderne vækstteorier Regionalpolitikker er ekstra nødvendige i f.m. europæisk integration, fordi den i sig selv tenderer mod at favorisere geografisk koncentration. Periferien taber. 23