Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK
Genren kronik Læs om genren her: Se også filen: ”Opgavetyper i skriftlig dansk”
Opgaven Faste opgaveformuleringer i en kronik: Skriv en kronik om ….. (kronikkens emne) Kronikken skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i…. (tekstens titel) Diskuter synspunkterne. Omfang: 3 s. Elevtid: 300 min (incl. skrivemodul) Aflevering: Søndag 3.november kl
Individuel opgave: Hvad mener tekstens forfatter om emnet? (medier og meningsdannelse/kedsomhed og rastløshed i den moderne verden) Beskriv kort forfatterens overordnede synspunkter – som du ser dem efter at have læst teksterne.
Grupper 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Gruppeopgave Læs på skift jeres beskrivelser af forfattersynspunkterne højt for hinanden. Er I enige om, hvad hovedsynspunkterne er? Tjek evt. i teksten igen – og redegør mundtligt for hovedsynspunkterne for hinanden. Tag noter! Diskuter: Hvad synes I er interessant ved teksterne? hvor vil I foreløbig lægge fokus i jeres diskussion. I behøver ikke at vælge det samme!
Frem med analyseredskaberne 1. Lav en argumentationsanalyse af teksterne – brug Toulmins simple model – fx her: sites.google.com/site/danskfag/sprog/argumentation Brug også filen ”Power point om argumentation” i materialer. Vigtigt: hvad er påstande og hvad er belæg for påstande. Tag noter 2. Vurder argumentationen – bruges fx særlige argumenttyper? 3. Hvordan bruges sproget til at overbevise læseren om forfatterens synspunkter ? Udvælg 3-4 gode eksempler som dokumentation. 4. Lav evt. en kommunikationsanalyse af teksterne – dvs. se på forholdet: Afsender- tekst (herunder medie) - modtager
Diskussion Hvordan forholder I jer til teksternes synspunkter? Hvad vil I tage op i jeres diskussion? Kan I komme med nye synspunkter? Kan I komme med nye begrundelser? Kan I komme med gode eksempler? Kan I evt. benytte jer af gendrivelse? I hvilken retning skal jeres konklusion gå? (I behøver ikke være enige!)
Skriv en indledning I skulle nu være nået så langt, at I kan skrive en foreløbig indledning til kronikken. Indledningen skal: Præsentere emnet for læseren - fx 3 – 4 linjer Præsentere teksterne for læseren (der IKKE kender teksterne). Husk: Forfatter, titel, dato og medie. Skrives i et fængende, men sagligt sprog.