Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1 Se også.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Generelle regler for brug af PowerPoints
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Studieretningsprojekt
Analyse af praksis.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Karl Henrik Flyums model
Synopsis VIP3/2012.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Formidling 22. Oktober 2007.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Litterær artikel. Genren litterær artikel  Læs om genren her:
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
SKRIV TITEL HER Skriv emnet her.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK

Genren kronik  Læs om genren her: Se også filen: ”Opgavetyper i skriftlig dansk”

Opgaven Faste opgaveformuleringer i en kronik: Skriv en kronik om ….. (kronikkens emne) Kronikken skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i…. (tekstens titel) Diskuter synspunkterne. Omfang: 3 s. Elevtid: 300 min (incl. skrivemodul) Aflevering: Søndag 3.november kl

Individuel opgave: Hvad mener tekstens forfatter om emnet? (medier og meningsdannelse/kedsomhed og rastløshed i den moderne verden) Beskriv kort forfatterens overordnede synspunkter – som du ser dem efter at have læst teksterne.

Grupper  1.  2.  3.  4.  5.  6.  7.

Gruppeopgave  Læs på skift jeres beskrivelser af forfattersynspunkterne højt for hinanden.  Er I enige om, hvad hovedsynspunkterne er? Tjek evt. i teksten igen – og redegør mundtligt for hovedsynspunkterne for hinanden. Tag noter!  Diskuter: Hvad synes I er interessant ved teksterne? hvor vil I foreløbig lægge fokus i jeres diskussion. I behøver ikke at vælge det samme!

Frem med analyseredskaberne 1. Lav en argumentationsanalyse af teksterne – brug Toulmins simple model – fx her: sites.google.com/site/danskfag/sprog/argumentation Brug også filen ”Power point om argumentation” i materialer. Vigtigt: hvad er påstande og hvad er belæg for påstande. Tag noter 2. Vurder argumentationen – bruges fx særlige argumenttyper? 3. Hvordan bruges sproget til at overbevise læseren om forfatterens synspunkter ? Udvælg 3-4 gode eksempler som dokumentation. 4. Lav evt. en kommunikationsanalyse af teksterne – dvs. se på forholdet: Afsender- tekst (herunder medie) - modtager

Diskussion  Hvordan forholder I jer til teksternes synspunkter?  Hvad vil I tage op i jeres diskussion?  Kan I komme med nye synspunkter?  Kan I komme med nye begrundelser?  Kan I komme med gode eksempler?  Kan I evt. benytte jer af gendrivelse?  I hvilken retning skal jeres konklusion gå? (I behøver ikke være enige!)

Skriv en indledning I skulle nu være nået så langt, at I kan skrive en foreløbig indledning til kronikken. Indledningen skal:  Præsentere emnet for læseren - fx 3 – 4 linjer  Præsentere teksterne for læseren (der IKKE kender teksterne). Husk: Forfatter, titel, dato og medie.  Skrives i et fængende, men sagligt sprog.