Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

CBS’ Uddannelser Kvalitetsseminar 7. marts Formål med kvalitetsseminaret •Kvalitetsudvikling af uddannelser –Inspiration til fortsat udvikling.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Nina Tange Aarhus Universitet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Kultur og samarbejde Refererer til vort gruppearbejde vedr. ”Vigtige emner fremover”, bl.a. Sikre bredt spekter af kompetancer Sikre positiv og negativ.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Udvikling af beboerdemokratiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Kvantitative metoder
Mødeledelse og deltagelse
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Gruppeudviklingssamtaler
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Større Skriftlig opgave
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
v/ Henrik Skovdal – Partner i Promentum
KNÆK KODEN.
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
KVU møde d. 25/november 2008 Peter november 2008.
DTHS Synsfaglige Netværksdage 2017
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y

Mødeledelse og deltagelse Hvad skal der til for at et møde opleves meningsfuldt? Hvilken forberedelse skal der til? Hvordan skal mødet ledes? Hvilken indflydelse har mødedeltagerne på det gode møde?

Den velforberedte mødeleder Mødelederen: Afklarer om mødet er nødvendigt. Læser referat igennem fra sidst og forholde sig til det. Tydeliggør mødemål fx: At skabe fælles forståelse og løsninger, at skabe ideer, at skabe viden, at skabe energi, at skabe overblik, at skabe beslutninger, at skabe relationer.

Den velforberedte mødeleder Forbereder mødets indhold og metode Forberedelse af indholdet og metode til hvordan deltagerne inddrages fx med gode spørgsmål, som er korte, præcise, åbne, lette at forstå, vigtige for deltagerne, gerne provokerende, helst positivt fremadrettede. (Inddragelse skaber fælles forståelse) Udbyder evt. materiale til deltagerne – enkelt, kort og motiverende

Den velforberedte mødeleder fortsat Afklarer mødetype Informationsmøder at formidle viden

Den velforberedte mødeleder fortsat Afklarer mødetype Dialogmøde Orientering, videndeling, drøftelse og evt. beslutning – at sætte en dialog og refleksion i gang fx ved brug af mindmap, refleksionskort

Den velforberedte mødeleder fortsat Afklarer mødetype Problemløsende møder At få diskuteret en aktuel problemstilling, holde sig til sagen og nå frem til en konklusion

Den velforberedte mødeleder fortsat Afklarer hvem der skal deltage Inviterer de personer der skal involveres og/eller bidrage til at nå formålet med mødet Antallet af mødedeltagere afhænger af formål og mødetype

Den velforberedte mødeleder fortsat Tager stilling til rammer for mødet : Hvornår på dagen kan mødet afholdes? Hvor lang tid skal der bruges? Hvor skal mødet afholdes? Skal der være servering? Hvilke IT redskaber skal der anvendes?

Den velforberedte mødeleder fortsat Mødeindkaldelse – dagsorden Skriftlig dagsorden udsendes elektronisk evt. med bilag senest 5 hverdage hverdag før mødet eller efter aftale i kommissorium for mødet. Bruger evt. skabelon – ’Dagsorden’ i SkrivFyn - kender I den? Lav en dagsorden der kan involvere deltagerne – HUSK mødemål

Dagsorden Deltagere: Peter Hansen, Solveig Christiansen, Helle Poulsen, Anna Jensen Sted og tid: Kløvervænget 6, 11. sal den kl Mødeleder/facilitator: Ellen Thrane Referent: Anna Jensen Dagsorden: Godkendelse af referat fra sidst Godkendelse af dagsorden Emne: Afholdelse af møder Mødemål: Få afdækket hvilken skabelon der fremmer en god mødeindkaldelse Reference: Ravn, Ib (2011): Facilitering – ledelse af møder der skaber værdier og mening, Hans Reitzels Forlag Evt. Næste skridt

Mødeleders/facilitators rolle Overholder mødetiderne – gør I det ved jer? Tager formeldt hul på mødet – byder velkommen Ridser mødets formål op Opsummerer dagsorden som start på mødet, samt emner til evt. Er dagordnen for lang prioriteres det vigtigste først. Er dagordnen ’tynd’ kan den uddybes før mødet, så alle kender indholdet Vælger ordstyrer ved behov (ved mere end 6-8-deltager) Vælger en referent, der kan lide at referere Faciliteter mødets indhold: Giver korte oplæg, aktiverer deltagerne, udforsker og undersøger Opsummerer, analyserer og systematiserer data fra mødets indhold Afgrænser, konkluderer og beslutter

Er der brug for en ordstyrer? Ved 6-8- deltagere kan der være behov for en ordstyrer. Mødelederen vælger en blandt deltagerne Ordstyrerens rolle: Beder deltagerne om at markerer, når et emne fremlægges til diskussion og debat, evt. skrive rækkefølge ned Lukker for debatten når emnet er uddybet, og giver ordet til mødeleder/facilitator.

Deltagernes rolle på mødet: Markér for at få taletid – gør du det? Vent til ordstyreren giver tegn til en Stop debatten, når der er lukket for diskussionen

Referent og referattype Tager stilling til hvilken type referat der ønskes: –Beslutningsreferat –Genfortællingsreferat Der tages på forhånd stilling til (evt. i kommissorium): Hvem skal have referat? Hvornår skal det udkomme? Hvor skal referatet opbevares/arkiveres evt. på afdelingens Intranetafdelingens Intranet Bruger fx skabelon – ’Referat’ i Skriv Fyn – kender I den?

Den velforberedte mødedeltager Møder velforberedt op – kende dagsorden og medbringer egen indstilling til mødet – er det god tone hos jer? Møder op med en åben og positiv indstilling til mødets formål og indhold Møder til tiden – gør du det? Bidrager positivt i diskussioner og debat Følger rammer for mødestrukturen Udnytter tiden hensigtsmæssig – oplever du det?

Afslutning på mødet Evaluering – er mødets formål indfriet, hvad er næste skridt?

God fornøjelse med dit næste møde Hvor mon du sidder?