”Vi er trygge ved Møllevangskolen” Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Informationsaften Aftenens program:
Et væksthus for børn og voksne
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Skolereform august 2014………………
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Det gode klasserådsarbejde
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Dragør Skole Syd & Nord Jerrik Walløe Præsentation af sig selv.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Faglig fordybelse i indskolingen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Folkeskolereform 2014.
Skolereformen og ”FUF”
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

”Vi er trygge ved Møllevangskolen” Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene. Folkeskole eller privatskole - anbefalinger om det ene eller det andet. Resultatet af vores analyse blev Møllevangskolen, og det har vi ikke fortrudt. I vores børns klasser er der en broget skare; der er børn med forældre på overførselsindkomst og børn af akademikere. Der er børn fra store villaer og fra små lejligheder i socialt boligbyggeri. Der er høje og lave. Hvide og brune samt dem midt imellem. Karakteristika for folkeskolen på godt og på ondt. Heldigvis er vores erfaringer langt overvejende gode. Hvad bygger vores erfaringer da på, vil den opmærksomme læser tænke. De bygger på, at vi hver morgen sender to glade børn til Møllevangskolens indskoling. At vi om eftermiddagen henter to børn, der trives i to forskellige klasser og har kammerater fra nærområdet. Ud over det sociale oplever vi også børn, der bliver fagligt udfordret. Vores yngste starter efter sommerferien. Han går allerede nu rundt og fortæller, at han går i en slags skole. Det er hans oplevelse af at deltage i den såkaldte miniskole, som Møllevangskolen tilbyder. Hver anden uge tilbydes kommende skolestartere forskellige aktiviteter med det formål, at de skal lære skolen og de andre børn at kende. Dette er med til at skabe en tryg skolestart og er en indsats, som for nogle år siden blev igangsat for blandt andet at tiltrække flere fra skoledistriktet og som har vist sig at have gode effekter for de tre børn, vi har deltaget med. Det kan anbefales, også til tvivlerne, da det er ganske uforpligtende. Da vores mellemste startede i skolen blev der oprettet tre 0. klasser, som vi allerede fra starten vidste ville blive fusioneret til to i løbet af året. En tryg skolestart i relativt små klasser med en del samarbejde på tværs af årgangen. Dette gav dels skolen mulighed for at teste nogle sammensætninger af børnene og gav dels os forældre en berettiget forventning om, at klasserne ville blive sammensat ligeligt og fair ud fra forskellige faglige og sociale forhold. Denne fremgangsmåde er blevet praksis på skolen og giver os ro i forhold til betragtninger om sammensætning af velfungerende klasser. Selvom hovedfokus er på undervisning, rammer og relationer, så fortjener etnicitet også en kommentar. Vi sender ikke vores børn i folkeskolen, fordi de skal deltage i et socialt eksperiment eller ofre fagligheden for forældrenes idealisme. I folkeskolen møder de virkeligheden anno Det har den effekt, at vi har rummelige børn, der vokser op som tolerante og med forståelse for forskellighed. Det har også givet nye relationer til os forældre, der ellers blot kunne være blevet i vores netværk af ligesindede med lange uddannelser. Den mest effektive måde at styrke samfundets sammenhængskraft er, at vi mødes om noget, vi har til fælles. I den forbindelse er børnenes trivsel noget, alle forældre prioriter, og skolen bliver derfor et naturligt sted at mødes. Lokalavisen Aarhus Vest, 1. december 2015 Læserbrevet er skrevet af forældre og er en reaktion på Lokalavisen Aarhus' artikel om Møllevangsskolens lave placering på en rangering af alle landets skoler lavet af Ugebrevet A4.