Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på."— Præsentationens transcript:

1 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på skolen: Kraftig stigning af elever med anden etnicitet end dansk – nye faglige og kulturelle udfordringer. En ny stor børne-, forældre og lærergruppe fra Voldparken. ”Plejer” eksisterer ikke. Mange konflikter – grimt sprog, brug af trusler om vold, brug af vold. Manglende følelse af ejerskab.

2 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Mål: At etablere en grundlov som gennemsyrer skolens praksis og som vil fremme: – At vi får en ”Fælles Skole”, hvor der er plads til alle på tværs af etniske, kulturelle og sociale skel. En skole, hvor den enkelte kender sine rettigheder og pligter – og er med til at tage ansvar for fællesskabet. En skole hvor vi passer på hinanden – og tager den enkeltes trivsel alvorligt. En skole hvor faglighed er for alle – hvor den enkeltes faglige udvikling tages alvorligt og alle skal have lige muligheder efter endt skolegang.

3 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Tiltag: – Uddanne personalet; I medborgerskabstanken v Bo Lauridsen. Medborgerskab og demokrati v. Helle Hinge. Demokratiske klassemøder v. Stefan Ting Graf. Konfliktløsning og Mægling v. Nina Raaschou. Videndele – optagelse i www.medborger.netwww.medborger.net

4 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Tiltag: – Informere, uddanne og inddrage forældre; Storforældremøde – fortælle om projektet og om medborgerskabstanken. Inddrage dem fagligt efter endt medborgerskabsuge – tilbagevendende event, hvor de også kommer til at snuse til alle emner. Skolelørdag skal være ”årets event”. Etnisk råd. Mere inddragelse af kontaktforældre. Tilbyde danskundervisning / lektiehjælp for voksne. Madprojekt for udsatte familier – i samarbejde med Husum Skole. Åbent hus- arrangementer for alle forældre.

5 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Tiltag: – Informere, uddanne og inddrage eleverne: 2 medborgerskabsdage pr. år. Dette skal være en tilbagevendende tradition. 1 dag i teamene og 1 dag til elevrådet. 1 medborgerskabsuge pr. år. Dette skal være en tilbagevenden tradition. Alle skal igennem samme emner – dvs. efter endt skolegang får man et ”afgangsbevis i medborgerskab”. Demokratiske klassemøder i alle klasser. Opkvalificere elevrådet. Innovativ undervisning. Eliteklasser.

6 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Tiltag: – Forbedret trivsel: Uddanne personale i konfliktløsning. Uddanne elev- og voksenmæglere. Oprette venskabsklasser (0 – og 5. årgang, starter i år) Heltetræning til udsatte elever.

7 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Tegn: – Elever, forældre og personale kender og arbejder ud fra samme normer og rammer mod fælles mål. – Forældre deltager i skolens liv. – Elever deltager og tager ansvar. – Elever og personale trives. Færre konflikter. En pænere skole.

8 Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Evaluering: – Inden processen med grundloven skydes i gang i skoleåret 2011/12 laves en midtvejsevaluering forår 2011, hvor der laves en status på de enkelte delmål. Denne evaluering skal danne rammen for arbejdet med grundloven. – Styregruppen er ansvarlig for den overordnede evaluering og for at vælge områdeansvarlige, når de forskellige delmål skal evalueres. Der skal altså laves en mere detaljeret plan over evalueringen – både hvornår og hvordan de enkelte delmål tænkes at evalueres – ultimo maj 2011.


Download ppt "Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google