Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Kandidatuddannelsen i Sygepleje
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: •Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed. Mål:
Almen sTudieforberedelse - AT
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Generel introduktion til EC
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
ERHVERVSPHD Mellem universitet og virksomhed Thomas Dyrmann Winkel Erhvervsph.d.-studerende AVV/AAU
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed gennem.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde studieordningens mål for projektarbejdets faglighed.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
TITEL PÅ PRÆSENTATION Hvordan kan co2 redde fremtiden? Navn på forfatter og titel.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Introduktion til PBL og kurset 9 september 2011 Lars Peter Jensen og Christina Grann Myrdal
Opgaver i fremmedsprog 2.6 Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog. 2.7.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet
Systematisk energieffektivisering af tekniske installationer
P0-erfaringsopsamling
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Projektgruppe – Projektroller
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Portfolio IT B.
Hvad går det hele ud på?.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Bachelorprojekt Forår 2017
Introduktion til 2014 bekendtgørelsen

Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
Infomøde om synteseopgaven
TITel på PRæSENTATION Præsentationens undertitel
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Værktøj: Projektets organisation
Mundtlig eksamen – international økonomi B
Undervisningsplanlægning
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Præsentationens transcript:

Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet PV Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

Introduktion til kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans.

Introduktion til kurset Undervisningens organisering og eksamination §Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie. §Efter nogle af kursusgangene udarbejder grupperne en skriftlig besvarelse af opgaver vedrørende den pågældende kursusgang. §De skriftlige opgaver samles i en portfolio, der bruges til: 1. Refleksion til statusseminaret 2. Refleksion og dokumentation (bilag) til procesanalysen 3. Baggrund (evt. bilag) og repetition til eksamen §Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave med afsæt i portfolierne. (7 timer) §Der gives bedømmelsen bestået eller ikke bestået.

Videnskabelig redelighed og formidling

Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater.

Erfaringsopsamling

Projektplanlægning, inkl. projektstyring og –ledelse

Kommunikationen i og udad gruppen

Læringsstile, teamroller og gruppedynamik

Kreativitet i projektarbejdet

Konflikthåndtering

Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende problem over problemanalyse til problemformulering

Teori om læreprocesser

Videnskabsteori

Sociologisk metode: kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder

Teknologiske problemstillinger og løsninger i relation til brugeren og det omgivende samfund Billede: samfundsfaget.dk

Miljø, ressourceforbrug og socialt ansvar

Kulturforståelse og interkulturelle processer

Samfundsøkonomi Billede: greekshares.com

Politiske processer, magt og regulering Billede: greekshares.com

Introduktion til kurset - Indhold i kurset – alt 12 kursusgange 1. Del: problembaseret projektarbejde2. Del: samfundsmæssig relevans PV1: Introduktion kurset og PBL PV10: Professionel projekt-formidling PV4: Erfarings- opsamling fra P0 PV2: Introduktion til STS samt IT- virksomheder i kontekst PV9: Projekt- management PV7: Få styr på samarbejdet PV6: Målgruppe- analyse og sociolo- giske metoder 1 PV5: Kreativitetswork- shop og problem- formulering PV11: Teknologi- vurdering PV12: Softwaresystemer i kontekst + procesanalyse PV8: Sociologiske metoder 2 + Videnskabsteori PV3: P0 projektet, Kom godt igang

Kursusplan PV 5 ECTS © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 1.Introduktion til kurset.LPJ og LSPuge 36 2.Intro til STS samt IT-systemer i kontekst.LSPuge 37 3.P0 projektet (redskaber, struktur kom i gang).LPJuge 37 4.Erfaringsopsamling fra P0.LPJ og LSPuge 39 5.Kreativitetsworkshop + problemformulering.LPJ og CGMuge 41 6.Målgruppeanalyse + sociologiske metoder.LSPuge 42 7.Samarbejde.LPJuge 42 8.Sociologiske metoder 2 + videnskabsteori.LSPuge 43 9.Projektmanagement.LPJuge ProjektformidlingLPJuge Teknologivurdering.LSPuge Softwarevirksomhedens kontekst + procesanalyseLSP og LPJuge 48

HOLD STYR PÅ KILDERNE Chicago-metoden Reference i teksten: Navn plus årstal, eks. (Jensen, 1999a) Referencelisten: Alfabetisk, efternavn og årstal, eks. Jensen, Hans (1999a): ” Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg Nummer-metoden Reference i teksten: Et nummer, eks. [4] Referencelisten: I nummerorden eks. [4] Hans Jensen, Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg 1999a © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: home6.inet.tele.dk/aamsk/husk_z.gif

Referenceliste § Referencelisten skal indeholde så præcise oplysninger som muligt: l Bøger: Forfatter(e), år, titel,forlag, udgivelsessted, evt. ISBN- nummer. l Tidsskrifter: Samme + tidsskrift navn, nummer og dato/måned. l Internet: Så mange oplysninger som muligt, inkl. dato for downloading. l Personer: Navn, titel, virksomhed/institution. §Chicago-metoden: Nummermetoden: Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet