Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet PV Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Introduktion til kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans.
Introduktion til kurset Undervisningens organisering og eksamination §Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie. §Efter nogle af kursusgangene udarbejder grupperne en skriftlig besvarelse af opgaver vedrørende den pågældende kursusgang. §De skriftlige opgaver samles i en portfolio, der bruges til: 1. Refleksion til statusseminaret 2. Refleksion og dokumentation (bilag) til procesanalysen 3. Baggrund (evt. bilag) og repetition til eksamen §Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave med afsæt i portfolierne. (7 timer) §Der gives bedømmelsen bestået eller ikke bestået.
Videnskabelig redelighed og formidling
Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater.
Erfaringsopsamling
Projektplanlægning, inkl. projektstyring og –ledelse
Kommunikationen i og udad gruppen
Læringsstile, teamroller og gruppedynamik
Kreativitet i projektarbejdet
Konflikthåndtering
Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende problem over problemanalyse til problemformulering
Teori om læreprocesser
Videnskabsteori
Sociologisk metode: kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
Teknologiske problemstillinger og løsninger i relation til brugeren og det omgivende samfund Billede: samfundsfaget.dk
Miljø, ressourceforbrug og socialt ansvar
Kulturforståelse og interkulturelle processer
Samfundsøkonomi Billede: greekshares.com
Politiske processer, magt og regulering Billede: greekshares.com
Introduktion til kurset - Indhold i kurset – alt 12 kursusgange 1. Del: problembaseret projektarbejde2. Del: samfundsmæssig relevans PV1: Introduktion kurset og PBL PV10: Professionel projekt-formidling PV4: Erfarings- opsamling fra P0 PV2: Introduktion til STS samt IT- virksomheder i kontekst PV9: Projekt- management PV7: Få styr på samarbejdet PV6: Målgruppe- analyse og sociolo- giske metoder 1 PV5: Kreativitetswork- shop og problem- formulering PV11: Teknologi- vurdering PV12: Softwaresystemer i kontekst + procesanalyse PV8: Sociologiske metoder 2 + Videnskabsteori PV3: P0 projektet, Kom godt igang
Kursusplan PV 5 ECTS © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 1.Introduktion til kurset.LPJ og LSPuge 36 2.Intro til STS samt IT-systemer i kontekst.LSPuge 37 3.P0 projektet (redskaber, struktur kom i gang).LPJuge 37 4.Erfaringsopsamling fra P0.LPJ og LSPuge 39 5.Kreativitetsworkshop + problemformulering.LPJ og CGMuge 41 6.Målgruppeanalyse + sociologiske metoder.LSPuge 42 7.Samarbejde.LPJuge 42 8.Sociologiske metoder 2 + videnskabsteori.LSPuge 43 9.Projektmanagement.LPJuge ProjektformidlingLPJuge Teknologivurdering.LSPuge Softwarevirksomhedens kontekst + procesanalyseLSP og LPJuge 48
HOLD STYR PÅ KILDERNE Chicago-metoden Reference i teksten: Navn plus årstal, eks. (Jensen, 1999a) Referencelisten: Alfabetisk, efternavn og årstal, eks. Jensen, Hans (1999a): ” Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg Nummer-metoden Reference i teksten: Et nummer, eks. [4] Referencelisten: I nummerorden eks. [4] Hans Jensen, Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg 1999a © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: home6.inet.tele.dk/aamsk/husk_z.gif
Referenceliste § Referencelisten skal indeholde så præcise oplysninger som muligt: l Bøger: Forfatter(e), år, titel,forlag, udgivelsessted, evt. ISBN- nummer. l Tidsskrifter: Samme + tidsskrift navn, nummer og dato/måned. l Internet: Så mange oplysninger som muligt, inkl. dato for downloading. l Personer: Navn, titel, virksomhed/institution. §Chicago-metoden: Nummermetoden: Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet