1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Readymades / genbrugskunst
Om at få startet casene op med gode og relevante aftaler.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Erfaringsudvekslings-Cafe Hver gruppe beskriver/tegner (brainmap, flowchart og lignende) hvordan casene forløber: Case-start opstilling af læringsmål.
Innovation og iværksætteri
Den gode gruppeorganisation
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Den Kommunale Kvalitetsmodel
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
PROCESANALYSE 9 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Lars Peter Jensen, © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Vejlederens kommunikation
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Generel introduktion til EC
Projektledelse.
Læse/studiegrupper.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Billeder.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 2: Erfaringsudvekslings-Cafe Program: Portefølge Erfaringsudvekslingscafe Case aftaler i jeres nye semestergruppe.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
3-timersmødet 2017.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
P0-erfaringsopsamling
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
P1 Procesanalysen Forventninger til P1
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Arbejdsvilkår & organisering
Instruktion til mødeledere
VELKOMMEN Stort fællesmøde for Almen Praksis på Fyn Tirsdag den 31
3-timersmødet 2017.
1. Trin – Problemstilling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Refleksion over projektuge
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Overordnet fokus forløbet
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen

2 Organisation/ledelse De uformelle roller dannes i starten af projektperioden Chefen Prygelknaben Festaben Klovnen Den ansvarlige Den sociale igangsætter

3 Organisation/ledelse Socialisering og professionalisering af gruppen De uformelle roller er led i en socialiseringsproces Specielt i starten af uddannelsen har studerende et stort behov for at socialisere Skelne mellem Socialisering og Professionalisering - Disciplinering

4 Organisation/ledelse Behov for professionelle roller Koordinator Mødeleder / Ordstyrer Sekretær / Referent Vejlederkontakt Indpisker Hvilke roller bruger i i casene ?

5 Klip fra Krøniken Møde i ledelsesgruppe Hvad foregik der ? Hvordan praktiserede man mødeledelse ? Hvordan var stemningen i begyndelsen ? Hvorfor blev der en god stemning ?

6 Organisation/ledelse Hvordan er jeres gruppe organiseret ? Hvordan arbejder i med vidensindsamling/distribution for at nå læringsmålene i casene ?

7 Formål med Portefølge Et personligt dokument, der fungerer som refleksion over ens læring og ”læringsmetode”, PP PP Danner basis for procesanalysen og eksamen i ”Introduktion til kommunikation og samarbejde” ved: 1. En personlig refleksion over ens udvikling læringsmæssigt i løbet af semesteret (1-2 sider). 2. Semestergruppens refleksion over udviklingen i case- samarbejdet med focus på de fælles (PEER) læringsprocesser og forslag til forbedringer. Skrives efter de første 2 caseuger (1.1.2), samt efter hvert af modulerne 1.1, 1.2, 1.3 er afsluttet

8 P1 Procesanalysen - fælles Hvordan forløb casene i P1 ? I skal beskrive jeres P1 case’s så detaljeret som muligt. I må gerne komme ind på alle de aspekter I finder relevante. I skal komme ind på følgende områder: Case-start (herunder organisering, konfliktforebyggelse og konfliktløsning) Vidensindsamling (herunder organisering, samarbejde) Case-slut (herunder organisering, konfliktforebyggelse og konfliktløsning) Samarbejde med facilitator Læreprocessen (hvordan udnytter man casene til at nå læringsmålene) Det er vigtigt at I venter med at analysere jeres erfaringer til efter at I er færdige med at beskrive dem !

9 P1 Procesanalysen - fælles Læreprocesserne, inspirerende spørgsmål: Hvordan hjælper I hinanden med at indsamle viden ? Hvad gør I hvis I ikke forstår det der står i bøgerne ? Hvordan lærer du bedst ? Hvordan har I brugt resultaterne af jeres individuelle læringstest ? Hvordan stimulerer facilitatoren jeres læreprocesser ? Hvilken læringsstrategi er bedst til casene ?

10 P1 Procesanalysen - fælles Analysen Udfra jeres beskrivelse skal I fremhæve hvad I opfatter som henholdsvis gode og dårlige erfaringer. Gode erfaringer: Osv Dårlige erfaringer: Osv Forklar derefter HVORFOR de gode erfaringer blev gode og de dårlige erfaringer dårlige – refleksion!

11 P1 Procesanalysen - fælles Gode råd til casene i P2 ? Ud fra svarene på HVORFOR noget gik godt og noget skidt laves en liste af gode råd til hvordan jeres cases og specielt læringsudbyttet af dem kan blive endnu bedre til foråret: Husk at bibeholde de ting der gik godt, som det er værd at bygge videre på Transformer de ting der gik dårligt til nye og bedre måder at gøre tingene på

12 P1 Procesanalysen - personligt I procesanalysen kan også indsættes de individuelle bidrag PR (incl. ”eksamens- forside” m. studienummer): En personlig refleksion over ens udvikling læringsmæssigt i løbet af semesteret (1-2 sider), baseret på en refleksion over de personlige portføljer.