Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil"— Præsentationens transcript:

1 Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
Midler/program: Erfaringsopsamling fra case’s Læringsteori Læringsstiltest

2 Erfaringsopsamling fra case
Case-opstart (trin 1-5) Indsamling af viden (trin 6) Fremlægning/diskussion af viden (trin 7)

3 Erfaringsopsamling fra case
Case start: Diskuter i jeres gruppe hvordan det fungerede med de 3 ”hovedroller”, facilitator, mødeleder og skriver og de øvrige gruppemedlemmers medspil Hvad gik godt ? Hvorfor ? Hvad gik mindre godt ? Hvorfor ? Hvad vil i ændre næste gang ? Ca. 15 min, med opsamling i plenum bagefter Vidensindsamling: Hvordan gik det ? Hvad vil i gøre næste gang ? Ideer til kilder Forberedelsesgrad Bogadgang Vil i arbejde selvstændigt eller sammen ? Hjemme eller på universitetet ? Case slut: Hvordan gik det ? Hvordan fungerede de 3 roller ? Var i godt nok forberedte ? Hvad bør ændres til næste gang ?

4 What is ’learning’? Yes, it’s actually true – you can get a degree by repeating everything the teacher says.

5 Learning Environment - traditional teachers and textbooks as main learning resources

6 Teaching = Learning ?

7 Teach me… and I will forget ?
Student centered learning Teach me… and I will forget ? Tell me and I will forget Show me and I will remember Involve me and I will understand Step back and I will act Chinese proverb

8 Carl Rogers on teaching at Harvard in 1951
It seems to me that anything that can be taught to another is relatively inconsequential, and has little or no significant influence on behavior. I have come to feel that the only learning which significantly influences behavior is self-discovered, self-appropriated learning.

9 Effectivity of educational formats (after Bales)
5 % 10 % Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice Teaching others Average retention 20 % 30 % 50 % 75 % 80 %

10 Erfaringsbaseret læring
Test Generalisering Refleksion Erfaring Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). 10

11 Life Long Learning To live is to learn – Chinese saying
Learning engineering to become an engineer Original figure in Wenger 2004

12 Pause

13 Learning is how brain works
- Different individual preferences (Felder 1988)

14

15

16

17 How do you do reading? Some people… sometimes…

18 Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil. Kender du din ? En lille test: Luk øjnene og forestil dig.....

19 Hvorfor teste læringsstil?
For at du kan blive bevidst om hvordan du lærer … og derigennem forbedre din læreproces. For at I i gruppen kan tage hensyn til jeres forskellige læringsstil … og derigennem forbedre jeres gruppesamarbejde

20 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal
Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

21 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal
Visuel Verbal Score 11 9 7 5 3 1 Sundhedsteknik 4 2 Medicin m. ind. 8 6 Præference stærk mellem afbalanceret Procent ST 17 % 10 35 % 14 48 % Procent MI 19 41 % 13 28 % 30 %

22 Forskellig læringsstil 2: Opfattelse
Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

23 Forskellig læringsstil 2: Opfattelse
Sansende Intuitiv Score 11 9 7 5 3 1 Sundhedsteknik 4 2 Medicin m. ind. 10 12 Præference stærk mellem afbalanceret Procent ST 14 % 6 21 % 16 55 % 10 % Procent MI 4 % 8 18 % 32 70 %

24 Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling
Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

25 Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling
Aktiv Refleksiv Score 11 9 7 5 3 1 Sundhedsteknik 2 4 6 Medicin m. ind. 10 Præference stærk mellem afbalanceret Procent ST 7 % 24 % 16 55 % 14 % Procent MI 15 % 19 % 26 57 % 9 %

26 Forskellig læringsstil 4: Forståelse
Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system-tænkning

27 Forskellig læringsstil 4: Forståelse
Sekventiel Global Score 11 9 7 5 3 1 Sundhedsteknik 4 Medicin m. ind. 8 10 6 Præference stærk mellem afbalanceret Procent ST 2 7 % 14 % 18 62 % 3 % Procent MI 13 % 33 72 % 2 %

28 Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder.

29 Portefølge Modul 1.1: Introduktion til Basal Fagene
Caseblok 1: Makroskopisk anatomi og fysiologi Læringsmål: Ressourcer: Reflektion: Hvordan går det?

30 Formål med Portefølge Et personligt dokument, der fungerer som refleksion over ens læring og ”læringsmetode” Danner basis for personlige samtaler med vejlederen Danner basis for procesanalysen ved: En personlig refleksion over ens udvikling læringsmæssigt i løbet af semesteret (½-1 side). Gruppens refleksion over udviklingen i case-samarbejdet med focus på de fælles (PEER) læringsprocesser og forslag til forbedringer.

31 Tag Felders learning style test (ILS Questionnaire) Discuter med din gruppe: Hvordan kan i bedst lære til og fra hinanden baseret på jeres individuelle læringsstile, styrker og svagheder? Forbered en kort (2 min) præsentation af de vigtigste resultater fra diskussionen. Præsentation !!


Download ppt "Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google