Jens Paaske Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet Udfærdigelse af målbeskrivelser ”konstruktiv samordning” Introduktion I henhold til bekendtgørelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Advertisements

Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Kan bedømmelse være formativ?
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
Klasseledelse og cooperativ learning
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Magtteori I 7. September 2005.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Constructive Alignment
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
1 Algoritmik ved Keld Helsgaun. 2 Plan Hvad er algoritmik? Et eksempel Kursusbeskrivelse formål, indhold og form.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Digital forandringsledelse
Constructive Alignment
Constructive Alignment BA International Sales
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Eksamen Praktisk prøve.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
FUF 1 (Fysiske Undervisningsforsøg, Grundkursus) (F,Ø) Udgave: Lektionsplanen Forår 2007 NAT Kursusnavn: FUF 1 (Fysiske Undervisningsforsøg, Grundkursus)
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 24. OKTOBER 2015 BJÖRN ANDRESEN AARHUS UNIVERSITET AU EPTSYS – ENERGY SYSTEM STABILITY (EN) ENERGI SYSTEM.
Temadag for TR.

”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Ny karakterskala – nye mål?
Hvordan motiverer vi de unge?

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
Velkommen til fagligt samspil
Digital forandringsledelse
- Projekt om sygehusportører
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Jens Paaske Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet Udfærdigelse af målbeskrivelser ”konstruktiv samordning” Introduktion I henhold til bekendtgørelse nr. 250 er der pr. 1. september 2007 indført en ny 7-trinsskala til karaktergivning i Danmark. Udover den ny skala, er det i den forbindelse blevet specificeret at karaktergivningen skal fortages ved at holde den studerendes præstation op mod specificerede mål. Dette krav har medført en revision af kursusbeskrivelserne for fysikstudiet ved NBI, og i foråret 2007 blev undervisningskollegiet ved NBI således pålagt at udfærdige specifikke målbeskrivelser. Her opsummeres kort rationalet bag målbeskrivelserne sammen med et eksempel, nemlig min egen målbeskrivelse for kurset Mangepartikelfysik I som jeg afholdte/afholder sammen med Georg Bruun i blok 2, 2006/2007. Konstruktiv Samordning Ifølge John Biggs [1] handler øvelsen om constructive alignment, hvilket måske bedst oversættes til noget i stil med konstruktiv samordning, altså at opnå overensstemmelse mellem undervisningen og de ønskede mål. Eksamen og undervisning bør være nøje samtænkt således at eksamen kan drive de studerendes aktiviteter i den ønskede retning: If students are to learn desired outcomes in a reasonably effective manner, then the teacher’s fundamental task is to get students to engage in learning activities that are likely to result in their achieving those outcomes … It is helpful to remember that what the student does is actually more important in determining what is learned than what the teacher does. Ifølge Biggs udgør dette citat en slags blueprint for tilrettelæggelsen af god undervisning. Den gode undervisning forudsætter således at man har gjort sig selv og studenterne helt klart hvad de ønskede læringsmål (desired outcomes) er og hvorledes man ved kursets afslutning afgør om de er opnået, samt at undervisningsaktiviteterne tilrettelægges således at studenterne nemmest når disse mål. Når der er overensstemmelse (alignment) mellem det vi ønsker at opnå, hvorledes vi underviser og hvordan vi bedømmer, opnår vi den mest effektive undervisning. Litteratur 1.”Teaching for quality, learning at university”, John Biggs, The Society for Research into Higher Education & Open University Press, “The University of Learning. Beyond Quality and competence” John Bowden & Ference Marton, Routledge Falmer, New York, ”Undervisning i praksis”, FKOPUB PP.180-6, Forsvarskommandoen Operationelle mål Ifølge Forsvarskommandoen [3] er målbeskrivelser åbentlyst nødvendige, ligesom: En håndværker vælger ikke sit værktøj, før han ved, hvilket arbejde han skal udføre. En arkitekt vælger ikke byggematrialer eller tilrettelægger en arbejdsgang i byggeriet, før han har sin arbejdstegning (målet) foran sig. En geværskytte afgiver ikke ild, før han har stedfæstet det fjendlige mål. for nu at relatere diskussionen til andre mere velkendte sandheder. Målbeskrivelserne tjener iflg.[3] både som en vigtig motivationsfaktor for eleverne og som styringsværktøj for underviseren: Når eleverne får indsigt i, hvad de skal kunne præstere ved undervisningens afslutning, har de mulighed for aktivt at arbejde frem mod den ønskede slutadfærd i samarbejde med underviseren. Herudover vil de undervejs opleve en sammenhæng mellem mål og midler, hvilket forstærker deres interesse og energi. Endelig vil eleverne i hele undervisningsforløbet til stadighed kunne vurdere egne standpunkter. Denne befordrende sammenhæng i undervisningen som et hele minder meget om Bigg’s førnævnte web of consistency. I bogen skelnes der mellem færdighedsmål og vidensmål, og det diskuteres hvorledes man opsætter meningsfulde kriterier for den antagelige præstation indenfor disse to kategorier. Karakterbeskrivelser Som hjælp for de studerende til at konkretisere læringsniveauerne har jeg i år tillige valgt at præsentere dem for en karakterbeskrivelse: Den konkrete udformning for mit eget kursus Først opremses en række operationelle læringsmål: Kurset forventes at bringe deltagerne i stand til at: 1.Beskrive et vekselvirkende kvantemekanisk mangepartikelsystem ved hjælp af andenkvantisering. 2.Håndtere (fx. (anti)kommutere blandede produkter af) boson og fermion kvantefeltoperatorer i forskellige repræsentationer (Schrödinger, Heisenberg og Vekselvirknings billedet). 3.Anvende reel-tids og Matsubara Green-funktioner til løsning af vekselvirkende mangepartikelproblemer. 4.Anvende bevægelsesligningsmetoder for reel-tids Green funktioner. 5.Anvende Feynman-regler for perturbationsteori mht. potentialspredning samt elektron-elektron og elektron-fonon vekselvirkning, på et niveau som sætter deltageren istand til selv at udlede Feynman-regler for andre vekselvirkninger. 6.Udføre en detaljeret beregning og regulariseringen af grundtilstandenergien for den vekselvirkende elektrongas, herunder afskærmningen af den langtrækkende Coulomb vekselvirkning og dens Landau dæmpede plasmoner. 7.Beskrive enkelt-partikel-excitationerne i et vekselvirkende mangepartikelsystem i termer af renormaliserede quasipartikler, herunder at kunne beregne effektiv ladning, masse, Fermi-flade, Z-faktor og levetid. 8.Anvende samtlige af disse kundskaber i samspil til at løse relevante fysiske problemstillinger, herunder hovedsagligt problemer indenfor fysikken for faste stoffer, nanoskopiske kvantesystemer, kvantevædsker og kolde atomare gasser. Bemærk at de (røde) adfærdsverber indikerer det ønskede læringsniveau.