Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR 8.8.2016 Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Teori-praksis i læreruddannelsen
Advertisements

Differentiering og motivation
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Karrierelæring på egen krop
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Det gode liv og den etiske fordring
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et pilotprojekt på naturskolen
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Faglig udvikling i praksis 2017
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Undervisning og formativ feedback
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
Matematiske kompetencer
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Flippedlearning Historie
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Kommunikation - trykstil
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
International økonomi for matematikere
Er græsset også grønt om natten.
Demokrati og medborgerskab
Progression sprogbaseret undervisning
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Kursus for personer med demens og pårørende
Innovation i Naturfaglige fag
Samfundsvidenskaberne
Arbejdsglæde & samarbejde
Rækkevidde af skråt kast
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1

1 Oplevelse og fordybelse 2

Fra brudstykker til sammenhænge 3

4

Kropslige Billedlige begrebslige Skemaer, tilgængelighed og åbninger 5

kropslige billedlige begrebslige Skemaer, tilgængelighed og åbninger Diagram- matisk symbolsk Genstands- mæssig 6

Multimodalitet i matematik Kolorit til 4. klasse Fem repræsentationsformer: 1.Genstandsmæssig: spillet klunse 2.Billedlig: bananer og bog 3.Diagrammatisk: skålvægten 4.Sproglig: regnehistorier fra hverdagen 5.Symbolsk: matematisk notation og symbol- manipulation 7

Oplevelsen kan... udfordre forandre bevæge Umiddelbar Stemning Konkrete fænomener Kognitivt Affektivt Psykomotorisk Sætter spor Gør forskel 8

Progression Progredior: Jeg bevæger mig Kognitivt Anvende sprog begreber og tænkning Affektivt Give udtryk for følelser og holdninger Psykomotorisk Beherske kropslige bevægelser i givne situationer 9

Hvilke aktiviteter? aktivitet 10

2 Virksomhedsformer en didaktisk model 11

Fire virksomhedsformer, en indholdsakse og en forankringsakse Kommunikation Analyse Håndværk Æstetik INDHOLD 12

Sansebetonede og æstetiske erfaringer med indholdet har en komplementær plads ved siden af analytiske erfaringer Håndværksmæssige erfaringer med indholdet har en central plads som redskaber til at opnå teoretiske og praktiske færdigheder Kommunikative erfaringer med indholdet har en central plads, her hvor eleverne deler æstetiske, analytiske og håndværksmæssige erfaringer i et offentligt fællesskab Modellens grundlæggende antagelser 13

Fire virksomhedsformer, otte aktivitetstyper Kommunikativ Indhold Analytisk Håndværksmæssi g Æstetisk demonstration træning iagttagelse udtryk oplevelse fremstilling deltagelse forståelse 14

Eksempel på didaktisk komposition, Øvelse Kommuni- kativ deltagelse Håndværks- mæssig iagttagelse Æstetisk udtryk Kommunikativ deltagelse Kommunikativ fremstilling Håndværks- mæssig træning Æstetisk oplevelse Analytisk forståelse 15

3 Forforståelse 16

Forforståelse, hvordan aktivere? For forståelse Dialogisk inspiration Faglig inspiration Praktisk inspiration Sanselig og æstetisk inspiration 17

Læreren skaber fokus og opmærksomhed omkring sansebetonede og æstetiske oplevelser, således at eleverne kan foretage sanselige bestemmelser, kan fælde smagsdomme, kan bedømme og udtrykke sig med æstetisk formsprog. Eleverne bearbejder et emne ved at møde sansekonkrete genstande, udtryk, lyd, billeder, bevægelser, sprog etc., således at eleverne gør erfaringer med at bearbejde et emne gennem sanselige bestemmelser og ved at udtrykke sig om det gennem æstetiske afgørelser. Sansebetonet og æstetisk inspiration 18

Læreren præsenterer et (nyt) emne og det begreber, således at eleverne kan fastholde udvalgte begreber, metoder, argumenter. Eleverne lytter, observerer, noterer, stiller spørgsmål, svarer på forståelsesspørgsmål, give tilbagemeldinger til læreren. Faglig inspiration 19

Læreren instruerer og vejleder i håndværkslignende og kropslige arbejdsprocesser, således at eleverne udvikler materialefornemmelse, de fremstiller materielle produkter, de udvikler kropslige færdigheder og kropslige udtryk, de gør erfaringer med funktionelle og æstetiske krav Eleverne gør erfaringer med motoriske, kinæstetiske og taktile aktiviteter, de sanser, observerer, imiterer, de opdager, udforsker og udvikler forestillinger om et materiales beskaffenhed, dets funktionalitet og æstetiske beskaffenhed. Praktisk inspiration 20

Læreren sætter rammerne for en samtale, hvor eleverne gør erfaringer med dialogisk kommunikation et emne/en problemstilling, fx om naturfaglige, humanistiske, samfundsfaglige eller praktisk-musiske emner. Eleverne undersøger et emne/en problemstillings begrebsmæssige indhold, de undersøger et fænomen for dets betydninger. Eleverne debatterer og argumenterer, de tager stilling og fremsætter værdiorienterede konklusioner. Dialogisk inspiration 21

Aktiv brug af forforståelse, eksempel a) Vis hvor forforståelsen glipper Giv eksempler på hvor forforståelsen ikke slår til b) Hold forbindelsen til forforståelsen Sjældent er forforståelsen fuldstændig forkert Træk tråde c) Oversæt til dagligsprog Fagsprog - hverdagssprog Hvorfor har træer blade? - Som mad eller læsted for dyr - For at fange regnen - Så vi ved hvornår det er efterår - For at lave vind - For at det skal se pænt ud - Som camouflage - Som dekoration (efter fem min. brainstorm i 1. klasse) 22

Brodersen, Peter et al. (2015): Oplevelse, fordybelse og virkelyst. Reitzel Litteratur 23