IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT (oplæsning)
Bloggen er også tekst og genre: Bruges typisk til formidling og præsentation med mulighed for kommunikation med læserne og/eller respons fra læserne. Struktureres efter tid og lægger sig på den måde op ad dagbogsgenren (dog også mulighed for at organisere indholdet efter emne) Personligt og/eller holdningspræget indhold, som løbende opdateres med nye indlæg.
Blogs i undervisningen En blog kan have mange funktioner i en skolesammenhæng: Det kan være lærerens hjælp til strukturering og gennemførelse af et undervisningsforløb. Bloggen kan indeholde opgaver, besvarelser, respons mv. En blog kan være værdifuld i forbindelse med evaluering af undervisningen. Bloggen kan give forældrene mulighed for at følge med i, hvad der sker i undervisningen. På de følgende slides er der nogle eksempler
Danskfaglige områder og muligheder Sprog og kommunikation på nettet – Faglige overvejelser – Etiske overvejelser Multimodalitet – Samspil mellem tekst, billede, lyd Læsning på nettet
Indskoling – eksempel (klasseblog):
Mellemtrin – eksempel (produkter mv.)
Udskoling – eksempel (læremiddel)
Google blogger eller Skoleblogs? Blogger kræver Google-konto. Kan måske være bøvlet i forhold oprettelse af elever mv., men tilbyder rigtig mange muligheder og faciliteter. Skoleblogs (abonnement) bygger på Wordpress. Tilbyder f.eks. skabeloner til f.eks. Klasseblogs og bogblogs. Har videovejledninger (LaerIT). Fordelen er især, at man kan importere brugere direkte til bloggen via UNI-login. Måske især interessant i indskoling og på mellemtrin?). Skoleblogs
SMS-novellen i undervisningen Se f.eks. her: Merete Pryds Helle: ”Ingen kunne jo vide der var hunde” Sms-novellen ”Ingen kunne jo vide der var hunde” består af 28 sms’er, som hele klassen modtager i løbet af 4 dage. Sms’erne udsendes mandag til torsdag i lige uger i tidsrummet – Vedr. undervisning med novellen, tilmelding mv., se Undervisningsvejledning online her:
Merete Pryds Helle: Ingen kunne jo vide der var hunde
Sms-noveller: Danskfaglige pointer Inddragelse af ”nye” medier (motivation) Genreovervejelser (novelle, drama mv.) Fortolkningsarbejde (mange ”tomme pladser”) Sprog (sms-sprog vs ”almindeligt sprog”) Kommunikation (afsender-modtager, kontekst mv.) Kobling til elevernes egen verden (brug af sms) Produktion (Oplagt at lade eleverne selv skrive sms- noveller)
Skriftlighed og billeder Tegneserier – graphic novels – billedromaner mv. Et samspil mellem tekst/billed, analyse/produktion: Tegneserier: Pixton (tilgængeligt på Skoletube), Kan ses og afprøves i gratisversion her: Billedromaner (Dansklærerforeningen) Graphic novels, f.eks.: Neil Gaiman: Coraline Findes i filmudgave fra 2009, - undervisningsmateriale (5.-9. klasse) her: Elevproduktion af graphic novel, billedroman mv. (PowerPoint, Photostory, MovieMaker eller lign.)
Skriftlighed – sagprosa og fiktion Ekstra Bladet Skole Procesorienteret skrivning (et forløb)
Mundtlighed og IT til optagelse af lyd og billede til arbejde med billede og lyd (kommentarfunktion – skriftlig, mundtlig, via video osv.)
En enkelt app til iPad (45 kr.) Writereader: Brugbar i indskolingen Handler om at skrive sig til læsning Rapport om udviklingen af app’en ort._At_skrive_sig_til_l_sning_FINAL.pdf