Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Virtuel medarbejder eller konsulent
Hvad er internationalisering
Industriprojekt Udvikling af systemprodukter og systembyggeri
Segmentering på producentmarkedet
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Globalisering og kompetenceudvikling
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Kapitel 2.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Vækstvirksomheders udfordringer
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Der er penge i kommunikation
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Design af organisationen
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende

Økonomisk globalisering
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Maskinfællesskaber i praksis
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
Dansk Supermarked i korthed
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
SILVER Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics Helena Christensen, Syddansk Sundhedsinnovation Martin Nitze, Odense Kommune.
markedsføringsplaner
Funktioner og arbejdsdeling
Konkurrenceforhold afsætning.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
SUCCES MED SALG 1.
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Business Model Generation
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder Thomas Bøtker Mortensen Department of Marketing & Management University of Southern Denmark

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 2 Agenda Tendenser i markederne Potentielle fordele ved samarbejde Effekter af samarbejde med forskellige typer af partnere Konsekvenserne af produktudvikling i samarbejde Effekter af tæt samarbejde kontra løst samarbejde Antallet af partnere i et projekt Effekterne af inddragelse af samarbejdspartnere Tilliden og samarbejdet?

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 3 Tendenser i markederne Tendenser i markedet, der gør det attraktivt at produktudvikle i samarbejde Hvorfor opstod store virksomheder? –Jernbanen – organisationsform og transportmulighed –De finansielle markeders ledige kapacitet –Fordelen af koordination –Konkurrerende historisk forklaring

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 4 Tendenser i markederne Internationalisering –Barriererne for handel på tværs af lande sænkes og fjernes

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 5 Tendenser i markederne Hvordan fastholdt de konkurrencedygtighed? –Konkurrencen på tværs af lande og regioner –Nødvendiggør udnyttelsen af stordriftsfordele og læreeffekter –Virksomheder omstrukturerede: fokus på deres kernekompetencer, outsourcing og køb fra samarbejdspartnere Firm Firm 2000

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 6 Tendenser i markederne To eksempler –Ford i 1920’erne –Casio i dag

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 7 Tendenser i markederne Samtidig mere komplekse produkter og konsekvenserne

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 8 Potentielle fordele ved produktudvikling i samarbejde? Adgang til viden til at lave nye produkter –Ikke hensigtsmæssigt at være på forkant med alle teknologier Integreres eller integration –Adgang til ideer og teknologier under udvikling –Mulighed for udvikling sammen og tilpasning til hinandens produkter til hinanden Vedligeholdelse af kompetencer og forrentning Efterfølgende adgang til salg –Biotech og medicinalvarevirksomheder 150 P

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 9 Effekter af samarbejde med forskellige typer af partnere Mest almindeligt er Vores resultater! Engelsk undersøgelse viser –grundet komplement vs. suppl. Dansk undersøgelse viser Virksomhed Konkur- renter Leverandører Kunder Universiteter og andre FI Konsulenter Komplemen- terende

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 10 Effekter af tæt samarbejde kontra mere løst samarbejde Fordele og ulemper ved tæt kontra løst –stor fleksibilitet, –små investeringer i samarbejdet, –minimal vidensoverførsel, –lav kapacitet til overførsel af kompleks viden –lav fleksibilitet, –store investeringer i samarbejdet, –stor vidensoverførsel, –stor kapacitet til overførsel af kompleks viden

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 11 Antallet af partnere i et projekt Jo flere partnere, desto mere forskelligartet viden –Kreativitet op –Hastighed og omkostninger ned Men sværere at styre –Hastighed ned

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 12 Effekterne af inddragelse af samarbejdspartnere

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 13 Tilliden og samarbejdet? Produkt Virks. Viden Virks. Viden Tillid –Forventning om, at den anden part handler i fælles interesse –Learning race eller komplementaritet i udvikling af produkter

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 14 Tilliden og samarbejdet? Undgå hold up –Byg inter-organisationel relations-specifikke aktiver Lokalitet specifikke aktiver Fysisk specifikke aktiver »Tilpasse produktionen til at lave produkter til hinandens produkter Medarbejder specifikke aktiver »Uddanne medarbejdere på hinandens teknologier Undgå at den anden part undgår hold up –Inter-organisationel inter-sammenhængende aktiver »Udviklet et software model

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 15 Endnu et historisk eksempel Silicon Valley versus Route 128 –Porters diamant for klyngeudvikling –Input og efterspørgsel Boston Route 128

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 16 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder Thomas Bøtker Mortensen Department of Marketing & Management University of Southern Denmark Spørgsmål?