Portfolioevaluering, 3k 0708 2 gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projektopgave klasse.
Advertisements

Almen sTudieforberedelse - AT
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Skriftlighed i biologi
DANSK Intro Dagens program.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Skriftlig dansk - e ► Kan vi evaluere skriftlig dansk idet vi understøtter de rammer eleverne til dagligt/hjemme producerer skriftlig dansk? ► Kan vi integrere.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Modul 2.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Notatteknik.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Brikker til litteraturhistorien
Portfolio IT B.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
GUIDE TIL BRUGEN AF MAPPER I MINE DOKUMENTER
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Den gode tone Lse.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Præsentationsportfolio
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Hvorfor dansk på GF1?.
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Sådan bruger du præsentationen
Krav til informationsformidling
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Studievalgsportfolioen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
GUIDE TIL BRUGEN AF MAPPER I MINE DOKUMENTER
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Portfolioevaluering, 3k gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering - portfolioevaluering, evt. med elektroniske portfolioer, hvori indgår besvarelser af større og mindre skriveopgaver

Formål:  Produktionen af portfolioen i slutningen af 5. semester skal ruste jer til at skrive sidste semesters opgaver i skriftlig - dansk som vil ligne eksamensbesvarelser (altså besvarelser i skrivegenrerne litterær artikel, essay og kronik. I vil som til eksamen få valgmulighed mellem de tre genrer)  refleksion over den skriftlige dimension i dansk (og i de andre fag), særligt bevidsthed om skrivegenrer, egne styrker og svagheder – hvad har du lært?  Reflektere over hvordan vi kan bruge databasen, hvordan kan I bruge rettelser  bevidsthed om familieskab mellem de danskfaglige og de øvrige fags skriftlige genrer

PRÆSENTATIONSPORTFOLIO  Opret en undermappe der hedder præsentationsportfolio  Udfyld vedhæftede dokumentet Genreoversigt  Besvar herefter spørgsmålene på dokumentet portræt af en skribent og skriv dem sammen til en huskeliste til dig selv  Udvælg og upload fra din mappe: Den gode indledning Tre tekster som kan bruges når du skal skrive: Kronik Litterær artikel Essay Din bedste besvarelse Genreoversigten Portrættet af skribenten/huskelisten

GENREOVERSIGT – skriftlig dansk EssayKronikLitterær artikel Genremærker Hvilke besvarelser har jeg skrevet i denne genre? Hvad har vi LÆST som minder om genren? Mine styrker Mine indsatsområder Minder om hvilke andre genrer jeg skriver i i andre fag?

Portræt af en skribent  Hvad er du bedst til som skribent i dansk?  Hvad har du lært?  Hvad er du blevet bedre til – hvorfor/hvordan?  Hvad er du bedst til som skribent i andre fag?

 Hvordan lyder en typisk kritik af en skriftlig opgave du har skrevet?  Hvordan skal du tilrettelægge din skriveproces for at opnå det bedste resultat?  Hvilken genre skriver du bedst i? Hvorfor?  Hvilke fejl-typer skal du være opmærksom på? – sproglige, strukturmæssige?  Hvad gør dine opgaver gode?

Lektie Skriv en refleksion:  hvorfor den bedste besvarelse er den bedste  hvorfor du kan bruge de tre valgte tekster?  Formuler dine svagheder og styrker ift. de tre skrivegenrer

Dobbelttime 2  Præsenter to og jeres præsentations- portfolio for hinanden  Diskuter kommentarerne til de fire valgte tekster  Læs hinandens refleksion og diskuter jeres foretrukne genrer, inddrag kommentarerne

Diskuter:  Hvordan kan I bruge portfolioen  Hvilke genrer har I skrevet AT-opgaver i? Fælles:  Genremæssig oversigt over de opgaver I har skrevet  Oversigt over fagenes forskellige opgavetyper, marker hvilke der ligner hinanden

Skr da 1g  Skr da 1Mit København: Essay om en byMit København  Skr da 2 Om "Barndom": noter, referat og kommentarOm "Barndom": noter, referat og kommentar  Skr da 3 Sprog i radionyhederSprog i radionyheder  Skr da 4Hvad er litteraturhistorie? EssayHvad er litteraturhistorie?  Skr da 5 Tale om en digtsamlingTale om en digtsamling  Skr da 6  Skr da 7  Skr da 8: Skriv et essay med titlen Kønssygdom hvor du diskuterer hvorfor en ikke-behandlet kønssygdom kan ændre et menneske afgørende. I essayet skal indgå en refleksion over ordet kønssygdom og en beskrivelse af en kønssygdom. Du kan fx inddrage Karen Blixen og forholdet mellem kunst og sygdom.Skriv en nyhedsartikel til en avis om hvilke kønssygdomme unge skal være særligt opmærksomme på. Du kan inddrage samfundsmæssige aspekter af kønssygdomme (inddrag evt. informationer fra Sundhedsstyrelsens side om klamydia).Skriv en tale til dine klassekammerater om hvorfor og hvordan de kan undgå kønssygdomme. Talen skal ikke holdes! Skr da 8  Årsprøve 1g  ATprojekt: Opgaven som I i grupper skal producere ud fra AT3-forløbet i dansk, historie og enten musik, billedkunst eller mediefag skal behandle en periode. I opgaven skal I gøre rede for perioden på baggrund af en tekstanalyse (dansk), en kildeanalyse (historie) samt en analyse af en bygning (hvis I har billedkunst) ELLER en fremstilling af et stykke musik eller en komponist (hvis I har musik). Teksten og kilden skal I finde i kompendiet til AT3. Har I mediefag, skal en del af opgaven være produktion af 3-6 minutters film. Projektet er at behandle en periode ud fra tre fag og samle den viden I kommer frem til, i én opgave.

Skr da 2g  skr da 9: Det romantiske? Analyse af Sct Hansaftensspil skr da 9: Det romantiske?  skr da 10 Omlagt, skrevet i modulet: Analyse af uddrag af Niels Lyhne k da skr da 10 Omlagt, skrevet i modulet  skr da 11 DMG skr da 11 DMG  skr da 12: Kommentar om unge og demokrati skr da 12: Kommentar om unge og demokrati  Skriftlig dansk 12b, omskrevet Skriftlig dansk 12b, omskrevet  skr da 13: Analyse og fortolkning af Helle Helle "Hedebølge” skr da 13: Analyse og fortolkning af Helle Helle "Hedebølge”  skr da 14: AVIS-produktion skr da 14: AVIS-produktion  AT 2g: Essay om Riga (sammen med samfundsfag)

Skr da 3g  da 15: Litterær analyse af "Ondskaben",Lav en analyse og fortolkning af Jan Guillous "Ondskaben” da 15: Litterær analyse af "Ondskaben",  Skriftlig dansk 16: Essay om ære Skriv et essay om æresbegreber. Tag udgangspunkt i det norrøne æresbegreb som det kommer til udtryk i "Gunlaug Ormstunges Saga" og perspektiver til andre tiders forestillinger om ære. Ca 2 sider. Skriftlig dansk 16: Essay om ære  Skr da 17Omlagt - Novelleanalyse med særligt henblik på sprog og "den nye realisme": enten "En flinker fyr" eller "Ellyt Byde" af Pia Juul Skr da 17  Skr da 18 Skr da 18  Skr da 19 Skr da 19  Skr da 20 Skr da 20