Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

God uddannelsesvejledning - Udvikling
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Klager og den vanskelige samtale
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Individuel uddannelsesplan
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Hospitalsenheden VEST
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Den tjenstlige samtale Organisationsuddannelsen – modul 1 1 Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Uddannelse Frit efter Flora. Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Udd. progr. Udd. plan.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Temadag for TR.
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Ansvar i Videreuddannelsen
DDKM & Dokumenthåndtering
Almen praksis og speciallægepraksis
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Instruktion til mødeledere
Vidensbaseret praksis i botilbud
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvad gør jeg hvis jeg får en klage ?
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?

Disposition Hvad er et problematisk uddannelsesforløb? Typiske sager Hvilke regler og aktører er der? Forebyggelse af problemer Faser i det problematiske uddannelsesforløb Særligt om bisidderfunktionen – råd og obs. punkter Hvor finder man hjælp og råd?

Problematiske uddannelsesforløb Overordnet definition: ” Hvis kompetencerne (i uddannelseselementet) ikke kan opnås som planlagt” Yngre Læger oplever en stigning i antallet af henvendelser fra medlemmer med ”ondt i uddannelsen” Godt eller skidt? Flere problemer eller øget bevågenhed om reglerne og om vurdering med kvalitet og konsekvens?

Typiske sager Sygdom og overskridelse af 10% fraværsreglen Mangelfuld kompetenceprogression? (medicinske og/eller øvrige lægeroller) Samarbejdsproblemer? Uafklaret fravær? (eks. ”møder sent og går tidligt” ”Forsvinder” fra det kliniske arbejde) Utilstrækkelig ell. mangelfuld supervision, feedback En god blanding af det hele

Regelgrundlaget Bekendtgørelserne om KBU og om uddannelse af speciallæger Sundhedsstyrelsens vejledning om kompetencevurdering i den Lægelige videreuddannelse Videreuddannelsesregionernes egne procedurer for håndtering af problematiske uddannelsesforløb (inden for rammerne af SST´s vejledninger) Vejledning om erstatningsansættelser i den lægelige videreuddannelse

De formelle aktører Uddannelsessøgende og vejleder Øvrige kollegaer (evaluering, feedback og vurdering af uddannelseslægen) Uddannelsesansvarlig overlæge Evt. den postgraduate kliniske lektor (PKL) i specialet Og hvis der er tvivl, om kompetencerne kan opnås: Den postgraduate kliniske lektor (PKL) i specialet Bisidder for medlemmet: TR eller YL centralt Videreuddannelsessekretariatet Hospitalets HR afdeling

Forebyggelse er bedre end helbredelse! Som TR kan du bidrage til afdelingen forebygger problemer Hjælp med at sikre procedurer for: Før tiltrædelse At afdelingen udsender al relevant information til nye uddannelsessøgende i god tid før ansættelsen Afdelingsinfo Uddannelsesprogram Navn på hovedvejleder og UAO Dato for Introduktionssamtalen At den uddannelsessøgende har gjort sig systematiske tanker om sin uddannelsesplan – skal bruges til introsamtalen.

Forebyggelse…fortsat Senest 14 dage efter tiltrædelse Introduktionssamtale – forventningsafstemning er afgørende! At den uddannelsessøgende ved, at han/hun skal medbringe sit oplæg til den individuelle uddannelsesplan til introsamtalen Krav fra Sundhedsstyrelsen at uddannelsesplanen skal godkendes senest 14 dage efter start i KBU og 4 uger i Intro- /Hoveduddannelse

Forebyggelse…fortsat Undervejs i ansættelsen Alle på afdelingen er bekendt med evalueringsmetoder og kan give feedback Sikre løbende evaluering og attestering i logbogen – ikke først til sidst i ansættelsen!! Uddannelsessøgende har selv pligt til at opsøge læring Afdelingen skal sikre rammerne for læringen (undervisning, supervision, feedback, arbejdstilrettelæggelse)

Forebyggelse…… Undervejs i ansættelsen Vejledermøder og evalueringssamtaler skal afholdes Justeringssamtaler – afholdes løbende hvor uddannelsesplanen justeres Justeringer i uddannelsesplanen skal dokumenteres skriftligt Hjælpe til at initiere en kultur, hvor der ageres tidligt på – tydelige tegn på et problematisk uddannelsesforløb

Læs mere her: ”Det gode uddannelsesforløb” og kurser for uddannelsesgivende/foldere, pjecer og andre dokumenter/ det gode uddannelsesforløb

Faser i det problematiske forløb Husk! Små problemer kan vokse sig store og blive uoverskuelige Problemerne bør løses tidligt og lokalt…… Men kan ende uddannelsesregionalt!

Typisk oplevede procedureproblemer Der tages først sent hånd om problemet Uddannelseslægen gøres meget sent bekendt med, at uddannelseselementet ikke kan godkendes Uddannelseslægen er uforstående overfor, at der overhovedet eksisterer et problem Der eksisterer ingen skriftlig dokumentation for evt. hidtidig indsats, møder, samtaler mv. Uddannelsesplan og logbøger er brugt mangelfuldt –eller slet ikke! Afdelingerne ved ikke, at der findes regler og procedurer for håndtering af problematiske uddannelsesforløb

Den tidlige fase – ofte før TR involveres Mistanke om problematisk uddannelsesforløb? Tag hånd om problemet tidligst muligt! Både uddannelseslægen selv og afdelingen/vejleder kan tage handling på problemet Afhold justeringssamtaler mellem vejleder og uddannelsessøgende Problem at de fleste justeringssamtaler foregår uformelt dvs. uden dokumentation for samtalen og indgåede aftaler

Den tidlige fase – ofte før TR involveres Afhold Justeringssamtale® mellem vejleder og uddannelseslæge Afdæk problemets indhold og omfang eks: Konkretisér problemet mest muligt. Få præsenteret ”hands on” eksempler på, hvordan problemet kommer til udtryk

Den tidlige fase – ofte før TR involveres Justeringssamtalen / fortsat Vejleder og uddannelseslæge aftaler i fællesskab, hvilke tiltag, der skal iværksættes for at rette op på problemerne Uddannelsesplanen justeres på baggrund af de indgåede aftaler Sørg for at indgåede aftaler om justeringer dokumenteres skriftligt! Aftal med det samme, hvornår og hvordan der følges op på aftalerne

De sene faser – når medlemmet har behov for bistand fra TR Hvis der – efter gentagne justeringssamtaler – stadig er problemer Vejleder vurderer, at uddannelseslægen ikke kan opnå kompetencerne inden for ansættelsesperioden i uddannelseselementet Læs procedurerne i Sundhedsstyrelsens vejledning om kompetencevurdering

Vejledning om kompetenceevaluering - Justering af uddannelsen Hvis ansættelsesstedet vurderer, at der trods én ell. flere justeringer er risiko for, at kompetencerne ikke opnås inden for tidsrammen, skal der indkaldes til en samtale med uddannelseslægen Uddannelseslægen har ret til en bisidder PKL kan med fordel inviteres med til samtalen Samtalen skal munde ud i en justeret uddannelsesplan indeholdende konkrete skriftlige aftaler

Vejledning om kompetenceevaluering - Justering af uddannelsen Krav om opfølgende møde senest 6 uger efter justering af uddannelsesplanen / første møde Her vurderes det, det, om aftalerne om kompetenceerhvervelse er opfyldt – eller kan forventes opfyldt på ansættelsesstedet og inden for ansættelsesperioden Hvis det vurderes, at kompetencerne IKKE kan opnås inden for ansættelsesperioden, SKAL videreuddannelsessekretariatet orienteres og involveres i det videre forløb

Vejledning om kompetenceevaluering - hvis kompetencerne ikke kan opnås Principielt 3 muligheder 1.Ansættelsen forlænges på samme afdeling 2.Ansættelsen forlænges på anden afdeling Vejledning om erstatningsansættelser: Maximale forlængelser (100% i KBU og Intro og 50% i H- uddannelse.) 3.Ansættelse forlænges ikke – men der indgås aftale med efterfølgende afdeling om opnåelse af manglende kompetencer (kun ved ”mindre kompetencemangler”)

Erstatningsansættelser – hvordan? Videreuddannelsessekretariatet skal involveres Uddannelsesforløbet skal justeres og videreuddannelsessekretariatet skal orientere efterfølgende afdelinger i forløbet herom samt udarbejde revideret uddannelses- og ansættelsesaftale Hvis ikke afdelingen kan/vil forlænge, skal videreuddannelsessekretariatet forsøge at finde anden afdeling.

Et par tips til bisidderfunktionen Før samtalen Afdæk problemet grundigt – forberedelse er den halve ”sejr” Bed om dagsorden og om afdelingens skriftlige redegørelse for problemet Hold formøde med medlemmet – og drøft medlemmets egen vurdering af problemet og af løsninger– og af afdelingens opfattelse af problemet Undersøg om formalia er overholdt (justeringssamtaler, brug af uddannelsesplan mv.). Ofte har vejleder/afdelingen en ”dårlig sag” hér. Benyt dig af det! Tjek om der findes en Inspektorrapport om uddannelsesmiljøet – og brug den om nødvendigt Gør afdelingen bekendt med sundhedsstyrelsens vejledninger og videreuddannelsesregionernes egne procedurer

Et par tips til bisidderfunktionen Selve samtalen Afdelingen har referatpligt – herunder dokumentation for indgåede aftaler om fremadrettede tiltag Drøft problemer og aftal løsninger på så konkret niveau som muligt – med udgangspunkt i logbog og uddannelsesplan Har afdelingen overholdt formalia i det hidtidige forløb? Brug PKL til at få en den lægefaglige ”second opinion” Hvis erstatningsansættelse, så bed afdelingen / PKL om at sandsynliggøre, hvorfor der er brug for netop ”X” måneders forlængelse

Kontakt Yngre Læger hvis du har behov for sparring Yngre Læger kan ikke bidrage med lægefaglig vurdering og second opinion – men det kan PKL`en Yngre Læger kan ikke rejse krav om ændret arbejdstilrettelæggelse på afdelingen – kun hvis arbejdsmiljøregler, vagthyppighed og vagtbelastningsregler overtrædes Men vi er eksperter i uddannelsesreglerne, processen ved problematiske uddannelsesforløb og i at agere i videreuddannelsessystemet

Hjælp og råd Sundhedsstyrelsens hjemmeside / uddannelse og autorisation / special- og videreuddannelse / læge / vejledninger vedr. speciallægeuddannelsen. De regionale videreuddannelsesråd Lokale retningslinjer for håndtering af problematiske uddannelsesforløb (VUR Nord og Syd) Kontaktinfo til Postgraduate Kliniske Lektorer VUR Syd – kursus i håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb ”Det gode Uddannelsesforløb” pjece fra VUR Øst Yngre læger og Yngre Lægers hjemmeside / Yngre Læger / FAQ / uddannelsesproblemer – hvad gør jeg?