HR-Løn Inspirationsmøde Maja Møller Sousa og Theresa Kjærside, Økonomistyrelsen
Dagsorden 1.Hvad er HR-Løn? 2.Kompetenceprofil for brugere af HR-Løn 3.Demo af systemet 4.Finansiering 5.Sådan foregår implementering af HR-Løn 6.Erfaringer fra andre selvejere 7.Andre systemer fra Økonomistyrelsen 8.Spørgsmål
1. Hvad er HR-Løn?
Ansættelse Ændre oplysninger om en medarbejder Ændre løn og give tillæg/fradrag Fratrædelse og ferieafregning Se de registrerede oplysninger og gamle lønsedler Danne ansættelsesbreve Kontrollere indberetninger I HR-Løn kan man ikke: Lave rapporter og statistik Gemme personalesager
1. Snitflade mellem HR-Løn og SLS Eksempler på, hvad man ikke kan i HR-Løn: -Man kan ikke se ferietotaler og andre faste felter -Man kan ikke indtaste oplysninger til tjenestemandspensioner -Kan ikke trække fejllister -Kan ikke selv oprette løbenumre
2. Kompetenceprofil for brugere af HR-Løn HR-Løn kan bruges til mange af de lønrelaterede opgaver, I allerede varetager i dag. Kendskab til overenskomster og regelgrundlaget er en forudsætning. Kendskab til koder i Statens Lønsystem (SLS) er ikke en forudsætning. Der er afsat én dag til at lære at bruge systemet. HR-Løn guider brugerne gennem opgaverne. Systemet viser kun de tilladte muligheder på baggrund af de informationer, I har tastet ind i systemet.
3. Demo af systemet Lad os håbe, det virker
Fratrædelse og ferieafregning Den vanskeligste del af fratrædelse er ferieafregning I HR-løn er det forenklet, så man kan nøjes med at indberette afholdt ferie
4. Finansiering HR-Løn finansieres over jeres abonnement til Økonomistyrelsen – ikke en særskilt betaling Der kommer en abonnementsstigning fra 2012 Hvad får I ud af det? HR-Løn Rådgivning og support betales over abonnementet – ikke en særskilt betaling som i dag
5. Sådan foregår implementeringen af HR-Løn Indledende møder på ledelsesniveau Opfølgning/afklaring af spørgsmål Præsentation af HR-Løn for medarbejdere Gennemførelse af kursus for medarbejdere Opfølgning på brugen af HR-Løn – går det som forventet, og hvad kan Økonomistyrelsen bidrage til Står til rådighed for spørgsmål og kommentarer via Rådgivning og support Løbende dialog og svar på diverse spørgsmål
6. Erfaringer fra andre selvejere Hvordan er sammenhængen mellem HR-Løn og andre systemer? Hvordan skal vi tilrettelægge arbejdsgangene, så udbyttet af HR-Løn bliver optimalt? Hvordan kan vi digitalisere vores arbejdsgange, så vi undgår dobbeltindtastninger? Hvem i organisationen skal bruge HR-Løn for at få de mest effektive arbejdsgange?
7. Andre systemer fra Økonomistyrelsen Økonomistyrelsen tilbyder en række systemer både på løn- og personaleområdet: Campus – Statens fælles læringsløsning Statens eRekruttering – et rekrutteringssystem ØS LDV – Økonomistyrelsen rapporteringssystem Webgrænseflade til SLS fra andre systemer
9. ?