Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kick off for læringsteams

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kick off for læringsteams"— Præsentationens transcript:

1 Kick off for læringsteams
FSIII og Cura - Kick off for læringsteams Cura programmet – Organisatorisk implementering Sundheds- og Omsorgsforvaltningen – SUF Digital September 2016

2 Indhold: Hvad har vi med i dag
Se giraffen – lidt visning af Cura og FSIII Viden om forløbet og opgaverne Viden om hvordan pakkerne kommer og går Rammen: Vi er forskellige – har forskellig viden og anvendelse System og arbejdsgange udvikles løbende – meget er stadig ikke afklaret Rammen:

3 OM FORANDRINGEN

4 Forandringen: Hvad venter?
En stor forandring, der har betydning for alle enheder og medarbejdere – men på forskellig vis: Et helt nyt system med ny og mere intuitiv brugergrænseflade Et nyt FSIII begrebsapparat – også nye roller ift. dokumentation Ændrede praksisser for dokumentation, og fokus på opfølgning og kvalitetssikring Nye arbejdsgange og måder at samarbejde Der er meget at lære – og her er læringsorganisationen omdrejningspunktet. 1. Vi får et nyt system – en samlet journal, hvor alle skal dokumentere – vi deler dermed dokumentationen hele vejen rundt

5 Hvad er Cura Et nyt omsorgssystem – der bliver udviklet af firmaet Systematic: Skal erstatte KOS2 og Suiten = fælles tværfagligt borgeroverblik Født med Fælles Sprog III = sammenhæng med systemet Bedre overblik og moderne brugerflade = brugervenlighed Udviklet til Mobile løsninger = dokumentation på farten og sammen med borgeren (PC løsning er også med)

6 Hvordan er Cura organiseringen
FSIII og Cura i ét program – med 3 spor: - Systemudvikling - FSIII og arbejdsgange - Organisatorisk implementering (OI) Medarbejdere fra alle målgrupper inddrages i både systemudvikling og arbejdsgangstilpasning. Den organisatoriske implementering udvikles og sker i samarbejde ml. OI stab, implementeringsteams og læringsteams

7 Forandring kan godt være svært
Alle skal blive klar til at anvende Cura og FSIII: - Forstå - Acceptere - Praktisere Vi spiser elefanten i små bidder. Vi har heldigvis tid til at gøre os klar til forandringen, hvilket fører mig videre til næste slide der fortæller om hvordan vi i fællesskab gør os klar sammen

8 Læringsorganisationen – vi gør det sammen
Sjællandsgade Læringsstab Materiale til læringspakker Hjælper implementeringsteams Lokalområdekontorernes implementeringsteams Kvalitetssikrer pakker Hjælper enheder Og vi skal nok komme tilbage til hvordan pakkerne pakkes ud Læringsteams på enhedsniveau Pakker ud, planlægger, gennemfører og melder tilbage

9 FSIII OG CURA

10 FSIII og Cura Når Cura implementeres, implementeres FSIII også.
FSIII er en ny metode og standard for social- og sundhedsfaglig dokumentation om borgeren. Struktur – journalen er ens bygget op, med faste felter (minimumdatasæt) Klassifikation – faste lister i stedet for fritekst. Fx tilstande og indsatser. Der arbejdes bl.a. ud fra en række central begreber som Tilstand Forventet tilstand Indsats Struktur: KL har defineret en række områder, der er fælles for alle – områderne er indenfor bevilgning af indsatser / ydelser …og betyder at journalen er bygget op med en række ens felter på en række områder Opfølg- ning

11 med dokumentationen som det er i dag
Udfordringer med dokumentationen som det er i dag Manglende sammenhæng for medarbejderne og især for borgeren Syge-pleje Sund-heds-fremme og fore-byggelse Hjælpe-midler Man bruger meget tid på at klikke sig frem til relevant information Man sender mange advis’er til hinanden At der er opstillet en række faster lister, der medvirker til sammenhæng i borgerens forløb, skal løse de udfordringer vi kender så godt i dag med KOS2 Visita-tion Hjemme -pleje Træning Fore-byggendehjemme-besøg Man dokumenterer meget i fritekst – hellere for meget end for lidt Den samme information, dokumenteres flere steder

12 Gevinster for medarbejderne Gevinster for borgeren
Bedre overblik over borgerens behov og præferencer Bedre sammenhæng i forløbet Bedre kvalitet i omsorgen og plejen Øget tryghed for borgeren – alle medarbejdere har samme viden om borgeren Bedre inddragelse af borgeren Lettere at overtage samt evaluere omsorg hos borgeren Mere effektiv dokumentation – mere tid til kerneopgaven Viden om borgeren dokumenteres en gang Nemmere og hurtigere at dokumentere Gevinster for medarbejderne Gevinster for borgeren Lettere på grund af

13 PAKKEFORLØB OG LÆRINGSTEAMS

14 Hvorfor pakkeforløb? Vi bygger viden op gradvist og ligger i pakker når vi kan pakke 1 er for ledelse og læringsteam, først i pakke 2 introduceres medarbejderne for Cura Giver mulighed for at man ”flytter ind” i alt det nye stille og roligt Giver mulighed for, at der kan arbejdes med forudsætningerne for at lykkes

15 Indhold i læringspakker
At jeg som leder forstår CURA og opgaven overordnet. At jeg som lærende team forstår min rolle og opgave At medarbejderne føler sig klædt på til forandringen At forstå sammenhængen mellem FSIII og de nye roller og ansvar At forstå hvordan Cura anvendes At jeg kan anvende CURA og de nye arbejdsgange At jeg er klar til at gå i gang med at arbejde med CURA. Fokus på opstart af ny hverdag i Cura 1.1 Lederens rolle i implementeringen 2.1 Cura implementeringen 3.1 Hvad er FSIII og hvordan arbejder man med det? (7) 4.1 Nye mobile devices (3) 5.1 Bliv klar til at bruge FSIII (11) 1.2 Læringsteamets rolle i implementeringen 2.2 God implementering og KK intra læringsportal 3.2 Ny vejledning for sundhedsfaglig dokumentation (11) 4.2 Kom godt i gang med Cura 5.2 FSIII for myndighed (2 klasserum kurser) 1.3 Oprydning i KK org. 2.3 På forandringsrejse med FSIII 3.3 Swaporganisering 4.3 Kom godt i gang med FSIII (11) 5.3 Planlægningsværktøj i Cura (4 klasserum kurser) 2.4 På forandringsrejse med Cura 3.4 Oprydning i KOS2 og Suiten 5.4 Bliv klar til at bruge Cura 5.5 Efterregistrering 5.6 Klar til go-live

16 Hvad kan der være i en pakke?
En video om ”Dokumentation sammen med borgeren” En powerpoint – fx om roller og ansvar i Cura e-læring om FSIII og brugen af Cura Forslag til møder og dialoger – fx om tværfagligt samarbejde Nye arbejdsgangsbeskrivelser Konkrete opgaver ift. oprydning ol. Læringsteamet skal så planlægge og gennemføre aktiviteterne 1 Introduktion Hvad er Cura og FSIII?

17 Hvad er jeres rolle i en pakke?
Deltage i pakkestartsmøder Modtage og åbne pakker Planlægge gennemførsel af forskellige læringsaktiviteter, opgaveløsninger ol. Holde oplæg for større og mindre medarbejdergrupper Følge op på læringen på fx personalemøder Melde tilbage til implementeringsteam om udbytte af pakken Ansvarlig for overholdelse af deadlines Tilføj præsentationens titel i Vis --> Sidehoved/Sidefod 18. september 2018

18 Læringspakke flow Idriftsættelse Pakke 1 Pakke 2 Pakke 3 Pakke 4
19/9 2016 31/10 2016 12/ 6/2 2017 20/3 2017 2/5 2017 6 uger 6 uger 8 uger 6 uger 6 uger 6 uger Evaluering + tilbagemeld. Læringsteam Evaluering + tilbagemeld. Læringsteam Evaluering + tilbagemeld. Læringsteam Evaluering + tilbagemeld. Læringsteam Evaluering + tilbagemeld. Læringsteam Evaluering + tilbagemeld. Læringsteam Lærings-aktiviteter Lærings-aktiviteter Lærings-aktiviteter Lærings-aktiviteter Lærings-aktiviteter Lærings-aktiviteter Pakkestart læringsteam Pakkestart læringsteam Pakkestart læringsteam Pakkestart læringsteam Pakkestart læringsteam Pakkestart læringsteam Pakke 1 Pakke 2 Pakke 3 Pakke 4 Pakke 5 Pakke 6

19 Tænkt eksempel Læringspakke flow Pakke 4 1. uge 2. uge 3 uge 4. uge
Opfølgning på Cura E-learning Planlæg Cura E-learning Cura E-learning afvikles Planlæg FSIII oplæg og selvstudie FSIII oplæg FSIII oplæg FSIII opsamling Planlæg Cura brugerflade / betjening hold Cura betjening / brugerflade Hold 1 Cura betjening / brugerflade Hold 2 Planlæg Device workshop Device workshop 1 Device workshop 2 Device opfølgning Evaluering + tilbagemeld. Pakke 4 Pakkestart læringsteam Halvvejsmøde Tovholdere

20 GOD IMPLEMENTERING - hvordan kommer og går pakkerne?

21 Hvad er God Implementering?
Hvad skal God Implementering bruges til? Hvordan ser God Implementering ud? – for læringsteam Hvordan ser God Implementering ud? – for medarbejdere

22 Hvad er ”God Implementering”?
System til udsendelse af læringspakker Tilgås i en browser – cura.goddialog.dk Ligner Fagligt Kompetenceværktøj

23 Hvad skal God Implementering bruges til?
Læringsaktiviteter Læringsforløb - Møder - Workshops - Løse opgaver Modtage pakke Selvscreening Evaluerings-rapport

24 Modtage pakke

25 Modtage pakke

26 Åbne materiale God Implementering linker til det aktuelle modul på
Cura læringsportal på SUF intra

27 Hvad indeholder en pakke?
Vejledning til læringsteamet om pakken Pakkens mål, forslag til læringsaktiviteter, inspiration Moduler indeholder Fx powerpoint, video, øvelser, mv. I modtager moduler til jeres enhedstype i nogle moduler vil I selv skulle faggruppeopdele aktiviteter

28 Indgang for læringsteam

29 Indgang for læringsteam
Indgang for læringsteam Find specialist Søg specialister Den centrale læringsstab vil også få sin egen indgang. Her vil de kunne trække fremdriftsoversigter – altså oversigter over hvor langt enhederne er med at gennemføre modulerne, samt de vil kunne trække en liste med dem, der har scoret sig selv til en 5’er på kompetenceskalaen (altså dem, der er eksperter). De decentrale læringsteams og lederne vil også kunne trække en liste over dem, der har scoret sig selv til 1 på kompetenceskalaen, så de kan hjælpe dem videre. Men det vil centralforvaltningens team IKKE kunne, da de ikke skal bruge det til noget. På denne side vil det centrale team også kunne trække statistikker på enhedsniveau, så man kan se hvordan den enkelte enhed klarer sig. Og de vil kunne oprette læringspakker, moduler, kompetenceskalaen, oprette en faggruppe mv. ! Hvordan vi opretter medarbejdere ift. faggrupper er stadig under udarbejdelse, da vi gerne vil kunne differentiere både ift. faggrupper og enhedstyper, og samtidig skal finde en model, hvor vi kun får et overskueligt antal grupper at arbejde med, ift. indholdet i modulerne, og administrationen af dem. Redigering Send mail til medarbejdere

30 Fremdrifts- oversigt 18-09-2018
Her kan I se et eksempel på, hvordan en statistik kunne se ud. Den viser at denne enhed efter modul A havde 1 medarbejder, der var en 5’er, 1 medarbejder, der var en 4’er, 1 medarbejder, der var en 3’er, og 4 medarbejdere der var 2’ere. De havde ingen 1’ere. Og på samme måde for de andre moduler.

31 Lærings- statistik Ligeledes kan man trække en benchmark statistik. Her kan den enkelte enhed se, hvor de ligger ift. SUF gennemsnittet. Det er ikke helt fastlagt, hvem der kan hente disse statistikker, men det bliver sandsyligvis sådan Central stab kan trække alt Lokale teams kan trække alt i deres lokalområde Decentralt team kan trække på egen enhed Niv.3 og 4 ledere kan trække for egen enhed

32 Indgang for medarbejder

33 Mandag i uge 38 Mail med link og kode til God Implementering
Mail med vejledning til God Implementering


Download ppt "Kick off for læringsteams"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google