Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Advertisements

LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
EVALUERING AF LÆREPLANER SOLSTRÅLEN Sprog.
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Udfordringer i ledelse på tværs Nysgerrig – udfordrende – fræk Tør DU udfordre dig selv?
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Sammen bliver vi bedre. Ikast-Brande Kommune har Ca indbyggere Ansat: ca. 200 dagplejere 1 leder 1 souschef.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Modul 2.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Kortlægning af børn og unge i risiko for at indgå i problemskabende ungegrupperinger. Videns- og rådgivningsenheden til forebyggelse af rekruttering til.
Praksiseksempel fra Teater GROB
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Netværksmøder - Drejebog
Sund Mund til Byens børn
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Nysgerrighed og indsats
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Tendenser i forældresamarbejdet
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rammesætning for dagen
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Velkommen.
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Alle rettigheder forbeholdes
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Velkommen til forældremøde
Barnesyn og børneperspektiv
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions

Europæiske Kulturbørn Projektet Europæiske Kulturbørn (EK) vil sammen med pædagoger, lærere, kunstnere, kulturformidlere og forskere give de 0-8 årige børn de bedste muligheder for i dagligdagen at møde kunst og arbejde med kulturelle udtryk

Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn ?

Europæiske Kulturbørn EK inddrager børnene, så de bliver aktive, undersøgende, eksperimenterende og medskabende i kulturelle aktiviteter, såvel i dagtilbud og skole såvel som i overgangen herimellem

Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn ?

Europæiske Kulturbørn EK vil tilføre de voksne, som er omkring børnene i dagligdagen, nye kompetencer, fælles sprog, gensidig inspiration, fokusering på eget potentiale i kulturelle udtryksformer samt skabe nye vaner gennem implementering af fælles metode til, hvordan man hver især kan indgå i tværgående videndeling og inspirerende refleksionsprocesser

Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn ?

Europæiske Kulturbørn 1. Man etablerer et reflekterende team: ledelse, pædagoger/lærere, kunstner der undersøger egen praksis, med henblik på at finde nogle spørgsmål, som man gerne vil blive klogere på - man finder sin nysgerrighed frem! 2.Man beslutter sig for, hvilke handlinger man vil sætte i værk for at finde svar på de spørgsmål, man har stillet sig - man sætter aktiviteter i gang sammen med børnene 3.Man noterer sig herunder, hvad der sker, hvordan de valgte handlinger påvirker situationen – man fører logbog/dokumenterer sine iagttagelser 4.Teamet reflekterer og taler ud fra dokumentationen om hændelsesforløbet, man deler sine erfaringer i det fælles refleksionsrum 5.og der opstår nye spørgsmål, som medfører nye handlinger, som medfører ny refleksion… Metoden er aktionslæring :

Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn ?