Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

En grundlæggende introduktion
Analyse af eksterne og interne forhold
Marketingplanlægning
OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Praktisk segmentering
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
SWOT - Hvad er det? Strategisk værktøj til afdækning af:
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
EXPORTKONSULENTERNE.
Skabelon til strategisk plan
Markedsvurdering.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Virksomheder - definition
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Valg af parametre.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Idé, mål og politikker Kapitel 9
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Styrk miljøkommunikationen Planlæg din kommunikation – 7 nemme trin.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til afsætning
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
B2B Vestsjælland Elevatortalen Elevator pitch eller elevatortalen.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Målgrupper og segmentering
FORRETNINGSPLAN.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
markedsføringsplaner
Uddannelse i sygefraværshåndtering
konkurrencesituation
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
DANRÅD & REGNSKAB Status for forretningsområdet Ivan Damgaard
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
ERHVERVSCASE Generelt
(Firmanavn) marketingplan
(Firmanavn) forretningsplan
(Firmanavn) SWOT-analyse
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Præsentationens transcript:

Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen

4 Markedsanalyse Effektiv markedsføring bygger på et indgående kendskab til og forståelse af markedet. Det danske marked? Det internationale marked? Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C)

5 Hvilket marked arbejder vi på? Monopolitisk marked: Markedet karakteriseres som monopolistisk når der kun er én udbyder. Oligopol er betegnelsen for markedet, hvor der findes nogle få store og et større antal små virksomheder. Fuldkommen konkurrence betegner et marked med mange udbydere og hvor efterspørgerne ikke har nogen præference. Kilde: Berg Marketing

6 Hvordan får du markedsinformation og data? Primær information Telefon Interviews Spørgeskema Sekundær information Statistikker Årbøger Opslagsværker

7 Markedsanalyse er vigtig fordi: Strategi bygger på viden, ikke på antagelser. -Fastlæg virksomhedens mission -Fastlæg forretningsområder -Brug ressourcer på det enkelte område -Planlæg nye forretningsområder -Udvikl markedsstrategi i tråd med viden og erfaringer

8 3 Planlægningsniveauer Markedsføringsplan – hvor vil jeg være om 1 år, aktiviteter, handleplan og budget for næste års aktiviteter. Langtidsplan – hvor vil jeg være om 3-5 år? Den strategiske plan – hvor vil jeg være om 10 år?

9 Markedsføringsplan Markedsføringsplanen er rettet mod markedet og mod virksomhedens aktiviteter i det næste år. Udgangspunktet for markedsføringsplanen er markedsanalyse, kunde- og medievalg.

10 Anvend SWOT SWOT er forkortelsen på Strength, Weakness, Opportunity og Threat. Internt: + Medarbejdere, loyale kunder, indg. kendskab til produkter, kompetence, beliggenhed mv. - Sygdom, barsel, varelager, økonomi. Eksternt: Muligheder og trusler i omgivelserne: + Stigende behov, nyt produkt til samme kunder, hurtigt ind på nye markeder. - Leverandører der ikke overholder aftaler, ny teknologi, konkurrenter.

11 SWOT Strength/Stærke siderWeakness/Svage sider Opportunities/MulighederThreats/Trusler

12 Undersøg dine konkurrenter Direkte konkurrence Café Serviceydelser Teknologi Detail Indirekte konkurrence Kurser Koncerter Velvære Samme produkt Fritid

13 Konkurrenter Hvor mange konkurrenter har du? Hvem er konkurrenterne? Hvor loyale er dine konkurrenters kunder? Hvor bor dine konkurrenter?

14 EFU Hjælper dig med at få svar på: Egenskaber – varedeklaration og fakta Fordele - Hvad kan produktet Udbytte – Fordele for kunden

15 EFU - eksempel EgenskaberFordeleUdbytte Erhvervsservicecentret giver gratis vejledning Du kan få afdækket problemstillinger og udviklingsområder i din virksomhed Du bliver bedre til at drive virksomhed Erhvervsservicecentret henviser til private rådgivere Du kan få overblik over hvilke rådgivere, der eksisterer inden for et givent område – hurtigt, nemt og effektivt Du kan anvende din tid mere hensigtsmæssigt.

16 Resultat af EFU Du får argumenter sort på hvidt! Kendskab til dine produkter og serviceydelser Inspiration til (ny) anvendelse af produktet Større indsigt i fordele Større bevidsthed om udbytte Lav EFU på dine konkurrenters produkter! USP – Unique Selling Point – dit salgsargument!

17 Valg af kunder På konsumentmarkedet Alder Køn Bolig Geografi Uddannelse Indkomst Holdninger Livsstil Fritid Indkøbsvaner Forbrugsmønstre Holdninger På Businessmarkedet Antal ansatte Omsætning Branche Beliggenhed Etableringsår Struktur

18 Segmenteringsværktøjer Mosaic Forbrugerkontakt Mini-risc A.C. Nielsen (farveskala) Gallup Index Danmark Loyale kunder Kvalitetsbevidste kunder

19 Markedsføringsplan Udarbejd en markedsføringsplan Den skal bestå af: Aktiviteter, budgetter, tidsplan, medievalg, samt opfølgning på resultater.

20 Eksempel annonceplan – en aktivitet ErhvervsserviceJanuarFebruar Version Politiken - 1. sektion (del af Gefion) 4/200 mm 4 farver 4/200 mm sort/hvid Berlingske Tidende - 1. sektion 4/200 mm 4 farver 4/200 mm sort/hvid

21 ROI – Return on Investment - For hver markedsføringstiltag udarbejdes et budget. - Budgettet tjener det formål, at du altid kan måle ROI. - Merindtjening – Udgifterne / Kunder = ROI

22 Kom videre eller kom i gang. 1.Målsætning og mission 2.Markedsanalyse 3.Vælg kundegruppe(r) 4.Vælg markedsføringsmetoder 5.Udarbejd markedsføringsplan 6.Eksekvering 7.Mål ROI 8.Indarbejd erfaringer – og start forfra.

23 Alle slides på: