Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE IDÉGENERERINGSSEMINAR
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK PROJEKT Akademisk skrivning Akademisk idégenerering Akademisk feedback
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PRÆSENTATION Anna Bager-Elsborg Kandidat i statskundskab (cand.scient.pol) Ph.d.-studerende på Center for Undervisning og Læring Forsker i undervisning på jura og cand.merc. Underviser studenterinstruktorer Hvem er I?
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SPILLEREGLER Dagen er til for jer Alle kommentarer og spørgsmål er velkomne Facebook og mobiltelefoner er venligt henvist til gangen 4
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROGRAM : Akademisk proces og videnskabelige problemer : Idegenerering : Aftensmad : Ideudvikling (speeddating) : Problemformulering og den (natur)videnskabelige opgaveform : Individuel skrivning / søgning
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MÅLET MED AFTENEN I skal arbejde med jeres egne ideer, alene og sammen med andre: Idegenerering, ideudvikling og problemformulering I kommer til at lave nogle forskellige øvelser som I måske også kan bruge i andre sammenhænge Slutprodukt: ½-1 hel side skitseret omkring jeres idé
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK PROCES OG VIDENSKABELIGE PROBLEMER Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændigt Der vil opstå nye erkendelser undervejs Arbejdet foregår ofte i samspil med andre
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Særligt for samfundsvidenskaberne Forskning, der beskæftiger sig med at beskrive, forstå og forklare samfundsmæssige forhold, forstået meget bredt som interaktion mellem mennesker fra individer, over grupper til store samfund Vi er en del af det, vi studerer AKADEMISK PROCES OG AKADEMISKE PROBLEMSTILLINGER 8
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIT PH.D.-PROJEKT
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIT PH.D.-PROJEKT 3-årigt ph.d.-forløb om underviseres syn på undervisning Den oprindelige plan: Oversætte et spørgeskema, placere undervisere i kategorier ud fra nogle hypoteser Uddele spørgeskemaet to gange over projektet
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIN PH.D.-PROCES INDTIL NU 1: Læse en masse litteratur og forskningsresultater 2: Snakke med undervisere Virkeligheden og teorien passede ikke sammen Hvad så nu?? 3: Læse mere litteratur 4: Formulere ny problemstilling
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen KONKLUSION Projektet ser helt anderledes ud end havde forestillet mig. Jeg var nødt til at ændre min problemformulering undervejs, fordi jeg blev klogere. Resultat: Jeg fandt et lille hul i hvad man ved, og forhåbentlig kan jeg bidrage med noget.
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PRAKTISK PROBLEM VS. VIDENSKABELIGT PROBLEM Praktisk problem Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden.
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen HVAD KAN VI BIDRAGE MED? ”Små sten til videnskabens store hus”
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 1: IDEARKET Mål: Idegenerering og udvælgelse af ”model-idéen” Individuelt: Udfyld arket (5 min) 2 og 2: Præsenter 3 ideer for hinanden (3 min hver) Individuelt / 2 og 2: Udvælg én ide hver (3 min) evt. kombination/videreudvikling af de oprindelige ideer
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light METODE: NON-STOPSKRIVNING Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug.
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ØVELSE 2: NON-STOPSKRIVNING 7 min: Individuel non-stopskrivning 3 min: Individuel gennemlæsning, udvælgelse af vigtige pointer, evt. videre skrivning / stikord / redigering 3 min: Refleksion 2 og 2 over, hvad I har fået ud af det Opsamling i plenum på metodens anvendelighed
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NÅR VI MØDES IGEN EFTER AFTENSMADEN Aktivitet: Idéudvikling via speeddating Formål: I skal kunne præsentere jeres ide for andre og få inputs
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE AFTENSMAD - VI MØDES IGEN 17.45
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROGRAM : Akademisk proces og videnskabelige problemer : Idegenerering og udvælgelse af ”idéen” : Aftensmad : Ideudvikling (speeddating) : Problemformulering og den (natur)videnskabelige opgaveform : Individuel skrivning / søgning
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 3: ”IDE-SPEEDDATING” Formål: Høre hinandens ideer Stille spørgsmål Få udviklet sin egen ide via mange inputs Konceptet: Person 1: Præsenterer sin ide Person 2: Lytter, stiller spørgsmål til ide / koncept / evt. fagligt Efter 3 min bytter man roller Derefter taler man med en ny Tilladt at udvikle sin ide undervejs
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen OPFØLGNING PÅ SPEEDDATING Hvad fik I ud af øvelsen? Hvad skete der med jeres ide undervejs?
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE FRA IDÉ TIL PROBLEMFORMULERING
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROBLEMFORMULERING Summe-øvelse to og to: (3 min) Hvad er en problemformulering? Hvad kan man bruge en problemformulering til?
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen DEN GODE PROBLEMFORMULERING Udspringer af din undren – er interessant for dig Et eller flere sammenhængende spørgsmål som skal besvares Opgaven er en undersøgelse, ikke en lærebog Forventningsafstemning med læseren: Hvad, hvorfor og hvordan? Angiver det centrale i opgaven Følger dig gennem hele processen: Angiver retning, vælge metoder, teorier, disposition etc. Er sprogligt præcis
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light TAKSONOMI I PROBLEMFORMULERINGER Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen BLOOMS TAKSONOMI
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 4: TAKSONOMI I DIN IDE Lav tre forskellige spørgsmål som kunne indgå i en problemformulering til din ide: Et indenfor hver af disse tre kategorier: Beskrivelse: Hvad …? Forståelse: Hvorfor… ? Løsning: Hvordan… ?
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen DEN (NATUR)VIDENSKABELIGE ARTIKEL / OPGAVE Videnskabelige artikler er generelt opbygget på denne måde (IMRAD): I ntroduktion: hypotese / formål M etode: Hvad og hvordan R esultater og A nalyse: Hvad fandt man ud af? D iskussion: Hvad betyder resultatet? Perspektivering og perspektiv Konklusion
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Lånt fra
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højremenuen En videnskabsmand er en mand, der ved noget om noget, som resten af verden er uvidende om, og er uvidende om det, som hele verden ved. ALBERT EINSTEIN
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK FEEDBACK 26. OKTOBER I VIBY OG 27. OKTOBER I HERNING Du skal medbringe et to-siders handout i 6 eksemplarer. Du må også medbringe en poster eller en grafisk præsentation. Du skal have printet, før du kommer. Du skal give feedback til de øvrige i din gruppe, og du skal forberede fem minutters omlæg om dit eget projekt.
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK FEEDBACK Hovedformål: At I giver konstruktiv feedback til jeres med-ATU’er, så de får styrket deres projekter både i forhold til undersøgelse, argument og formidling. At I får styrket jeres egne evner til at gøre andre bedre gennem konstruktiv feedback.
SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen NU: KVALITETSTID MED JERES IDE I kan fx bruge tiden på: At læse litteratur eller søge yderligere info Arbejde på problemformulering Vi mødes kl