Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Karl Henrik Flyums model
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen 6 OCTOBER 2015 AARHUS BSS CAREER.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SPECIALESKRIVNING FOR CAND.MERC.JUR.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
SRO SKRIV!.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Instruktion til mødeledere
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
SRO 2018 hHx.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE IDÉGENERERINGSSEMINAR

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK PROJEKT Akademisk skrivning Akademisk idégenerering Akademisk feedback

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PRÆSENTATION Anna Bager-Elsborg  Kandidat i statskundskab (cand.scient.pol)  Ph.d.-studerende på Center for Undervisning og Læring  Forsker i undervisning på jura og cand.merc.  Underviser studenterinstruktorer  Hvem er I?

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SPILLEREGLER  Dagen er til for jer  Alle kommentarer og spørgsmål er velkomne  Facebook og mobiltelefoner er venligt henvist til gangen 4

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROGRAM  : Akademisk proces og videnskabelige problemer  : Idegenerering  : Aftensmad  : Ideudvikling (speeddating)  : Problemformulering og den (natur)videnskabelige opgaveform  : Individuel skrivning / søgning

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MÅLET MED AFTENEN  I skal arbejde med jeres egne ideer, alene og sammen med andre: Idegenerering, ideudvikling og problemformulering  I kommer til at lave nogle forskellige øvelser som I måske også kan bruge i andre sammenhænge  Slutprodukt: ½-1 hel side skitseret omkring jeres idé

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK PROCES OG VIDENSKABELIGE PROBLEMER  Arbejdet foregår ikke lineært  Processen kan ikke styres fuldstændigt  Der vil opstå nye erkendelser undervejs  Arbejdet foregår ofte i samspil med andre

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Særligt for samfundsvidenskaberne  Forskning, der beskæftiger sig med at beskrive, forstå og forklare samfundsmæssige forhold,  forstået meget bredt som interaktion mellem mennesker fra individer, over grupper til store samfund  Vi er en del af det, vi studerer AKADEMISK PROCES OG AKADEMISKE PROBLEMSTILLINGER 8

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIT PH.D.-PROJEKT

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIT PH.D.-PROJEKT 3-årigt ph.d.-forløb om underviseres syn på undervisning Den oprindelige plan:  Oversætte et spørgeskema, placere undervisere i kategorier ud fra nogle hypoteser  Uddele spørgeskemaet to gange over projektet

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIN PH.D.-PROCES INDTIL NU 1: Læse en masse litteratur og forskningsresultater 2: Snakke med undervisere  Virkeligheden og teorien passede ikke sammen  Hvad så nu?? 3: Læse mere litteratur 4: Formulere ny problemstilling

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen KONKLUSION  Projektet ser helt anderledes ud end havde forestillet mig.  Jeg var nødt til at ændre min problemformulering undervejs, fordi jeg blev klogere.  Resultat: Jeg fandt et lille hul i hvad man ved, og forhåbentlig kan jeg bidrage med noget.

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PRAKTISK PROBLEM VS. VIDENSKABELIGT PROBLEM Praktisk problem  Udspringer af omstændigheder i verden.  Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem  Udspringer af manglende viden eller forståelse.  Løsningen er en bedre forståelse af verden.

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen HVAD KAN VI BIDRAGE MED? ”Små sten til videnskabens store hus”

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 1: IDEARKET  Mål: Idegenerering og udvælgelse af ”model-idéen”  Individuelt: Udfyld arket (5 min)  2 og 2: Præsenter 3 ideer for hinanden (3 min hver)  Individuelt / 2 og 2: Udvælg én ide hver (3 min)  evt. kombination/videreudvikling af de oprindelige ideer

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light METODE: NON-STOPSKRIVNING Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug.

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ØVELSE 2: NON-STOPSKRIVNING  7 min: Individuel non-stopskrivning  3 min: Individuel gennemlæsning, udvælgelse af vigtige pointer, evt. videre skrivning / stikord / redigering  3 min: Refleksion 2 og 2 over, hvad I har fået ud af det  Opsamling i plenum på metodens anvendelighed

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NÅR VI MØDES IGEN EFTER AFTENSMADEN Aktivitet:  Idéudvikling via speeddating Formål:  I skal kunne præsentere jeres ide for andre og få inputs

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE AFTENSMAD - VI MØDES IGEN 17.45

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROGRAM  : Akademisk proces og videnskabelige problemer  : Idegenerering og udvælgelse af ”idéen”  : Aftensmad  : Ideudvikling (speeddating)  : Problemformulering og den (natur)videnskabelige opgaveform  : Individuel skrivning / søgning

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 3: ”IDE-SPEEDDATING” Formål:  Høre hinandens ideer  Stille spørgsmål  Få udviklet sin egen ide via mange inputs Konceptet: Person 1: Præsenterer sin ide Person 2: Lytter, stiller spørgsmål til ide / koncept / evt. fagligt Efter 3 min bytter man roller Derefter taler man med en ny  Tilladt at udvikle sin ide undervejs

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen OPFØLGNING PÅ SPEEDDATING  Hvad fik I ud af øvelsen?  Hvad skete der med jeres ide undervejs?

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE FRA IDÉ TIL PROBLEMFORMULERING

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROBLEMFORMULERING Summe-øvelse to og to: (3 min)  Hvad er en problemformulering?  Hvad kan man bruge en problemformulering til?

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen DEN GODE PROBLEMFORMULERING  Udspringer af din undren – er interessant for dig  Et eller flere sammenhængende spørgsmål som skal besvares  Opgaven er en undersøgelse, ikke en lærebog  Forventningsafstemning med læseren: Hvad, hvorfor og hvordan?  Angiver det centrale i opgaven  Følger dig gennem hele processen: Angiver retning, vælge metoder, teorier, disposition etc.  Er sprogligt præcis

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light TAKSONOMI I PROBLEMFORMULERINGER Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen BLOOMS TAKSONOMI

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 4: TAKSONOMI I DIN IDE  Lav tre forskellige spørgsmål som kunne indgå i en problemformulering til din ide: Et indenfor hver af disse tre kategorier:  Beskrivelse: Hvad …?  Forståelse: Hvorfor… ?  Løsning: Hvordan… ?

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen DEN (NATUR)VIDENSKABELIGE ARTIKEL / OPGAVE Videnskabelige artikler er generelt opbygget på denne måde (IMRAD):  I ntroduktion: hypotese / formål  M etode: Hvad og hvordan  R esultater og A nalyse: Hvad fandt man ud af?  D iskussion: Hvad betyder resultatet? Perspektivering og perspektiv  Konklusion

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Lånt fra

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højremenuen En videnskabsmand er en mand, der ved noget om noget, som resten af verden er uvidende om, og er uvidende om det, som hele verden ved. ALBERT EINSTEIN

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK FEEDBACK 26. OKTOBER I VIBY OG 27. OKTOBER I HERNING Du skal medbringe et to-siders handout i 6 eksemplarer. Du må også medbringe en poster eller en grafisk præsentation. Du skal have printet, før du kommer. Du skal give feedback til de øvrige i din gruppe, og du skal forberede fem minutters omlæg om dit eget projekt.

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK FEEDBACK Hovedformål: At I giver konstruktiv feedback til jeres med-ATU’er, så de får styrket deres projekter både i forhold til undersøgelse, argument og formidling. At I får styrket jeres egne evner til at gøre andre bedre gennem konstruktiv feedback.

SEPTEMBER ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen NU: KVALITETSTID MED JERES IDE I kan fx bruge tiden på:  At læse litteratur eller søge yderligere info  Arbejde på problemformulering  Vi mødes kl