Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dan Zielke og 1.
Advertisements

Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Livsførelse – handleplan - pædagogik Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Fra bruger til medborger - nye veje til udvikling på handicapområdet Januarkonference – Region Midt 25. Januar 2016.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Faktaark vedr. fælles ledelse Hvorfor arbejder vi i Skoleforvaltningen med projektet Fælles ledelse? I forberedelsen af Budget 2016 behandlede Skoleudvalget.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Ansvaret for arbejdsmiljøet Hvem har det og hvem tager det?
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Kreative metoder i forebyggelsen af MSB
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
Lokale strategier i kommuner for borgere, ansatte og beslutningstagere
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Selvets kultur.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Portfolioprojekt i 1b, NAG
DTHS synsfaglige netværksdage 2017
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Vidensbaseret praksis i botilbud
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Fælles ledelsesgrundlag
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner

Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Myndiggørende myndighed
Myndiggørende myndighed
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
SUMO - analyse.
Tendenser i forældresamarbejdet
og frivillige/ufrivillige
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rammesætning for dagen
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større.
Oplæg på augustseminar EPOS/gb
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Det gode samarbejde -Patientinvolvering som etisk koncept
Det er en politiske bestilling!
[klik og indsæt kommunenavn]
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Dialogforum Vil du være med til at præge Psykiatrisk Center Amager – så meld dig ind i centerets Dialogforum. Du er også velkommen at dele dine input.
Arbejdsglæde & samarbejde
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Implementeringsplanen – hvad er den og hvad skal den bruges til?
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet i Vejle Kommune Ledere og medarbejdere inden for Handicap, Socialpsykiatri og Misbrugsområdet i Slagelse Kommune Projektet er understøttet med 1,3 mio. af Videnscenter for Velfærdsledelse

Styrket samarbejde på det specialiserede socialområde Projektets overordnede formål er, at bidrage til at sikre at borgerne på det specialiserede socialområde inden for de givne rammer får støtte til at leve det liv de ønsker. Formålet er at udvikle metoder til, hvordan man ledelsesmæssigt kan udvikle den relationelle tillid i organisationer gennem bedre kendskab til logikker og etiske fundamenter hos hhv. borgere, myndighedsafdelinger og udførende virksomheder ”Vi vil gentænke samarbejdet og udvikle BUM-modellen i et etisk perspektiv gennem ledelsesmæssige indsatser”

Spor 1: Fælles visitationsværktøj og dokumentation Til styrkelse af samarbejdet mellem borgere, myndighed og medarbejdere på udførende virksomheder/institutioner -Implementering af et ICF-baseret funktionsudredningsmetode som dialog og styringskoncept Målet er: - at få et fælles sprog mellem udfører om myndighed om borgerens behov - synliggøre sammenhængen mellem leverede ydelser og pris/takster gennem dokumentation - myndigheden opnår viden og indsigt i effekten af indsatsen, samt et tydelige grundlag for vurdering af levering af indsatser og pris/takster - øverste ledelsesniveau opnår overblik over fagområdet på et veldokumenteret og kvalitetssikret grundlag

Den sociale værktøjskasse/funktionsudredningsmetoden Består af 7 elementer: 1.Funktionsudredning 2.Scoringsdiagram /funktions og mestring 3.Afgørelse 4.§ 141 handleplan/bestilling til udfører 5.Pakker/takster på baggrund af scoring 6.Indsatsplan 7. Dokumentation – opfølgning/revisitation ( Den Sociale Værktøjskasse er udviklet af ISU+)

Kort sagt kan Den sociale værktøjskasse/funktionsudredningsmetoden: Styrke: - kommunikationen - ressourcestyringen -kvaliteten af den faglige praksis og sikre gennemskuelighed i en dialogbaseret BUM Vi antager det vil: - styrke den relationelle tillid mellem ledelse, myndighedsrådgivere og medarbejderne på virksomhederne og derved komme borgerne til gavn!

Spor 2: Lederuddannelse i relationel etik Mål: at styrke tilliden i samarbejdet mellem myndighed, og virksomhederne -Ledere på øverste ledelsesniveau har gennemgået en uddannelsesforløb med Gitte Haslebo med afsæt i ”Etik i Organisationer. Uddannelsens omdrejningspunkt -Ledernes mulighed for at bevare, beskytte og udvikle relationer i organisationen og handler om, hvordan medarbejdere, ledelses og borgere forholder sig til hinanden

Spor 2: Lederuddannelse i relationel etik Centrale begreber og refleksionsramme er udledt som en blomst med 5 blade ”Etikblomsten”, som repræsenterer nogle moralske holdepunkter: 1.Social ansvarlighed 2.Dialog 3.Positionering 4.Solidarisk refleksivitet 5.At mødes med moralske aktører Et moralsk holdepunkt der fungerer som en overskrift, kan være vejledende for etiske refleksioner i komplicerede hverdagssituationer

Spor 3: Etisk Dialogforum Et slags lokalt Etisk Råd, hvor særlige komplekse borgersager og politiske temaer drøftes ud fra et etisk perspektiv Formålet er at sikre borgerne og politikerne en grundig og ordentlig behandling af deres sag ved at inddrage andre vinkler end de faglige og økonomiske Etisk dialog forum står af 15 personer Alle er uddannet i en etisk model, som er udviklet af Etikos. Modellen bygger på 3 etiske perspektiver og 4 etiske principper

Spor 3: Etisk Dialogforum De etiske perspektiver: -Nærhedsetik -Pligtetik - Konsekvensetik De etiske principper: - Respekt for selvbestemmelse -Agtelse for værdighed -Hensyn til integritet - Omsorg for sårbarhed

Et bud på, hvordan velfærdsledelse kan forstås…. Projektets følgegruppe: Har udfordret styregruppen for projektet, om at give et bud på hvordan vi ser og forstår Velfærdsledelse. Vi arbejder med det… og i Slagelse har vi ansat filosof Jørgen Rasmussen til at undersøge filosofere og give hans bud på, hvordan vi kan forstå velfærdsledelse og, hvilke ”omstillinger” vi i vores sprogbrug, mindset, organisering og etiske optik har brug for at gennemleve…