Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ansvaret for arbejdsmiljøet Hvem har det og hvem tager det?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ansvaret for arbejdsmiljøet Hvem har det og hvem tager det?"— Præsentationens transcript:

1

2 Ansvaret for arbejdsmiljøet Hvem har det og hvem tager det?

3 Ansvar - holdninger Grundholdninger og værdimæssige ståsteder rummer svaret på vores forventninger til både hvem nogen er og hvordan de skal tage ansvar. Derfor er det der vi må starte – inden vi tager fat på at placere aben.

4 Etik er…… Etik er sammenhæng i holdninger
Etik er orden i et kaos af holdninger, meninger og værdier Etik er meningsskabende – det der får det komplicerede til at give mening Etik sætter form på det uformelige

5 Så…….. Hvordan kan vi andre menneskers holdninger til ansvar til rent faktisk at give mening alligevel? Hvordan kan vi arbejde med vores kultur, så vi frit kan arbejde og samarbejde omkring arbejdsmiljøet på tværs af holdningsforskelle?

6 Pligtetik: det fornuftige; det generelle: love, regler; faglighed; grundprincipper: selvbestemmelse, værdighed Konsekvensetik: det pragmatiske; resultater, effekt, nytte; det der gavner helheden; selvhjulpenhed (for helhedens skyld) Nærhedsetik: det konkrete, situationen; empati og følelser (mærke efter); omsorg og beskyttelse; det meningsfulde for den enkelte; det unikke

7 Nærhedsetik – jeg synes man tager ansvar når man……
Hvor er min organisation? Nærhedsetik – jeg synes man tager ansvar når man…… Har en god intention med det man gør Husker på at relationen er det bærende Lytter til den andens behov og ønsker og handler efter det Er nærværende og giver opmærksomhed Bruger sin empati og medfølelse når man handler Respekterer sin egen og andres mavefornemmelse og samvittighed ”jeg kan mærke at….derfor gør jeg….”

8 Pligtetik – jeg synes man tager ansvar når man……
Bruger sin fornuft – tilsidesætter personlige følelser Tager udgangspunkt i det principielle i situationen At man kan gøre sin handling til almen gyldig lov for alle Tager ansvar for præcedens - glidebaneargument Vægter sit faglige og professionelle ansvar ”jeg ved at jeg har pligt til…derfor gør jeg….”

9 Konsekvensetik – jeg synes man tager ansvar når man….
Holder fokus på hvad målet er Respekterer at målet kan hellige midlet Skaber mest mulig nytte til flest mulige At det jeg gør gavner fællesskabet og ikke nødvendigvis kun den enkelte- helhed Har opvejet de negative konsekvenser over for de positive Bruger sin erfaring, viden og evidens ”jeg ved at det på den lange bane vil gavne mest hvis….derfor gør jeg…”

10 Øvelser// Refleksionsøvelse: Gruppeøvelse:
Mit første afsæt – På arbejde i min organisation? Gruppeøvelse: ”Kulturspotting”: Hvilke etiske argumenter for ansvar er mest legitime hos os? Mindst legitime hos os?

11 Paradigmeskiftet i den offentlige sektor
Den offentlige sektor har gennemgået og gennemgår et paradigmeskifte i holdninger. Dette holdningsskifte får konsekvenser for den offentlige infrastruktur og dermed ansvar for arbejdsmiljø

12 Bevægelsen i synet på borgeren
Hvor er min organisation? Bevægelsen i synet på borgeren Fra Til ”Beboere”, ”Brugere”, klienter. I flertal, ubestemt form. Ydelser for beboeren – for dem – du får det der er Fokus på beboernes, klienternes sårbarhed og behov for omsorg Fokus på at beboerne får den hjælp ”vi” mener de har brug for. Værdigheden er bundet op på den omsorg du får. ”Borgeren” – i ental, bestemt form. Indsatser sammen med borgeren – mere selvbestemmelse og indflydelse Fokus på borgerens selvstændighed og pligt til at bidrage og bruge sine egne ressourcer Fokus på borgerens skal selv, vil selv og mestring i eget liv – frihed (autonomi) Værdigheden bundet op på din evne til uafhængighed.

13 Bevægelsen i synet på den livs kvalitet – det offentliges ansvar
Hvor er min organisation? Bevægelsen i synet på den livs kvalitet – det offentliges ansvar Fra Til Et godt liv er et liv, hvor nogen reducerer din sårbarhed Et liv har kvalitet og værdi hvis du har det godt og får den hjælp du har brug for Et samfund skal kendes på hvordan det tager sig af sine svageste. (det finmaskede net) Livskvalitet er at få omsorg, hjælp og oplevelser og beskæftigelse der gør dig glad. Et godt liv er et liv hvor du selv er i stand til at reducere din sårbarhed Et liv har kvalitet og værdi, når du kan bidrage, har mindst mulig brug for hjælp og evt kan have meningsfuld beskæftigelse Et samfund skal kendes på dets evne til at motivere borgerne til selvforsørgelse. Livskvalitet er at du får dækket basale behov og at du skaber nytte for andre, eller som minimum gør dig så uafhængig som muligt af hjælp.

14 Bevægelsen i den professionelle rolle
Hvor er min organisation? Bevægelsen i den professionelle rolle Fra Til Personalet ved, hvad beboerne/klienterne har brug for. ”vi ved bedst og vi kender reglerne” Fokus på nære relationer mellem personale og borger Monofaglighed – faget er bundet til opgaven – ekspert. Succes: når personalet er afgørende for borgers livskvalitet Bonding – jeg er her fordi du har brug for mig, du skylder mig tak. Borgeren ved bedst selv: fokus på, hvad der motiverer borgeren Fokus på nære relationer mellem borger og ikke-professionelle (frivillige) Flerfaglighed – opgaven skal ses som en del af en helhed – samarbejde mellem faggrupper. Sparringspartner. Succes: når personalet gør sig selv overflødigt (fordi borger bliver mere selvstændig og selvhjulpen) Bridging – jeg er her fordi jeg er betalt for at løse en opgave for dig – og jeg siger tak for samarbejdet.

15 Offentlig infrastruktur
New public management…. Organisationer vokser En lille tandhjul i den store maskine Nye samarbejdsstrukturer Mere målstyring – flere fælles mål Meget mere retning og politik

16 Det professionelle krydsfelt
Professionsetik Privat etik Organisationens etik

17 ”gammel” offentlig ledelse
LEDER – NEDAD 10-25 medarbejdere FORVENTNINGER TIL MEDARBEJDEREN Nærhedsprincippet – jeg er her når du har brug for mig Du accepterer rummelighed på arbejdspladsen Opmærksomhed på den enkelte Opmuntring og anerkendelse Du tager individuelle hensyn til dine kolleger Tager sig af sine egne Ha´ det godt…. Du kommer til din leder med faglige problemer (og alle andre problemer) Faglig sparringspartner – dygtig fagperson Hvad du ikke ved skal du vente på at jeg fortæller dig Spiller medarbejderen god Du gør, hvad du kan, så godt du kan Fokus på den enkelte medarbejder Du stoler på mig – du har dit fokus på mig

18 Ny offentlig ledelse LEDER – OPAD 50-100 medarbejdere
FORVENTNINGER TIL MEDARBEJDEREN Strategisk og politisk Faglighed sparring skal findes blandt kolleger Økonomisk bevidst/dygtig - målstyring Høj effektivitet – du kan hvad du vil Spiller afdelingen god (helheden) Find selv ud af det – løs jeres problemer selv Leder gennem ledere/koordinatorer Selvjustits – stort eget ansvar Stort ansvarsområde Fokus er på de manges interesser. Selvstændighed og robusthed Stå på egne ben Medarbejderen er en ressource – jeg SKAL flytte rundt på Du behøver ikke kunne lide mig eller synes om det jeg gør

19 Ansvaret set i lyset af paradigmeskiftet…..
Alle skal bidrage til det gode arbejdsmiljø Alle er ansvarlige for det de selv kan bidrage med – og vi forventer at du bidrager. Vi skal blot finde de ressourcer du bedst muligt kan bidrage med ….og det bliver jeres opgave at motivere…

20 ..Og herimellem kommer AMR TR…..
En strategisk trio Facilitatorer Dialogskabere Skabere af et mulighedsrum Skabere af rammer Men indholdet – det gode arbejdsmiljø skal skabes af alle.

21 Hvordan kan vi i trioen arbejde med motivation – baseret på medarbejdernes holdninger til ansvar og arbejdsmiljø?

22 Incitamenter og motivation
Vores holdning til et godt arbejdsmiljø og hvem der har ansvaret for det er ikke ens. Det er forskellige ting i arbejdsmiljøet der motiverer os Det er forskellige incitamenter der virker for os Derfor kan vi også bidrage med noget forskeligt

23 Incitament = Belønning men i form af hvad?
Relationelle incitamenter Faglige incitamenter Ressource incitamenter Hvad er vigtigt for mig for at jeg kan sige at arbejdsmiljøet er godt? At blive set/hørt/lagt mærke til Dygtighed/kompetencer Tydelig retning og præcise mål Status/hierarki Hvad sætter jeg pris på i et arbejdsmiljø? God Tone Kvalitet Målopfyldelse Fælles kamp for at nå vores mål. En for alle alle for en. Kendetegn ved god arbejdsmiljø - kultur? Venskabelighed/jovialitet Stolthed ved faget/opgaven Professionalisme Konkurrence – materielle gevinster Jeg forventer af min chef: Forståelse for livssituationer/behov Opkvalificering og faglig anerkendelse Anerkendelse for effektivitet og målopfyldelse Se hvad jeg fortjener Jeg forventer af mig selv – og af min leder – og af mit kollegiale fællesskab… Tryghed Du kender mig. Jeg er en du har tillid til. Der bliver sat pris på mig for den jeg er. Ekspertise Det vi gør – gør en ekspertmæssig forskel. Jeg gør en forskel med min viden. Jeg er værdsat for det jeg kan. Goder og succes Få løn som fortjent også i overført betydning og at jeg kan komme videre i min karriere. At vi stræber mod målene og fejrer vores succeser Sådan betegner jeg mig selv…. …og det jeg kan bidrage med til et godt arbejdsmiljø Jeg er rigtig god til det med mennesker. Kolleger kommer til mig. Jeg ser og forstår andres behov og det mærker de. God til kundekontakten. Forstår kunden og jeg kan få kunden til at forstå mig. Jeg er fagligt skarp. Det er mig de andre spørger til råds om faglige løsninger. Jeg er grundig. Jeg hader sjusk og sløseri. Faglighed tager tid, det må folk kunne forstå. Jeg er ambitiøs. Jeg skal nå noget. Derfor går jeg altid efter målet også på arbejdet. Vi skal nå i mål på den smarteste måde. Jeg er optaget af at være en del af en succes og at være en succes. Incitament = Belønning men i form af hvad?


Download ppt "Ansvaret for arbejdsmiljøet Hvem har det og hvem tager det?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google