Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Hjemløses ny velfærd Housing first new welfare  Ansvar for egen bolig  Træning af Kompetencer  Selvværd i opgaveløsning  Nærvær i Netværk  Halvering.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Identitet. Definition: identitet  At noget forbliver det samme over tid  Flere træk ved en person som tilsammen kendetegner / afgrænser personen fra.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Hvordan kommer vi af med fordomme og stigmatisering? Anne Lindhardt
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Deltagerkultur på Havredal Praktiske Uddannelser
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Vilkårsrum (rammevilkår) & Mulighedsrum
Kursus for personer med demens og pårørende
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Personaletræf Brogården 2018
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Den uundgåelige smerte
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Hvordan motiverer vi de unge?
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Den uundgåelige smerte
Præsentationens transcript:

Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference

Kan vi gå andre veje end ekslusion? Misbrug kan ses som problem – Eks ved at betragte misbrug som en predisponeret afhængighedslidelse Misbrug kan ses som symptom – At misbruget er et symptom på eks. mangel på kontrol, tab af mening, dårligt selskab, habituel løsningsmodel Misbrug kan ses som ”meningsrettet” – At misbruget for individet betyder noget bedre end ikke at være i misbrug Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

Kan vi gå andre veje end ekslusion? Regel<> sanktion – Ofte forsøger vi at imødegå uønskede, handlemønstre med regler. Hvis en regel brydes ligger der implicit en forventning om en sanktion Hvad så med de ”sanktionsresistente” Forventning <> undring – Kan vi som professionelle påtage os positionen at skifte regler ud med forventninger (ud fra det ”heliotropiske princip) og kan vi ved svigt i forhold til forventningerne fastholde en vedholdende og konstruktiv undren – så kan relationen måske holdes konstruktiv? Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

 Objektrelationer  Afsæt i Freud efterudviklet af Bl.a Melanie Klein  Relationen med objekter i den tidligste barndom giver anledning til fantasier i barnet  Banalt forstået udvikler barnet indre objekter som er integrerede ”billeder” af de ydre objekter  Således vil der i Bo Sigrell´s (svensk psykolanalytiker) forståelse udvikles et ”indre” teater.  Det indre teater inviterer os ( fagpersoner) eller andre til at træde ind i en bestemt rolle  Udviklingen kan ske ved at tilføje nye scener eller roller til teateret  Dette sættes i relation til mønsterbrud  Historien og ”Kent” – fra misbruger til tømre en fortælling om at det kan nytte Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Samspil og udvikling

Dialekstisk relationsforståelse Relationers dialektik forstået fra Anne Lise Løvlie-Schibbye ”Det jeg gør ved dig, gør jeg også ved mig selv, for igennem det jeg gør ved dig, skaber jeg forudsætningerne i dig, for det du gør ved mig”. Relationer er dialektiske og skabes af begge deltagere – men fagpersonen har hovedansvaret for relationen Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

Professionsrollen Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Person Opgave binding Opgave person Bruger/deltager ansat Rolle

Personligheds fagligheds model Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Privat Følelser og værdier Spor af opvækst Fag Ramme/ lovgivn. Erfaringer metode Uddan. viden

Værdsættende arbejdsform Erkendelsesvilkår – der findes ikke én sandhed Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

Bag ved enhver frustration ligger en uopfyldt drøm Hvad er det du/I ønsker at skabe? Du kan ikke lære nogen at lade være med at gøre det forkerte men du/I kan sammen lære alle at gøre lidt mere af det rigtige Det er vore mål for fremtiden – der skaber vore handlinger i nutiden (bueskytten) Ved at sige præcist hvad du vil laver du en god ”målskive” for fremtidige handlinger Aut.psykolog Lars Hugo Sørensen Værdsættende position i nogle grundsætninger

handling Oplevelse Pæd. behov Prof. Handling Hvad oplever brugeren? ”Hypotese” Hvad er det pædagogiske behov så? ”Indsatshypotese” Hvordan handler Du/I/vi ? Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Hvad er den positive retning på handlingen?

Individets handling/Adfærd I denne fase beskrives den situation omkring individet, som man ønsker at ændre. Det kan eksempelvis være: – Højtråben i klassen – Negativ påvirkning af andre – Aggressiv handling – tilbagetrækning mm. – Misbrug – Etc. Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

Individets subjektoplevelse ”Hypotese” Når situationen er velbeskrevet, bruges: – kendt viden – Erfaringer – sagsmateriale mm. til at skabe en hypotese om den andens oplevelse af situationen hypotesen kan udbygges med samtaler med den anden mm. Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

Pæd. Behov ”indsatshypotesen” Ud fra hypotesen, dannes en idé omkring det indsatsmæssige behov Eks. psykologisk behov – Den anden trækker sig fra en samtale det kan være på grund af tidligere negative samtaleerfaringer og følelsen kan være angst – indsatsbehovet vil således kunne beskrives som tryghed Eks. Udviklingsbehov – Den anden trækker sig fra samtalen det kan være pg.a. tidligere nederlag i samtaler som ovenfor beskrevet. Nogle oplever måske mangel på færdigheder til at sætte ord på de ting de mødes med krav om at samtale omkring – eller de mangler redskaber og mod til at sige fra, hvis de presses for meget – Indsatsbehovet vil kunne være strategier for og støtte til, at bede om rammer for samtaler – træning (”Børn kan” Furman,B) Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

Prof. Handling Når hypotesen om indsatsbehovet er skabt, kan overvejelser omkring konkrete prof. Handlinger i kommende situationer drøftes /planlægges Det er vigtigt at hver enkelt kollega får mulighed for sparring og refleksion omkring egen rolle i forb. med gennemførelse af de planlagte handlinger Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen

En model for fælles indsats Ansvarsgruppen Vælges i samarbejde med den unge Medlemmerne kan være: – Familie – Lærere – Venner – Nabo – Træner mm. Der laves særlige regler for de enkelte grupper, men hoved reglen er at den unges selv og andre medlemmer kan indkalde gruppen efter behov. Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen