Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 040815 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Advertisements

Progression i samfundsfag
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Grammatik hvorfor og hvordan?
Skriftlighed og læring
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Kommunikativ sprogfærdighed
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Sprogbaseret læring i naturfag
Værkstedsundervisning
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
At bruge disse to ord rigtigt
Sæsonplanlægning   Mål: Diskussion og redskaber i forhold til sæsonplanlægning. Ramme: Mandag – Oplæg om metoder og tanker –
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
Livets Ord April 2018.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
"De er jo så søde alle sammen"
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Progression sprogbaseret undervisning
Hvad er en Feltrapportage?
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
- og hvordan du undgår dem…
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret

Naturfagsvejledere SBL Datokonfirmering Præsentation Inddeling i store og små grupper Forventningsafklaring Arbejde med undervisnings- og observationsplanlægning

Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den5.8 4 fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne

Lærende fællesskab Quest Øresundsklasrum Mv. Skriftlighed - Flyt din grænse

Planlæg undervisning og observation Find viden/færdighedsmål og konkrete læringsmål til et nærstående tema i årsplanen Planlæg i fællesskab et eller to undervisningsforløb med sproglig og faglig progression. Brug Derewinkas snegl. Aftal observation Send til aftal evt. (virtuelt) feedbackmøde Aftal forløb med kollega på egen skole Næste møde præsentation af forløb for resten af gruppen.

”Diamanten”

Læringsmål Hvad skal de lære Hvad skal de gøre Hvad gør de Hvad har de lært

Observation Den der skal observeres bestemmer form og indhold Hvad skal observeres og hvorfor? Hvordan? Hvordan evalueres observationen?

Observationsskema

Sprogbaseret Læring Faglig literacy Genre- pædag ogik SFL

Hverdagssprog - fagsprog Hverdagssprog Uformelt sprog Kontekstbundet sprog Tæt på tid og rum Konkret Handling Talesprog Erfaringssprog Fagsprog Formelt sprog Kontekstreduceret sprog Fjernt fra tid og rum Abstrakt Refleksion Skriftsprog Vidensprog Sprogbrugskontinuet 12

Beverly Derewianka – didaktisk snegl

14

Tekstaktivivter Beretning Instruktion Information Forklaring Argumentation

Beretning Teksten genfortæller begivenheder for at underholde eller informere. Forløbet i teksten er kronologisk. Sproget er hverdagsagtigt Teksten er skrevet i datid. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig

Instruktion Teksterne beskriver hvordan noget udføres i trinvis rækkefølge. Teksterne indeholder ofte en liste over ingredienser, materialer eller udstyr. Teksterne indeholder ofte et billede/instruktion. Der er ofte brugt bydeform Teksterne indeholder handleverber såsom: skære, slibe, hakke, mærke, lægge osv. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig

Information Teksterne beskriver hvordan noget ser ud, hvad det består af, hvordan det mærkes Teksten indleder med en kort præsentation Formålet med teksten er at læseren forestille sig det som beskrives Teksten er skrevet i nutid. Der bruges ofte mange tillægsord

Sekventiel forklaring Udreder noget kronologisk En række hændelser der følger som konsekvenser af hinanden Tekster kan forklare, hvordan hændelserne hænger sammen Tekster kan forklare hvordan og hvorfor hændelser hænger sammen

Faktoriel forklaring (Flere begivenheder forklarer fænomenet) Teksterne forklarer årsager og sammenhæng. Teksterne forklarer indholdet i trin Teksterne forklarer hvorfor og hvordan noget hænger sammen. Teksterne er skrevet i nutid. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig

konsekvens forklaring hvordan en faktor får flere konsekvenser. Som faktoriel forklaring

Argumentation Teksten indeholder evaluerende sprog, værdiladet ord; God, kedelig. Teksten indeholder mentale processer; Synes, mener, anser for Teksten indeholder synspunkter. Teksten indeholder et budskab.

Tema? Hvad viser grafen? Læringsmål med aktiviteten. Opnå fokusering på et bestemt tema, og udveksle viden inden for dette tema. Tid ca. 10 min.

Tema?

Kilde: Wikipedia

Gør en note Hvad kan denne aktivitet? Hvilke forudsætninger skal eleverne have? Hvordan kan I forestille jer, den bliver brugt? Hvordan inkluderer I alle elever i aktiviteten?

Udvandring Undersøgelsesspørgsmål Hvorfor udvandrede en stor del af den irske befolkning i 1840´erne, hvad var konsekvensen af den og hvilke paralleller kan drages til i dag?

Tøm Kartoflen Læringsmål: Kursisterne kan kommunikere om kartoflen i et hverdagssprog Samvirke

Tøm Kartoflen Vælg en sekretær Kom med et udsagn om kartoflen og send den videre Kategoriser alle udsagn. Bliv enige om kategorier Hvilke kategorier har jeres opmærksomhed. Lav en liste om det I ikke ved ift. undersøgelses- spørgsmålet Samvirke

En skal ud Læringsmål: – Kursisterne kan diskutere definitionen af ord og begreber

En skal ud Udvandre Emigrere Flytte Flygte

En skal ud Proletar Socialist Bolsjevik Arbejder

En skal ud Krig Epidemi Naturkatastrofe Hungersnød

Hvad får vi at vide? Læringsmål: – Kursisterne kan hente viden ud af en tekst

Hvad får vi at vide? Famine to Freedom: The Great Irish Journey – Mindmap Hvem eller hvad er med? Hvad gør de? Og hvordan er omstændighederne?

Tegn tegningen Læringsmål Kursisterne kan hente viden ud af en model

Tegn tegningen Stop op og del i grupper

Stængel Symptom Mycelium Oosporer Sporangia

Sig ordet Læringsmål – Kursisterne kan forklare ord og begreber

Sig ordet Kartoffelpest – Sygdom – Svamp – Sporer – Mark – Grøntsag

Sig ordet Hungersnød – Sult – Mad – Tørke – Korn – Spise

Sig ordet Protestant – Religion – Kristendom – Jesus – Katolik – Konflikt

Sig ordet Assimileret – Optaget – Indlemmet – Integreret – Indvandre – Accepteret

Reading to learn Læringsmål – Kursisterne kan hente viden ud af en tekst

Baggrunden Baggrunden var, at en tredjedel af den irske befolkning næsten primært ernærede sig af kartofler. Men i 1845 slog høsten fejl. Kartoffelplanterne blev angrebet af en svampesygdom, hvilket fik katastrofale følger. Hele høsten gik tabt. Det samme skete de næste tre år. Hungersnøden hærgede, og det skønnes, at omkring en million mennesker døde af sult. For at føje spot til skade var vinteren i 1847 usædvanligt hård i Irland. Og i hungersnødens kølvand fulgte tyfus, der tog livet af mange

Skriv om…. Læringsmål: – Kursisterne kan formulere sig i en fagligt sprog

Skriv om... Svar på undersøgelsesspørgsmålet. Hurtigskrivning – Hvorfor udvandrede en stor del af den irske befolkning i 1840´erne, hvad var konsekvensen af den og hvilke paralleller kan drages til i dag? Skriv tre linjer Skriv en sætning

Planlægningsskema

Tak for i dag!

Planlæg Planlæg et undervisningsforløb Vurderingskrav 1 - 5Kommentar Formuler tydelige læringsmål Inddrag relevante tekster Tydelige planlægning i forhold til den faseopdelte læringscirkel Brug af en eller flere af de aktiviteter vi har arbejdet med 53