Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret
Naturfagsvejledere SBL Datokonfirmering Præsentation Inddeling i store og små grupper Forventningsafklaring Arbejde med undervisnings- og observationsplanlægning
Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den5.8 4 fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne
Lærende fællesskab Quest Øresundsklasrum Mv. Skriftlighed - Flyt din grænse
Planlæg undervisning og observation Find viden/færdighedsmål og konkrete læringsmål til et nærstående tema i årsplanen Planlæg i fællesskab et eller to undervisningsforløb med sproglig og faglig progression. Brug Derewinkas snegl. Aftal observation Send til aftal evt. (virtuelt) feedbackmøde Aftal forløb med kollega på egen skole Næste møde præsentation af forløb for resten af gruppen.
”Diamanten”
Læringsmål Hvad skal de lære Hvad skal de gøre Hvad gør de Hvad har de lært
Observation Den der skal observeres bestemmer form og indhold Hvad skal observeres og hvorfor? Hvordan? Hvordan evalueres observationen?
Observationsskema
Sprogbaseret Læring Faglig literacy Genre- pædag ogik SFL
Hverdagssprog - fagsprog Hverdagssprog Uformelt sprog Kontekstbundet sprog Tæt på tid og rum Konkret Handling Talesprog Erfaringssprog Fagsprog Formelt sprog Kontekstreduceret sprog Fjernt fra tid og rum Abstrakt Refleksion Skriftsprog Vidensprog Sprogbrugskontinuet 12
Beverly Derewianka – didaktisk snegl
14
Tekstaktivivter Beretning Instruktion Information Forklaring Argumentation
Beretning Teksten genfortæller begivenheder for at underholde eller informere. Forløbet i teksten er kronologisk. Sproget er hverdagsagtigt Teksten er skrevet i datid. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig
Instruktion Teksterne beskriver hvordan noget udføres i trinvis rækkefølge. Teksterne indeholder ofte en liste over ingredienser, materialer eller udstyr. Teksterne indeholder ofte et billede/instruktion. Der er ofte brugt bydeform Teksterne indeholder handleverber såsom: skære, slibe, hakke, mærke, lægge osv. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig
Information Teksterne beskriver hvordan noget ser ud, hvad det består af, hvordan det mærkes Teksten indleder med en kort præsentation Formålet med teksten er at læseren forestille sig det som beskrives Teksten er skrevet i nutid. Der bruges ofte mange tillægsord
Sekventiel forklaring Udreder noget kronologisk En række hændelser der følger som konsekvenser af hinanden Tekster kan forklare, hvordan hændelserne hænger sammen Tekster kan forklare hvordan og hvorfor hændelser hænger sammen
Faktoriel forklaring (Flere begivenheder forklarer fænomenet) Teksterne forklarer årsager og sammenhæng. Teksterne forklarer indholdet i trin Teksterne forklarer hvorfor og hvordan noget hænger sammen. Teksterne er skrevet i nutid. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig
konsekvens forklaring hvordan en faktor får flere konsekvenser. Som faktoriel forklaring
Argumentation Teksten indeholder evaluerende sprog, værdiladet ord; God, kedelig. Teksten indeholder mentale processer; Synes, mener, anser for Teksten indeholder synspunkter. Teksten indeholder et budskab.
Tema? Hvad viser grafen? Læringsmål med aktiviteten. Opnå fokusering på et bestemt tema, og udveksle viden inden for dette tema. Tid ca. 10 min.
Tema?
Kilde: Wikipedia
Gør en note Hvad kan denne aktivitet? Hvilke forudsætninger skal eleverne have? Hvordan kan I forestille jer, den bliver brugt? Hvordan inkluderer I alle elever i aktiviteten?
Udvandring Undersøgelsesspørgsmål Hvorfor udvandrede en stor del af den irske befolkning i 1840´erne, hvad var konsekvensen af den og hvilke paralleller kan drages til i dag?
Tøm Kartoflen Læringsmål: Kursisterne kan kommunikere om kartoflen i et hverdagssprog Samvirke
Tøm Kartoflen Vælg en sekretær Kom med et udsagn om kartoflen og send den videre Kategoriser alle udsagn. Bliv enige om kategorier Hvilke kategorier har jeres opmærksomhed. Lav en liste om det I ikke ved ift. undersøgelses- spørgsmålet Samvirke
En skal ud Læringsmål: – Kursisterne kan diskutere definitionen af ord og begreber
En skal ud Udvandre Emigrere Flytte Flygte
En skal ud Proletar Socialist Bolsjevik Arbejder
En skal ud Krig Epidemi Naturkatastrofe Hungersnød
Hvad får vi at vide? Læringsmål: – Kursisterne kan hente viden ud af en tekst
Hvad får vi at vide? Famine to Freedom: The Great Irish Journey – Mindmap Hvem eller hvad er med? Hvad gør de? Og hvordan er omstændighederne?
Tegn tegningen Læringsmål Kursisterne kan hente viden ud af en model
Tegn tegningen Stop op og del i grupper
Stængel Symptom Mycelium Oosporer Sporangia
Sig ordet Læringsmål – Kursisterne kan forklare ord og begreber
Sig ordet Kartoffelpest – Sygdom – Svamp – Sporer – Mark – Grøntsag
Sig ordet Hungersnød – Sult – Mad – Tørke – Korn – Spise
Sig ordet Protestant – Religion – Kristendom – Jesus – Katolik – Konflikt
Sig ordet Assimileret – Optaget – Indlemmet – Integreret – Indvandre – Accepteret
Reading to learn Læringsmål – Kursisterne kan hente viden ud af en tekst
Baggrunden Baggrunden var, at en tredjedel af den irske befolkning næsten primært ernærede sig af kartofler. Men i 1845 slog høsten fejl. Kartoffelplanterne blev angrebet af en svampesygdom, hvilket fik katastrofale følger. Hele høsten gik tabt. Det samme skete de næste tre år. Hungersnøden hærgede, og det skønnes, at omkring en million mennesker døde af sult. For at føje spot til skade var vinteren i 1847 usædvanligt hård i Irland. Og i hungersnødens kølvand fulgte tyfus, der tog livet af mange
Skriv om…. Læringsmål: – Kursisterne kan formulere sig i en fagligt sprog
Skriv om... Svar på undersøgelsesspørgsmålet. Hurtigskrivning – Hvorfor udvandrede en stor del af den irske befolkning i 1840´erne, hvad var konsekvensen af den og hvilke paralleller kan drages til i dag? Skriv tre linjer Skriv en sætning
Planlægningsskema
Tak for i dag!
Planlæg Planlæg et undervisningsforløb Vurderingskrav 1 - 5Kommentar Formuler tydelige læringsmål Inddrag relevante tekster Tydelige planlægning i forhold til den faseopdelte læringscirkel Brug af en eller flere af de aktiviteter vi har arbejdet med 53