National digital sprogscreening af EUD- elever Michael Lund-Larsen, ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Deltagere Projektleder: eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring Deltagere:NVL, Nationalt Videncenter for Læsning VIFIN, Videncenter for Integration Taleinstituttet Aalborg (HF/VUC Nordjylland) Aarhus Købmandsskole Aarhus Tech Social- og Sundhedsskolen Aarhus ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Produkt Testen afdækker elevens færdigheder inden for Læsning, Skrivning, Lytning og Tale i forhold til den europæiske referencerammes niveau B2. Den enkelte indgang/uddannelse kan selv fastlægge adgangsniveauer i forhold til denne måling. Der afdækkes det nødvendige bedst muligt med færrest mulige testopgaver. Der afdækkes netop det, der efterfølgende kan gøres noget ved – altså det skolen kan handle på ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Screening i 4 ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Gruppe 4Ingen sprogvanskeligheder B2 NIVEAU Gruppe 3 Mindre sprogvanskeligheder – egen indsats på baggrund af selvindsigt med vejledning INDGANGSSPECIFIK GRÆNSE Gruppe 2 Væsentlige sprogvanskeligheder – behov for ekstra støtte FAST GRÆNSE Gruppe 1Alvorlige vanskeligheder – sendes videre til SPS og/eller ordblindetest
Områder, metoder, ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © TidTestesTestes hvordan Afdækker hvilke niveauer Hvad testes eleven i? Læsning 30 min XObjektiv scorbarAlle Global læseforståelse Lokal læseforståelse Ordkendskab Teksttypekendskab Lytning 20 min XObjektiv scorbarAlle Global og lokal lytteforståelse Lytte og forstå en instruktion Lytte og forstå en dialog Skrivning 30 min X Objektiv scorbar Skelner primært mellem niveau 1 og 2 samt mellem niveau 2 og 3 Sætningsopbygning Stavning Frivillig scoring Fritekst med lærerbedømmelse ud fra scorevejledning Skelner primært mellem niveau 3 og 4 Formuleringsevne Tale10 min Supple- ment Selvvurderingstest med udgangspunkt i The Common European Framework Skelner primært mellem niveau 2 og 3 samt mellem niveau 3 og 4 Samtale Argumentere Beskrive Forklare
Målformulering Testkonstruktion Review Q-sikring Metode Opgave- format Læringsmål Q-faktorer Drejebog Afprøvning og standardisering Testkonstruktions ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Hent en ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Radar ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©