National digital sprogscreening af EUD- elever Michael Lund-Larsen, ®, Kompetence- og Videncenter for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse.
We make your teaching go digital
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Læsning..
Kladde til informationsdias
Sprogpakken Forældresamarbejde.
@ventures, Kompetencecenter for e-læring
Sundhed på arbejdspladsen
Gymnasielektionen screening i dansk
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Læsebånd i skolereformens læringssyn
GuideDanmark - brug af data på kort mv. SDU Esbjerg 3. april 2008.
Evaluering af mobil e-læring
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
”Åbent praktikcenter i et virksomhedslignende miljø med fokus på samarbejde med lokale virksomheder og Social Enterprise” Ansøger Aarhus Tech Center for.
Gymnasielektionen screening i dansk
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
BUDDY Buddy-mentor-ordning på Odense Tekniske Skole
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Styrket indsats for organdonation
Digital formativ sprogscreening på EUD
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Screening v. UUV Køge Bugt
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Vejen Business College Fastholdelses-initiativer.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Mentorprojekt Sisimiut
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Læse- og matematikkonferencer
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
SPS på ungdomsuddannelser
Kommunikation Modul A.
Lærere og team arbejder videre
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læsevejlederen som kamæleon.
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Digital dannelse i gymnasiet
IT i undervisningen interaktive assistenter
Elevledede skole-hjem-samtaler
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser
Præsentationens transcript:

National digital sprogscreening af EUD- elever Michael Lund-Larsen, ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Deltagere Projektleder: eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring Deltagere:NVL, Nationalt Videncenter for Læsning VIFIN, Videncenter for Integration Taleinstituttet Aalborg (HF/VUC Nordjylland) Aarhus Købmandsskole Aarhus Tech Social- og Sundhedsskolen Aarhus ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Produkt Testen afdækker elevens færdigheder inden for Læsning, Skrivning, Lytning og Tale i forhold til den europæiske referencerammes niveau B2. Den enkelte indgang/uddannelse kan selv fastlægge adgangsniveauer i forhold til denne måling. Der afdækkes det nødvendige bedst muligt med færrest mulige testopgaver. Der afdækkes netop det, der efterfølgende kan gøres noget ved – altså det skolen kan handle på ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Screening i 4 ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Gruppe 4Ingen sprogvanskeligheder  B2 NIVEAU Gruppe 3 Mindre sprogvanskeligheder – egen indsats på baggrund af selvindsigt med vejledning  INDGANGSSPECIFIK GRÆNSE Gruppe 2 Væsentlige sprogvanskeligheder – behov for ekstra støtte  FAST GRÆNSE Gruppe 1Alvorlige vanskeligheder – sendes videre til SPS og/eller ordblindetest

Områder, metoder, ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © TidTestesTestes hvordan Afdækker hvilke niveauer Hvad testes eleven i? Læsning 30 min XObjektiv scorbarAlle Global læseforståelse Lokal læseforståelse Ordkendskab Teksttypekendskab Lytning 20 min XObjektiv scorbarAlle Global og lokal lytteforståelse Lytte og forstå en instruktion Lytte og forstå en dialog Skrivning 30 min X Objektiv scorbar Skelner primært mellem niveau 1 og 2 samt mellem niveau 2 og 3 Sætningsopbygning Stavning Frivillig scoring Fritekst med lærerbedømmelse ud fra scorevejledning Skelner primært mellem niveau 3 og 4 Formuleringsevne Tale10 min Supple- ment Selvvurderingstest med udgangspunkt i The Common European Framework Skelner primært mellem niveau 2 og 3 samt mellem niveau 3 og 4 Samtale Argumentere Beskrive Forklare

Målformulering Testkonstruktion Review Q-sikring Metode Opgave- format Læringsmål Q-faktorer Drejebog Afprøvning og standardisering Testkonstruktions ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Hent en ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Radar ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©