Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Konsensusprocessen.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET
Karl Henrik Flyums model
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Synopsis VIP3/2012.
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Orientering om Bachelorprojekt
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Obligatorisk selvvalgt opgave
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
Dias 1 Pædagogisk Center SAMF Sted og dato. Dias 2 Pædagogisk Center SAMF Sted og dato Studieleder Torben Bechmann Jensen.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Department of Marketing and Management
Sso SKRIV!.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsprojektet!
Department of Marketing and Management
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Institut for Statskundskab Fredag d. 7. december 2010

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialet er sjovt og spændende! Fordybelse – koncentreret forløb uden noget ved siden af Bliver klogere på faget og processen Faglig udfordring En vigtig milepæl – en afslutning Mange aha-oplevelser Det færdige produkt er en stor tilfredsstillelse Giver faglig identitet

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 1: Vejledning

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Brug din vejleder Brug din vejleder flittigt, men forbered dig grundigt før hvert møde. Send tekst og følgebrev i god tid før mødet. Evaluer løbende vejledermøderne sammen med vejleder. Hvis du har problemer med din vejleder, kan du kontakte studielederen og få en samtale.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Første vejledningsmøde Aftal forløb ved første møde: Hvilken type vejledning har du brug for? Hvor mange vejledningstimer? Hvor mange sider vil vejleder læse? Hvor lang tid i forvejen skal tekster sendes? Lav en projektbeskrivelse sammen med vejleder

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Input fra vejleder Faglig vejledning Litteraturhenvisninger Argumentation Flet mellem teori og empiri Tekstuelt vejledning Struktur, sprog, formuleringer Er teksten indforstået? Banal? Procesvejledning Skrive- & læseproces Planlægning & milepæle Indpisker-rolle?! Systemets repræsentant Studieordning, læseplaner Eksamenskrav og bedømmer Personligt og psykologisk Motivation Nærvær og støtte

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialekontrakt ”Jeg er indforstået med at vejlede specialet, dvs. efter bedste evne at vejlede og støtte den studerende til at udarbejde et speciale på det bedst mulige faglige niveau. Jeg vil tilrettelægge min vejledning sådan, at specialet kan gennemføres inden for de givne tidsfrister. Jeg godkender vedlagte opgaveformulering.”

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Køreplan for vejledermøderne Send tekster i god tid Skriv altid et følgebrev  Hvilken tekst sender du?  Spørgsmål til teksten  Orientering om hvad du laver her & nu Forvent respons med 5 k´er (konkret, konstruktiv, kærlig, kritisk, kriteriebaseret) Skriv noter eller brug båndoptager Evaluér løbende vejledningen

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Hvilke tekster er gode oplæg til vejleder? Gode vejledningstekster er ikke færdige, men undervejs Gode vejledningstekster ”vil forbedres” Gode vejledningstekster er vidensbrugende Gode vejledningstekster er eksemplariske Problemformuleringen er en god vejledningstekst Strukturbeskrivelser er god vejledningstekst Opgavens litteraturgrundlag er en god vejledningstekst

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Skal vejleder læse alle dele af dit speciale før aflevering? JaNejAntal SAMF50,7%49,3%136 JUR50,9%49,1%115 Total50,8%49,2%100% /251 Forventninger til vejleder?

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Forventninger til vejledningen? Skal vejleder godkende det færdige speciale før aflevering? JaNejAntal SAMF66,9%33,1%136 JUR77,2%22,8%114 Total71,6%28,4%100% /250

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab 3 slags klager Ting den studerende mener VAR aftalt Ting der ikke er blevet nævnt Ting der er blevet rost Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

Ansvar Så tag ikke ros for alvorligt Og tag ikke kritik for ordrer Bed om uddybning, argumentation og kriterier Det endelige ansvar er jeres 13

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 2: Start ikke forfra Vælg et emne, der ligger indenfor et fagområde, du tidligere har arbejdet med, og byg videre på den viden, du allerede har

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 3: Problemformuleringen Det er vigtigt at have en god problem-formulering fra start Men den bliver finpudset hele vejen gennem specialet. Arbejd derfor seriøst med problemformuleringen – sideløbende med, at du skriver på alle dele af specialet

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Opgaveformulering i kontrakt ”Opgaveformuleringen opfattes som en tidlig kladde, men specialet skal i hovedtræk forblive indenfor opgaveformuleringens rammer. Hvis den studerende ønsker at ændre emne radikalt, skal det ske i enighed, det skal godkendes af studieleder, og ændringen sker uden forlængelse af tidsfrist.”

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Problemformulering - b å de styrepind og varedeklaration er et spørgsmål, der skal besvares eller et udsagn, der skal diskuteres (evt. med underspørgsmål /-udsagn) har ét klart fokus er interessant for skribenten er fagligt relevant - og dermed også interessant for de andre på faget giver mulighed for argumentation er til at konkludere på er sprogligt præcis er kort, men ikke for kort!

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Det gode projekt Dårlige projekter Kortlægger Refererer Beskriver Redegør Gode Projekter Analyserer Sammenstiller Diskuterer Vurderer Problemformulering

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 4: Skriv, skriv, skriv fra start Koncentrer dig i starten om at producere tekst frem for at kredse om kvaliteten. Du kan sagtens have høje ambitioner, men først når du har en god klump relevant tekst, bør du for alvor arbejde i dybden.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Skrivetekniske råd Skriv fra start og hele tiden Skriv først – læs bagefter Skriv procestekst og revider løbende Professionel skriveadfærd: at kunne skrive uden at være tændt på det at kunne tåle feedback og revisionsforslag

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 5: Mange bolde i luften Skriv på mange dele af specialet samtidigt. Specialer skrives aldrig lineært fra kapitel 1 og fremefter. Tværtimod er der god fornuft i at skrive det første udkast til konklusionen som noget af det første. Empiri-præsentationen plejer også at være et godt sted at starte.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Byggesten i videnskabelige tekster problemlegitimering og problemformulering metode (redegørelse og diskussion) teoripræsentation præsentation af empirisk felt, herunder eventuelt historik præsentation af eventuelt indsamlet data analyser resultater, løsningsforslag, tolkninger vurdering, diskussion konklusion perspektivering

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Øvelse: start din skrivning nu Fortsæt sætningen: ”Lige nu er mit bedste bud på en konklusion på mit speciale …. ”

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Opfordring til brug af pausen Snak sammen hvis i vil finde jer en skrivemakker at skrive jeres speciale sammen med! Find ”dit” hjørne (forvaltning, IP, statskundskab)!

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 6: Strukturen skal nok komme Ingen panik! – den endelige struktur kommer hen ad vejen. Du bliver klogere undervejs i processen, og efterhånden falder specialets kapitler på plads. Følelsen af kaos i starten er en naturlig del af specialeprocessen.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Byggesten i videnskabelige tekster problemlegitimering og problemformulering metode (redegørelse og diskussion) teoripræsentation præsentation af empirisk felt, herunder eventuelt historik præsentation af eventuelt indsamlet data analyser resultater, løsningsforslag, tolkninger vurdering, diskussion konklusion perspektivering

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 7: Gør specialet til dit arbejde Opdel den store opgave i mindre delopgaver. Planlæg hvornår du skal arbejde med hvad. Etabler en arbejdsdag med faste mødetidspunkter og fyraften. Og prøv at skaffe et specialekontor, eventuelt på et bibliotek.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

For meget ved siden af? Erhvervsarbejde Minimér timeantal Lav klare aftaler med arbejdsgiver Tag lån om nødvendigt Socialt liv, sport, venner Adskil specialetid og fritid tydeligt for dig og andre Sygdom, krise etc. Gem mulighed for forlængelse til sygdom mv.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Pauser – fyraften, weekend og skiferie Før pausen: ryd op på arbejdsbord skriv en liste med opgaver find materialet frem Når du kommer tilbage skal du ikke bruge tid på at ”genfinde” dit projekt

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Planlæg processen Opdel den store opgave i mindre delopgaver, og planlæg hvornår du skal arbejde med hvad Forslag til deldeadlines i arbejdsplanen 1.stop for litteratursøgning 2.stop for læsning 3.endelig problemformulering klar 4. første udkast klar 5.vejledningsmøder 6.skrivegruppemøder 7. …?

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Planlægning - øvelse 1.Marker den dag, du vil aflevere specialet! 2.Træk 14 dage fra din afleveringsdag og marker en deadline for hvornår udkastet til hele specialet skal være klar til den afsluttende revision 3.Slet alle de dage, du allerede nu ved, at du ikke får arbejdet med dit speciale (ferie, weekender, arbejde, osv.) 4.Placer vigtige deldeadlines i dit speciale, fx stop for litteratursøgning, stop for læsning, første udkast klar, endelig problemformulering klar, på kalenderplanen 5.Placer forslag til møder med vejleder og skrivegruppe

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Eksempel på arbejdsplan

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Koncentration - gode råd læs og skriv altid med et spørgsmål tag noter, mens du læser tilpas tidspunktet for specialearbejdet sluk for mailboksen, mens du skriver varier dine arbejdsopgaver igennem dagen planlæg dine pauser lav dine egne regler/ritualer for din arbejdsproces

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 8: Tilpas ambitionerne til indsatsen The four channel model of flow (Csikszentmihalyi, 1993)

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tilpas dine ambitioner Husk, at specialet er en vigtig milepæl hverken mere eller mindre Specialet markerer afslutningen på et langt studieforløb og for mange studerende giver specialet et nyt og spændende indblik i deres fag Men specialet giver ikke løsningen på alle trængsler i livet – og der er masser af spændende faglige udfordringer efter endt studium

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 9: Deltag i en skrivegruppe 4-6 studerende, der skriver på hver deres speciale som mødes cirka hver anden uge for at give respons på udvalgte dele af de andres specialetekster.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab At få skrevet specialet At skrive bedre specialer At speciale nemmere, sjovere og mindre ensomt Gruppearbejdets formål

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Vores hjemmeside: Vores kontor: CSS Vi tilbyder individuel gennemførelsesvejledning til specialestuderende med særlige behov