Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
1 Forskningsaktiviteter Forskningsaktiviteter i Klinik for Selvmordstruede Forskningsafdelingen er en del af forskningsenheden i Det Børne og Ungdomspsykiatriske.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Subakut geriatrisk dagafsnit med sammedagsudredning Bjørn Mathiassen Overlæge Geriatrisk Afdeling.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Psykiatrien Region Sjælland. Vi vil komme omkring: 1.Hvad er Psykiatri 2.Psykiatrien Region Sjælland 3.Samarbejdet med kommunerne 4.Ønsker og forventninger.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Lars Hvilsted Rasmussen
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Akutteamets målgruppe
Akkreditering i speciallægepraksis
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Hospitalsenheden VEST
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
3. november 2015.
Interprofessionel Læring og Samarbejde
patientansvarlig læge
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
(Strategispor og strategiske indsatser)
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Det rette tilbud fra første kontakt.
Rammesætning for dagen
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj: Projektets organisation
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019
Præsentationens transcript:

Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011

Aalborg Sygehus Der er ca (5700) ansatte på Aalborg Sygehus Alle lægefaglige specialer Budget: 4.1 mia. Indl.: Amb.: OP.: Aalborg Sygehus varetager: Højtspecialiserede funktioner: Ca indbyggere Regionale funktioner: Ca indbyggere Basis funktioner: Ca indbyggere Organiseret i fem centre: Anæstesi-, Børne- og Kirurgicenter Hoved- Orto- Hjertecenter Kræft- og Diagnostikcenter Medicinsk Center Servicecenter

Patientinventering ”Rette patient på rette sted på rette tidspunkt”

Patientinventering - mål Overordnede mål forbedre ressourceudnyttelse på tværs af sygehuset øge den faglige og patientoplevede kvalitet Ønskede effekter bedre patientforløb og større tilfredshed hos patienterne bedre kvalitet og sikkerhed - undgå infektioner, fejlmedicinering, utilsigtede hændelser mv. mindre ventetid undgå unødige indlæggelser undgå flaskehalse

Hvad er patientinventering? Et øjebliksbillede af belægningssituationen i sygehuset via gennemgang af alle indlagte patienter i alle sengeafdelinger Afspejler patientsammensætning, diagnosegrupper, behandlingsbehov, planlagte handlinger, ventetider, evne til egenomsorg m.m. Er der ventetid? Hvis ja: Hvad venter patienten på? Er patienten det rette sted? - I afdelingen, på patienthotel, hjemme, ambulant/dagbehandling, kommunal indsats Et samlet øjebliksbillede af, hvilke patienter der fylder Aalborg Sygehus’ senge på en given dag – og om det er her, de bør være!

Inventeringsprocessen Afdelingen forbereder - ét skema pr. patient - beskriver kliniske data og patientens egenformåen - oplysninger om hvorvidt billedet er typisk for afdelingens patientsammensætning - et udviklingsskema med afdelingens udviklingsideer Et team bestående af sygehusledelse, centerchef og svensk/norsk inventeringsteam mødes med afdelingsledelse og relevante medarbejdere Spørgsmål stilles i forhold til hver patient – kunne patienten bedre opholde sig et andet sted end i sengeafdelingen samt årsager til evt. ventetid Informationerne indsamles og sammenskrives i to inventeringsrapporter – en for kirurgiske senge og en for medicinske senge Peger på en række områder hvor der kan arbejdes med at tilpasse sengekapaciteten 550 patienter blev gennemgået på ca. 30 timer

Oplevelsen fra patientinventeringsmøderne Aalborg Sygehus har sengeafdelinger med mange meget tunge patienter mange ældre patienter mange patienter med flere diagnoser Afdelingerne har stort fokus på At omlægge til ambulante forløb hvor det er hensigtsmæssigt At få patienterne rettidigt hjem, på plejehjem, hospice m.m.

Patientinventering – konklusioner Ud af 252 kirurgiske patienter vurderes patienter at kunne være på patienthotel 4 patienter at kunne være på patienthotel / hjemme 4 patienter at kunne være hjemme 14 patienter egnet til ’andet omsorgsniveau’ = 29 % Ud af 305 medicinske patíenter vurderes 24 patienter at kunne være på patienthotel 7 patienter at kunne være på patienthotel / hjemme 9 patienter at kunne være hjemme 28 patienter egnet til ’andet omsorgsniveau’ = 22 %

Patientinventering – tilbagemeldinger fra afdelingerne Flere større spor tegner sig i tilbagemeldingerne fra afdelingerne Få patienterne rettidigt hjem, på patienthotel, plejehjem, hospice m.m. En række ventetidsproblematikker Omlægning til flere ambulante forløb Samlet koncept for – og evt. organisering omkring - sammedagskirurgi Patienthotel som fast og standardiseret del af relevante patientforløb

Fra inventering til handling  Handleplan - 3 større projekter og 21 øvrige indsatser  Løbende opfølgning på indsatser i handleplanen  3 projektgrupper Patienthotel på Aalborg Sygehus Samlet koncept for sammedagskirurgi Udnyttelse af ambulatoriefaciliteter  Styregruppe: Virksomhedsledelsen  Tæt samarbejde med klinik og centerstab  Løbende fokus på patientinventeringens resultater

Patientinventering – hvad så nu? Styregruppen tager stilling til projektgruppernes anbefalinger og opfølgning på øvrige indsatser i handleplanen dec. 2011/jan Der arbejdes med at finde økonomisk model ud fra hensigtsmæssig incitamentsstruktur Der gennemføres eventuelle sengereduktioner Udbredelse til resten af regionen Patientinventering som del af den løbende kvalitetsudvikling af Aalborg Sygehus Samkøring af projekter omkring Relationel Koordinering

Patientinventering og Relationel Koordinering Region Nordjylland og Aalborg Sygehus er sideløbende involveret i et stort projekt om relationel koordinering (Videncenter for Velfærdsledelse) Relationel koordinering handler om, hvordan vi som personer og faggrupper arbejder sammen om at løse opgaver i situationer med høj grad af usikkerhed, tidspres og indbyrdes afhængighed Projektet skal skaffe viden om, hvordan man skaber og fastholder relationel koordinering Når vi har en høj grad af relationel koordinering får vi bedre behandlingskvalitet, kortere indlæggelsestid og bedre patienttilfredshed.

Patientinventering og Relationel Koordinering Professor Jody Hoffer Gittell har udviklet begrebet ”RELATIONEL KOORDINERING” Det er ikke nok at de ansatte er fagligt dygtige – de skal også kunne samarbejde!! Evidens for 6 egenskaber ved koordinering og kommunikation omkring kerneopgaven/det gode patientforløb der påvirker behandlingskvalitet indlæggelsestid jobtilfredshed

Relationel koordinering - kvalitet, effektivitet og jobtilfredshed Relational koordinering i patientforløbet Kvalitet, effektivitet og jobtilfredshed Hosp2 Hosp1 Hosp7 Hosp3 Hosp9 Hosp5 Hosp6 Hosp8 Hosp4 Kilde: Professor Jody Hoffer Gittel,. Slides fra præsentation 25. januar 2011, Medicinerhuset, AAS (jobtilfreds tilføjet af Bo Vestergaard med afsæt i Gittell (2009): High Performance Healt Care,

God relationel koordinering om patientforløbet Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt Hyppighed, præcision og timing i kommunikationen Problemløsende kommunikation

Mål med patientinventeringen og Relationel Koordinering Bedre patientforløb - mindre ventetid, undgå unødige indlæggelser, undgå flaskehalse Bedre kvalitet og sikkerhed - undgå infektioner, fejlmedicinering og utilsigtede hændelser Større tilfredshed hos patienterne Bedre udnyttelse af ressourcerne på tværs af Aalborg Sygehus Bedre økonomi på baggrund af effektivitet og kvalitetsindsats Relationel Koordinering og Inventering er en stærk kombination