Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab
Program – 10.15:Ankomst og morgenkaffe – 10.20:Velkomst og præsentation v/Salman Bustan (formand for Viborg Kommunes Integrationsråd) og Jette Lorenzen (arbejdsmarkedschef) – 11.45:Del 1: Demokratisk Medborgerskab v/ Allan Hjorth – 12.25:Frokost i kantinen 5. sal – 13.20:Del 2: Demokratisk medborgerskab i praksis – 13.50:Cafedrøftelse – 14-00:Afrunding og tak for i dag v/ Jette Lorenzen og Salman Bustan
Oplæg v/Allan Hjorth Demokratisk medborgerskab
Proces – Viborg Kommune April 2011 Marts 2012 Aug. 2011Forår og sommer 2012 Jan 2011 Temamøde i Integrationsrådet Godkendt i Beskæf- tigelsesudvalg og direktion Uddannelsesforløb for alle medarbejdere i jobcentret Projekt- organisering Medio 2011 Opstart på beskæf tigelsesområdet Direktionen beslutter at forsøge at tænke Demokratisk medborgerskab ind som en tværgående politik IR Konference
Vision – beskæftigelsesområdet Beskæftigelsesindsats baseret på medborgerskab fordi: Ønske om at alle borgere får bedre mulighed for at tage ansvar for indhold og udvikling i eget liv Medborgerskab = Medindflydelse + Medansvar Empowerment = medansvar
Vision – beskæftigelsesområdet Eksempel: AktiveringEmpowerment Borgeren skal aktiveres, for det siger loven Borgeren har valgt at han eller hun vil have en bestemt slags arbejde. Vores opgave er at støtte borgeren med at finde dette arbejde. Borgeren skal bare følge reglerne, gøre som der bliver sagt Borgeren skal selv træffe et valg om, hvad han eller hun vil på arbejdsmarkedet Borgeren behøver ikke at tage ansvar for sit eget liv Indsatsen virker kun, hvis borgeren selv reelt og personligt tager ansvar for sit eget liv Sagsbehandleren er en blanding af en ”skolelærer” og en ”politimand” Sagsbehandleren er en coach, der hjælper borgeren med at finde sine egne ressourcer og understøtte borgerens egne valg Mistillid og kontrolTillid og medansvar
Vision – beskæftigelsesområdet Borgere der i højere grad: Forstår og tror på sine egne rettigheder Træffer personlige valg om egen fremtid Træder ud af offerrollen Tage ansvar for sit eget liv Får VILJE til forandring Hvad ønsker vi, at vi får ud af medborgerskabstilgangen:
5 MIN. SUMMEMØDE
Medborgerskab i praksis Empowerment og medborgerskab kræver: Ændret adfærd over for borgerne fra forvaltningens medarbejdere Ændret adfærd hos borgerne
Medborgerskab i praksis Ændret adfærd i forvaltningen: Ny rolle overfor borgeren Ny selvforståelse hos medarbejderne Ny dialog i mødet med borgeren Nye succeskriterier Nye handlemuligheder og værktøjer
Medborgerskab i praksis Uddannelsesprogrammer for alle medarbejdere (inden sommeren 2012): Forståelsesramme = Demokratisk medborgerskab Coaching –Nyt værktøj i mødet med borgerne –Giver plads til at borgeren træffer valg og bruger sine rettigheder
Medborgerskab i praksis Udfordringer….? Hvordan vil borgene reagere på en ændret myndighedsrolle? Hvordan understøtter vi at udsatte borgere opnår en ændret tilstand i forbindelse med at introducere det demokratiske medborgerskab?
Cafediskussion Spørgsmål: ”Hvilke ideer har dagen givet dig omkring ting, som du gerne vil have sat på dagsordenen i jeres eget integrationsråd”