Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om eksamen 2011.
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Gode råd En guide mod eksamen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Grammatik hvorfor og hvordan?
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Mindre grimt, tak.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Karl Henrik Flyums model
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Synopsis VIP3/2012.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Læsning.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
Dansk på GF2.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen

Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…

Hvad er det særlige ved situationen?

Inden eksamen HVAD KAN DU SELV GØRE? Få tjek på målene for faget/modulet. Hvad skal du kunne? Tag en temperatur på dit eget ambitionsniveau. Hvad vil du – og hvorfor? Lav en læse- og arbejdsplan for dig selv. Skab plads til såvel læsning som sjov. Gør overspring til afslapning – planlæg din tid. Find et sted hvor du kan arbejde uforstyrret – fx på biblioteket. HVAD KAN DU GØRE MED ANDRE Tal med din lærer om kravene til eksamen. Find studiekammerater du kan arbejde sammen med – fysisk eller på nettet. Fortæl andre hvad du læser. Brug anledninger til at øve dig i at formidle og forklare. HUSK at eksamen er en enkelt opgave på din vej

Skal du læse til eksamen - så læs rigtigt! Undersøg din tilgang og forhåndsforståelse – Hvad skal du bruge teksten til – hvad er dit særlige formål med at læse teksten nu? Orienter dig i teksten – Gør dig klart, hvad teksten vil – og hvad du vil med teksten Bearbejd det centrale til det, du skal bruge nu – Læs igennem. Noter. Læs dine noter igennem. Tag stilling til teksten, særlige begreber eller teorier. Omformuler det centrale til dit eget sprog.

Skal du læse til eksamen - så læs rigtigt! Brug tid på bearbejdningen – Skriv noter – også i bogen, – Gentag stoffet, fx når du har læst et kapitel, – Skriv et resume af teksten, især hvis det skal bruges i opgave – Lav mindmaps, modeller og tegninger af det læste – Skab sammenhænge og forskelle – med det du i øvrigt har læst – Fortæl dig selv eller en studiekammerat, hvad det handler om.

Se eksamen i øjnene - opbyg din selvtillid! Tænk positivt omkring eksamen! Fokuser på alt det du kan! Få feedback fra medstuderende og lærer! Overvej dit ambitionsniveau! Sæt dig ind i hvad der forventes af dig!

Forberedelsen til den mundtlige eksamen Du skal styre forløbet så meget som muligt Du skal vise hvad du kan: – Vær godt forberedt. Du har 7 minutter til rådighed – tag kontrol over situationen – Strukturer din præsentation og dine pointer – Medbring gerne disposition, slides og forslag til uddybning af punkter – Overvej din præsentationsform (vil du stå op, bruge powerpoint, tavle) – Øv, øv, øv dig i dit oplæg – lad være med at læse op, og lad være med at tale for hurtigt, når du øver dig.

Den mundtlige eksamen Brug dit støttepapir – medbring gerne noter/slides til uddeling – vær klar på dit fokus og dine pointer. Fortæl – lad være med at læse op!! Hils almindeligt – specielt på censor. Giv dig tid til at indrette din plads. Fortæl hvis du er nervøs – og det hjælper dig at sige det. Hold øjenkontakt – din primære kontakt er din underviser. Lyt til hvad du bliver spurgt om – bed om at få gentaget spørgsmålet hellere end svare på det forkerte Lad være med at lade dig presse – tag dig en tænkepause Forbered – så vidt muligt – de sidste sætninger.

Din præsentation af opgaven Husk at censor og eksaminator har læst opgaven – men de har også læst mange andre opgaver Strukturer din præsentation, så den varer ca. 7 minutter! – Fortæl hvad du vil bruge tiden på – og hvad du synes er relevant at tage op, hvis der bliver tid til det. – Præsenter problemstillingen og problemformuleringen kort. – Præsenter eventuelt metode og teori – eller dele af det, som du her vil tage op, – Præsenter konklusionen/planen/handlingerne/perspektiverne – Fortæl hvad du har lært (måske også efter at opgaven er afleveret)? – Hvad kunne gøres bedre/mangler? Hvordan? Brug især tiden på de sidste punkter. Begrund, forklar, peg fremad. Undgå diffuse vendinger, vær gerne konkret med eksempler

Når du laver din præsentation Overvej Er der sket noget nyt i forhold til opgavens perspektiv/konklusion? Er der ‘svage’ punkter i opgaven, som du er blevet klogere på? Kan du gøre brug af en illustrativ model? Hvad er dine læringspointer? Har du ‘gemt’ nogle guldkorn – som ikke er nævnt i opgaven? Hvad er det vigtigste, du skal have fortalt? Hvordan vil du indlede?

Præsentationen skal du bruge til at – Styre samtalen i den retning, du gerne vil, – Vise hvad du kan og vil tale om, – Skabe grundlag for samtalen

Rollerne til eksamen Din opgave er at levere det bedste du kan! Din undervisers opgave er – At hjælpe dig til at levere det bedste, – At være i dialog med dig om opgaven og det faglige indhold, – At spørge til din faglige kunnen og viden og dine faglige refleksioner. Din censors opgave er – At sikre at eksamen foregår på en ordentlig måde, – At supplere med spørgsmål, – At notere forløbet.

Den skriftlige eksamen Tjek evt. hardware dagen før Bring det relevante – bøger og noter med markeringer Husk drikkevarer og noget at spise Kom i god tid og vælg en plads, hvor du befinder dig godt Skab dig et overblik over spørgsmålene, inden du går i gang med opgavebesvarelsen – læs spørgsmålene omhyggeligt. Svar på det du bliver spurgt om. Find ud af hvordan du vil prioritere din tid – er der lette/svære spørgsmål, som kræver forskellig tid? Lav en tidsplan for besvarelsen og tag evt. de lette først. Gå videre fremfor at hænge fast i svære spørgsmål. Gem hyppigt, hvis du arbejder på pc – medbring evt. usb

Eksamensnervøsitet og eksamensangst Eksamensnervøsitet har sammenhæng med angst og kan være ganske naturlig Angst er en tilstand præget af indre uro, anspændthed og bekymring. Ofte indeholder den urealistiske katastrofale forestillinger. Den kan vise sig fysisk, følelsesmæssigt og socialt. Alle oplever angst ind i mellem – og angst kan være hensigtsmæssig, men.. Angst hæmmer vores koncentrationsevne og er ikke så hensigtsmæssig i eksamenssituationen

Eksamensnervøsitet og eksamensangst Juster dit ambitionsniveau Hold op med at evaluere dig selv hele tiden Flyt fokus fra eksamen Lav liste over, hvorfor det vil gå dig godt Find ud af, hvem der kan støtte dig Visualiser eksamensforløbet: hvordan kommer du ind ad døren, gå i gang…. Nervøsitet er også en energikilde…

Eksamensangst og negative tanker DE SKAL UDRYDDES ELLER JAGES PÅ FLUGT!!! Du kan gøre det ved at Tale højt til dem – fortælle dem hvorfor de ikke skal være der og forstyrre dig! Flytte din opmærksomhed til noget andet – tæl til 1000, se efter en særlig farve i rummet! Tænke på noget positivt! Arbejde med og fokusere på din vejrtrækning. Synge din yndlingssang! Øve dig på dit oplæg

Sæt ord på angsten Sæt ord på din angst Tal med en af dine studiekammerater om din angst mens du venter Eller find et stille sted, hvor du kan formulere din angst, enten skrive om den eller tale om den med dig selv.

Klage over eksamen Klage indgives til KEA skriftligt og begrundet - I praksis sendes klagen til KEA Kompetence, Klagen skal indgives senest 2 uger efter bedømmelsen er meddelt, Klagen kan handle om – Eksaminationsgrundlaget – Prøveforløbet – Bedømmelsen Omprøve og ombedømmelse kan resultere i lavere karakter