1 Sektormøde 19. maj – 20. maj 2008. 2 3 Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Værdigrundlaget i Greve
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Fredericia Lærerkreds
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Skolereform august 2014………………
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
-gensyn med den professionelle lærer
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Tillid Temadag for AMIR
Invitation til skolebestyrelserne
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. ARBEJDSTID SELVTILRETTELÆGGENDE.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Brøndby Lærerforenings
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Nye stillinger som pædagogiske ledere Med overenskomsten pr. 1. april 2008 aftalte GL og Finansministeriet en ny stillingskategori for ledere i det almene.
DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Radisson, H. C. Andersen, Odense 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, (CARMA) Aalborg Universitet FTF Midtjylland, årsmøde Torsdag den 15. november 2007 ’Ok 08, forlig eller storkonflikt’?
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
19. april 2012Kursus for sekretærer og forstandere 1 Brogaarden 19. april 2012 Ny Løn Ved specialkonsulent Christian Petersen.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Efterskoleforeningen Forhandling af lokal løn Christian Petersen Tlf: Kursus for nye forstandere.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
Arbejdstid - frihed og rammer
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Almen Didaktik Indhold og form
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Centralforeningen for Stampersonel
OK18 Det statslige forlig - Chefer
Nye stillinger som pædagogiske ledere
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
TR-kursus I A Løn - lærere ved VUC 13. september 2018 Torben Thilsted
X OK15 resultatet.
Arbejdstid Kommunale område
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 Sektormøde 19. maj – 20. maj 2008

2

3 Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater - Nye ledelsesformer (NPM ctr. fagprofessionelle) - Mere brugerstyring - Penge motiverer til ekstra indsats.....generel international tendens

4 Læreren har det professionelle ansvar for løsningen af den samlede undervisningsopgave og varetager selvstændigt denne opgave (jvf. professionsidealet). Det er lærerens ansvar, at undervisningen sigter mod at opfylde de fastlagte målsætninger og rummer en faglig progression. Inden for de fastlagte mål og rammer foretager den professionelle lærer valg af indhold og metode i undervisningen.

5

6

7 Det professionelle bureaukrati Offentligheden De indre linjer Angreb på arbejdstidsaftale … men via medierne ”Opgør med minuttyranni” ”Mere fleksibilitet” ”Bureaukratiske arbejdstidsaftaler” Sætte dagsorden…

8

9 DLF’s strategiske udgangspunkt Sikring af den kvalificerede arbejdskraft Styrkelse af fagligheden Styrkelse af den pædagogiske ledelse

10 _______________________________________________________________________________

11 Hovedtemaer i OK ’08 Mål: Et godt OK08 resultat Lærermangel 1 Foråret 2007 Bureaukrati blandt skoleledere Samarbejdsprojekt (dynamisk emne) Lærermangel 2 Vinter 2008 LP-sagen (dynamisk emne) Naturfagsundersøgelser som led i PISA Primo 2007Primo 2008 Rekruttering Faglighed Goodwill Pædagogisk ledelse Arbejdsmiljø Medio 2007

12 Undersøgelser sætter en stærk dagsorden … men vi skal også sætte ansigter på historierne

13

14 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen

15 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg

16 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg Lærermangel et etableret fakta – medierne tager selv emnet op

17 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg Lærermangel et etableret fakta – medierne tager selv emnet op Fokus er flyttet fra ”lærernes problem til ”skolens problem”

18 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg Lærermangel et etableret fakta – medierne tager selv emnet op Fokus er flyttet fra ”lærernes problem til ”skolens problem” Finansministeriet isoleret i medierne i forhold til lærernes arbejdstidsaftale

19 _______________________________________________________________________________ Tilbageblik – arbejsgiverkrav: Afskaffe centrale tillæg Udbygge lokal løndannelse Resultat: Ramme for 3-årig lønstigning: 12,8% Med nyt løntrin udbygges centralt lønsystem Effekt på livslønnen: 14,8% Lokallønsmidler fra OK ’05 bruges kollektivt Retning på lokalløn ’08 (væk fra individualisering)

20 Arbejdsgiverkrav om: - mere undervisning - mere ledelse - fjernelse af aftaleretten samt alle centrale og lokale aftaler om forberedelse Resultat: LL’s anerkendelse af at lærernes professionelle ansvar er afgørende

Arbejdstidsaftaler - historisk : Maksimalt ugentligt undervisningstimetal : U-F-Ø aftalen : Nuværende aftale (timepuljer + konkret opgørelse) : Central aftale om lokale aftaler med maksimalt årligt undervisningstimetal

Nuværende arbejdstidsaftale Lærernes arbejdstid: Individuel tid375 timer Klasselærere 75 timer Tildeles konkret, bl.a.: Ressource-tid: - Lærer/team-samarbejde - Udviklingsarbejder - Ekstra individuel tid Minimum155 timer Undervisningstimer Pauser Forældresamarbejde Samarbejdemed andre Lejrskoler/ekskursioner Skolebibliotek Lærermøder_________ Samlet årligt timetal1680 timer Ferie/søgne-heligdage 242 timer 1924 timer OBS: Mulighed for lokale aftaler!

Ny arbejdstidsaftale Usikkert datagrundlag for fastlæggelse af maksimum => ingen central aftale Enighed om en central aftale, der giver ramme for lokale aftaler pr. 1. august 2009 Pligt til forhandling – ikke pligt til aftale

Ny arbejdstidsaftale Enighed om mål og principper: Maksimum for undervisningstimetal Respekt for lærernes professionsansvar Den nødvendige tid til at løse opgaven

Ny arbejdstidsaftale Grundprincip: Max. undervisningstimetal + fast timepulje = fuldt årsværk Hermed afregnet for tiden til undervisningsopgaven Undervisningsopgaven = alle opgaver med direkte tilknytning til undervisningen (- afgangsprøver, lejrskoler, klasselærer) Andre opgaver (udover timepuljen) => mindre undervisning Undervisningen opgøres ud fra ”fagenes” timetal

Ny arbejdstidsaftale Grundprincip - eksempel på aftale Pligtigt undervisningstimetal (maksimum) 730 årlige timer Omregningsfaktor på 2,26. 2,26 arbejdstimer frigøres til andre opgaver, hvis reduceres med 1 undervisningstime

Ny arbejdstidsaftale Årsnorm 1924 Ferie 185,0 Søgnehelligdage 66,6 Netto norm 1672,4 Undervisning fuldt årsværk 730 Tilpasning pr time1/2,26 0,44 Tilpasning af U-tid 6. ferieuge 0 - Kursus 15 6,64 Klasselærer75 33,19 Tilpasning i alt 39,82 Maksimum for AB 690,18 Timepulje til alle - møder og arrangementer25

Ny arbejdstidsaftale Lærer AB Årlige timerUgl. Lektioner 2. ADansk AIdræt AN/T BBilledkunst AEngelsk AEngelsk903 Undervisning i alt Rest 0

Ny arbejdstidsaftale Erfaringerne fra de indgåede lokalaftaler indgår i grundlaget for forhandlingerne i de næste overenskomstforhandlinger Aftaleretten fastholdes Fortrydelsesret - lægger pres på arbejdsgiverne for at det lykkes.

Ny arbejdstidsaftale Arbejdstidens placering og tilstedeværelse Ikke bureaukratiske regler – lærerne planlægger Tilstedeværelse skal give mening i forhold til opgaverne – de fysiske rammer skal være OK Tilstedeværelsesplan, hvis man synes det er en god idé Som udgangspunkt lærerne, der laver tilstedeværelsesplan – dialog med ledelsen

Ny arbejdstidsaftale Tillidsrepræsentantens rolle: Overordnede principper for arbejdstilrettelæggelsen – fx tilstedeværelse Aftale akkorder for andre opgaver Løbende samarbejde med lederen om Implementering af den lokal aftale Målsætningerne om øget engagement, professionalisme, fleksibilitet og mindre bureaukrati

Ny arbejdstidsaftale Danmarks Lærerforening og KL: Enige om: Understøtte implementeringen Introduktion, opfølgning og evaluering af tilfredshed blandt lærere og ledere Udarbejde redskaber til brug for de lokale forhandlinger Overenskomstprojekt