LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Du får hvad du belønner Motivation, tro og vilje.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Læring i bevægelse - hvorfor?
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Red Barnet og Mary Fonden I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lærings- og praksisfortællinger:
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skolebestyrelsen & værdier
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnets I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Læreplaner i Højvangen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Velkommen.
Hva er god klasseledelse ?
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Lærings- og praksisfortælling
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Vision mission værdier handleplaner
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Kollektiv vejledning – dagens program
Hvordan motiverer vi de unge?
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

LIVSPARAT

LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt af på det fag- faglige. NR 2 At øge bevidstheden om elevernes ressourcer og styrker – både egne og hinandens. NR 3 At opbygge og træne elevernes evne til at indgå i selvrefleksive og selvevaluerende processer.

LIVSPARAT består af: Elevbogen er en personlig bog, hvor eleverne reflekterer over den læring, de har fået fra hver lektion.

Sådan er programmet bygget op

Elever lærer optimalt, når de blandt andet Er sig bevidste om, hvad der skal til for, at de lærer bedst Kender deres topstyrker og integrerer dem i læringsprocessen Er engagerede og tager ansvar.

5 trins lektionsstrukturen Trin 1: ØVELSE Trin 2: FÆLLES REFLEKSION Trin 3: TEORI Trin 4: OPSAMLING & UDFORDRING Trin 5: PERSONLIG REFLEKSION Livsparat er ”action learning” altså oplevelsesbaseret læring hvor eleverne først afprøver øvelserne og derefter selv finder frem til læringen.

Programmets udgangspunkt Forskningsbaseret viden – især inden for den Positive Psykologi

Topstyrker Når vi bruger vores styrker, sker der dette: Vi trives mere Vi er mere motiverede Vi har mere energi og drive Vi får mere selvtillid Vi øger vores selvværd Vi er mere robuste Det gælder både børn og voksne!

Et fælles sprog Styrkerne giver os et fælles sprog for det, der virker At se sig selv og hinanden i et ressourcesyn – og italesætte det En positiv selvopfattelse skaber trivsel, som er fundamentet for læring Forståelse og tolerance for forskelligheder  Mindre mobning – mere inklusion (Helle Rabøl)

Vær med derhjemme Spørg gerne ind til, hvilken læring dit barn har fået med sig fra Livsparat- lektionerne. Hvad ved du efter Livsparat-undervisningen i dag, som du ikke vidste før? Hvis du skulle lære mig noget fra Livsparat, hvad er det så? Hvordan bruger du det, du har lært i Livsparat i dag i hverdagen? Hvis I derhjemme har spørgsmål til Livsparat programmet, så spørg os.