Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse. Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Augmented Reality I undervisningen.
Advertisements

Udstillingsprincipper Opfølgning på studieturen
Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
Seminar om indsamlingsstrategier for arkæologi og nyere tid 26. november 2013 Martin Brandt Djupdræt Den Gamle By.
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Systime.
GNU - Historie. Historie AnneMette, Dag Frode, Helge, Kurt, Kåre, Niels Erik, Maria, Per, Rakel, Rene, Sofia Didaktisk design; - Eleverne præsenterer.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Udstillingsprincipper. Kunsten at læse et museum Skrevet på ”portugisisk” Ør i hovedet og tung i benene.
Babylonerne 2400f.kr.-530'erne f.Kr.. Årsagen til det starte og sluttede Var det af de første organiserede civilisationer. Den lille provins blev først.
Hvad? Hvordan? Hvorfor ? Og hvorfor relevant for AT m. innovation? Torben Benoni & Lise Mark Steno Museet Kursus, Marts 2015.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Hvordan skaber vi inkluderende læreprocesser på museer og kulturinstitutioner ?
Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.
Portfolioevaluering, 3k gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Det gode liv og den etiske fordring
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Studieretningsprojektet
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Museer, børnehaver og pædagoguddannelsen
Dronninglund 2/2-05.
Faglig udvikling i praksis 2017
Studieretningsprojektet
Systematisk energieffektivisering af tekniske installationer
Undervisning og formativ feedback
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Digital teknologi i undervisningen
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Faldnørden møder de studerende Involvering af studerende i forskning gennem træning af faldudredning Lotte Evron, Ph.d. adjunkt Professionshøjskolen Metropol.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Talehandling og Tekst.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sund Mund til Byens børn
Udviklingstendenser, Personas og workshops
Karl Henrik Flyums model
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Projekt: Koncept til formidling
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Formålet med kommunikationsstrategien
Strategiske pejlemærker
Samfundsvidenskaberne
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Hvad finder vi vigtigt for vores elever?
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse

Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden - evnen til at tyde og formulere sig om udstillingspraksis og genstandenes komplekse tale - evnen til at reflektere over egne fortolkningsstrategier i forhold til den fortolkning museet lægger over genstande og udstillinger - bevidsthed om repræsentationens væsen

Tre niveauer Genstandsniveau: udvælgelse og fortolkningspraksisser i f. t. genstande i museumssamlinger Udstillingsniveau: formidlings- og udstillingspraksisser Museumsniveau: de sociale processer og kontekster, hvori museumsrelaterede praksisser udspiller sig (Eilean Hooper-Greenhill: Space in the Museum)

Spørgsmål til genstandsniveau 1)Indsamling: hvad, hvordan og hvorfor? 2)Klassifikation: efter hvilke kriterier? 3)Registrering, proveniens og dokumentation: hvad med genstandens ”immaterielle” og ”usynlige” historie? 4)Værdisætning: hvordan bestemmes en genstands værdi? 5)Hvordan ændres genstanden, når det kommer på museum? Bliver udstillet?

Spørgsmål til udstillingsniveau 1) Udstillingssprog: en analyse af museets skriftlige materiale – hvem henvender det sig til? 2) Udstillingsmåde: indholdsanalyse. Er udstillingen didaktisk, affektiv, æstetisk? 3) Hvad er udstillingsproducentens intention? Er den eksplicit eller implicit i f. t. udstillingen? (inddragelse af 1 og 2 ovenfor) (Bengt Lundberg: Museologisk Grammatik) (Peter van Mensch: Characteristics of Exhibitions)

Spørgsmål til museumsniveau 1)Museumsbygningen: hvordan er bygningen indrettet? 2)Hvem bestemmer over museet? 3)Er kulturkanonen et modspil eller et medspil til museernes ekspertvælde? 4)Hvordan er museet organiseret og hvem udfører hvilket arbejde? 5)Museet og dets publikum: hvem er museet til for? Hvor meget får publikum lov at se?

Statens Museum for Kunst (Wilhelm Dahlerup, 1896)

Udstillingsniveau igen igen Didaktiv: at bibringe kundskaber - faktuel: præsentation af fakta - konceptuel: præsentation af ideer Affektiv: følelsesladet eller stemningsfuld præsentation Æstetisk: skøn eller smagfuld præsentation (Peter van Mensch: Characteristics of Exhibitions)

Simone sammen med Ole Worms aner, Steno Museet, (2006) den affektive udstillingsmåde

Kirsten og enhjørningen foran planchen om perioder og stilarter, Steno Museet, (2006) En blanding af den affektive og den didaktiske udstillingsmåde

Møntsamlingen, Antikmuseet (1970erne) Den didaktiske udstillingsmåde

Den arkaiske samling, Antikmuseet (2004) En blanding af den æstetiske og den didaktiske udstillingsmåde

Racing Cars – The Art Dimension, Aros (2006), Blanding af den affektive og den æstetiske udstillingsmåde

Museets ”læseplaner” Laissez-faire: salad bar med mange forskelligartede formidlingsmaterialer at vælge imellem Transmissionsmodellen: fra autoritet til ”tomme kar” Konstruktivistisk: problemstillende, den lærende i centrum, holistisk tilgang Storytelling: mennesker forstår verden og kommunikerer deres forståelse igennem narrativ erkendelse Margaret Lindauer: From Salad Bars to Vivid Stories KOMMUNIKATION / RECEPTIONSSØJLEN….

Danmarks Industrimuseum, maskinhallen (sidst i 1970erne) Laissez faire modellen (og storytelling)

Etruskersamlingen, Antikmuseet (1970erne) Transmissionsmodellen

Eksperimentarium, ”Xtrem ekspedition” Andrea og Dan, Den Gamle By Konstruktivistisk model (og storytelling)

Storytelling Skanderborg Museum Den Gamle By