Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErik Lund Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan skaber vi inkluderende læreprocesser på museer og kulturinstitutioner ?
2
Museer og kulturinstitutioner som rum for kulturelt medborgerskab Statens Museum for Kunst
3
Kulturelt medborgerskab Kulturelt medborgerskab ikke status, men en løbende læreproces Skabes gennem inkluderende læreprocesser Fokus på deltagelse og identitet
4
Kulturelt medborgerskab The power to name, create meaning, construct personal biographies and narratives by gaining control over the flow of information, goods and cultural processes is an important dimension of citizenship as an active process. Gerard Delanty 2003
5
KØS SMK J.F. Willumsens Museum Thorvaldsens Museum Nikolaj Kunsthal Det Kongelige Teater National MuseetKøbenhavns Museum Deltagende Museer og Kulturinstitutioner ARKEN Design Museum Danmark
6
Samarbejde Samarbejde med nye brugergrupper Samarbejde mellem inspektører og undervisningsansvarlige Samarbejde mellem museer og kulturinstitutioner Samarbejde med forskere Olga Dysthe, George Hein, Claus Haas m.fl.
7
Nøglebegreber Aktiv deltagelseFlerstemmighedSelvrefleksion Tryghed/ RelevansKontrasterende stemmerTransparens
8
Eksempler Københavns Museum – Fortiden under os ARKEN – INDIA: ART NOW J.F. Willumsen – Pop Up Nikolaj Kunsthal – Fokus videokunst festival
9
Fortiden under os -Københavns Museum
10
Flerstemmighed
13
Deltagelse & flerstemmighed - Udvælgelse af genstande - Beskrivelse af genstande - Mødet med genstande
14
INDIA: ART NOW ARKEN
15
J.F. Willumsens Pop-up udstillinger og workshops– Elisabeth Jørgensen & borgere i Frederikssund
16
Nikolaj Kunsthal En kortfilm af Yusuf Camur, Ossama Hajji, Ramadan Karandja, Samiullah Salethi, Mert Teksen og billedkunstneren Tina Enghoff om Folehaven, de unge og deres omgivelser.
17
Fokus for ph.d. studie Museets rolle i samfundet Mikro sociologisk: Undersøger på hvilken måde udstillinger og undervisning baseret på deltagelse, flerstemmighed og selvrefleksion bidrager til inkluderende eller ekskluderende læreprocesser
18
Deltagerobservationer peger på... Samme udfordring barn som voksen -Genkendelighed -Intentionen, hvad vil de os? -Sanseligt ikke tekstbaseret -Personligt møde -At være bruger på forskellige måder
19
Spørgsmål Hvordan kan deltagelse, flerstemmighed og selvrefleksion bidrage til inkluderende læreprocesser? Hvilke udfordringer vil det have i forhold til jeres praksis?
20
Eksempler på inkluderende læreprocesser Dialogbaseret undervisning
21
Tak Projektet er realiseret gennem støtte fra Kulturstyrelsen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.