Vonsild Skole Det nære og naturlige næste skridt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det nære og naturlige næste skridt
Advertisements

Velkommen på Skibet Skole
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Folkeskole-reformen August 2014.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Idrætsskole fra 1. august 2008
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Folkeskolereformen på vores skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Hvem bærer tasken. Tid: Torsdag den kl –
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Præsentation af forårs-sfo
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til Vestervangsskolen
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
VIRUPSKOLEN ORIENTERINGSAFTEN 2014/15 FOR KOMMENDE 0. KLASSE FORÆLDRE Den 8. januar 2014.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Mit barn skal i skole og SFO! - et oplæg om skolestart på Vejle Midtbyskole.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Vonsild Skole Det nære og naturlige næste skridt

Faktaboks Vonsild Skole Alder: 55 år – (1960) Antal elever: oktober 2014: 537 elever Elevtalsudvikling: 2006: : 385 – 2012: 429 Struktur: Hovedskole: 2-sporet skole Klasse.) Indskoling: 0.-2.kl., Grøn aula: Klasse, Blå aula Kl. Specialcenter Vonsild: 40 elever Personale: 81 ansatte

Hvorfor Vonsild Skole? - Fordi vi er bedre – eller mindst lige så gode - fordi vi skal og vil udvikle os. - Fordi vi gennem de mange år har opbygget en super skolekultur og ansat kompetente og engagerede medarbejdere. - Fordi vi har tæt og stadigt udviklende samarbejde med børnehave(r) og tæt samarbejde med SFO - Fordi jeres børn skal gå i skole i nærområdet – klassekammerater = legekammerater i fritiden - Fordi vi har en faglighed og ambitioner, der matcher nogle skoler og slår mange andre - Fordi vi inkluderer ikke alle – men flere elever! - fordi vi er i balance, bevægelse og er med til at designe skolelivet - super overleveringsforløb med børnehaven ind i skole og SFO

Vonsild Skole Hvad vægter vi? God opførsel God trivsel God form super læring plads til (næsten) alle inklusion

Klare forventninger og krav til elevers opførsel og sprog Tydelig skolekultur Tydeligt formulerede ordensregler – og opfølgning på samme Tidlig, konsekvent og effektiv indsats over for overskridelser, manglende trivsel, mobning etc. Klare udmeldinger om forventninger til forældre Betydelig men afgrænset forældreindflydelse: Skolen og eleverne på banen – forældrene på tilskuerpladserne God opførsel Men vi har også elever, der ikke altid opfører sig ordentligt……………………..

Årlig trivselsundersøgelse Elevplaner indeholder trivselsdel Tidlig og konsekvent indgriben over for mobning ”Bedre Venner” – Venneklasser Kl., 1.-6.kl. osv. – og : GLO+4. Kl. Legepatrulje i frikvarterer Fællessamlinger Behovsstyrede skole hjemsamtaler Tæt indskolingssamarbejde mellem skole og SFO – lærer og pædagog ”Godmorgen – Skole” for alle elever – og forældre med noget på hjertet Et samlet støttecenter (RUC), der tager sig af alle elever og klasser i udfordringer God Trivsel Men vi har også elever, der ikke altid har det godt, også konflikter og en sjælden gang imellem elever, der mobbes…………

Skolens profil: Sundhed, bevægelse og trivsel – mod bedre læring Team Danmark idrætsskole siden 2008 DGI – profilskole fra 2015/2016 Ny skolereform – bevægelse hver dag Madordning – frisk drikkevand – og ingen kage, slik og sodavand! – heller ikke på fødselsdage! Bevægelsesvenlige fysiske rammer – hal, minihal, boldbaner, multibane, legepladser God form sundhed og idræt Men vi har også elever, der vejer lidt for meget og bevæger sig alt for lidt……

Super læring - Glidende overgang og 0. klasse opstart som overgangsår fra mest leg til mest læring - Udfordringer til alle: - differentiering – Nærmeste udviklingszone - holddannelse - Lodret læsestart – også for de dygtige! - Lodret matematik – 2 lektioner om ugen - Målrettet undervisning – baseret på test og evalueringer (elevplaner) - ny skolereform med skoledag til 14 (lektiehjælp) …og i hele skoleforløbet: - højt fagligt niveau – kompetente undervisere med linjefag (også en attraktiv skole for lærere og pædagoger) - gode til flotte faglige resultater i forhold til skolens elevgrundlag og vi har også plads til elever, der har det svært fagligt og lærer langsomt……….

Kolding Kommune Skal de bare lege… skal de ikke lære at læse…..? Og jo de skal også lære at læse og det er vi faktisk også ret gode til

Kolding Kommune Hattie: Synlig læring

Kolding Kommune Læringsmålsstyret undervisning Fra undervisning til synlig læring

0.-2. klasse

Skoleklar – hvad skal barnet kunne??? Læse, stave og regne? – nej, det klarer vi! Stikord: - fylder 6 år i skolestartsåret – eneste krav Vi håber/forventer, at jeres barn: - viser begyndende interesse for skole og læring - er ”klar” til næste udviklingsskridt - opfører sig ordentligt og taler ordentligt – ellers hjælper vi - er rimeligt selvhjulpen – tøj, sko, bad mm. - ved – og har oplevet – at de voksne bestemmer - forstår et ja, et nej – og et måske - har mødt omsorg – men også ordet ”pyt” ….og så øver vi os konstant på, at skolen også er børneklar…………..

Kolding Kommune

Glidende overgang SFO-hverdag 1.Hvorfor Glidende overgang? 2.Fakta om Glidende overgang 3.Kort intro til hverdagen i SFO 4.Mere info – introaften i marts 2015

Kolding Kommune GLO – læringsmål og tegn på læring MålLæringsmålTegn på læring At skabe tryghed for Jeres børn ved at de lærer nogle faste voksne fra SFOen og - i løbet af perioden - de to børnehaveklasseledere at kende Lære personalet fra skolen at kende Henvender sig trygt til GLO/SFO indskolingens personale En tryg start –kende skolens rammer: Børnene får deres eget basislokale, og i takt med at vi vurderer, børnene kan klare opgaven, udvides de fysiske rammer stille og roligt, så de er velkendte for dem ved skolestart Eleverne lærer skolens område at kende. Eleverne kan finde rundt på skolen Orienteringsløb - skattejagt Kende skolens og skolelivets regler De gældende regler for skolen præsenteres - og gentages mange gange - for børnene, så også reglerne er velkendte ved skolestart Eleven kender skolens regler Eleven kan agere efter skolens regler Eleven viser med sin adfærd at han/hun kender skolens regler. Fx eleven opholder sig på aftale legeområder og går på gangen.

Kolding Kommune GLO mål – læringsmål og tegn på læring

Kolding Kommune Dagligdagen i GLO Åbner 6.30 Fællesrummet til 7.30 derefter i GLO 8.30 grupper Frugt, arbejdsopgaver, besøg på skolen, ture, gymnastiksal og meget andet spisning : Pause med indskolingen* Udetid 14.00: SFO tid* * overgangsordning for de nye

Kolding Kommune Fra børnehave til GLO til skole GLO: 3 basisgrupper – med en pædagog og en pædagogmedhjælper i hver. Personale fra SFO/skole sikre sammenhæng i skole og SFO start. To skift – 5-6 uger i gruppen. Systematiske observationer på eleverne mhp. klassedannelse Skole: Opstart i 0.a og 0.b august 16

Kolding Kommune SFO – praktisk information Vi er kommende skoleår normeret til 127 børn. Pr. 1. november 2015 er vi 142 børn. Priser kommende skoleår: 1379 kr. om måneden. Juli betalingsfri. Åbningstider: mandag-torsdag og Ferie: SFO har som udgangspunkt åbent alle feriedage undtagen Grundlovsdag og Juleaftensdag. Der tilbydes pasning i form af behovs åbent på Brændkjærskolen. i skoleåret 2015/16. : Fredagen efter Kr. Himmelfart Og uge I skoleåret 2016/17 D december De tre hverdage før påske Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag 2017 og uge

Kolding Kommune En typisk dag i SFO indtjekning, frugt og boller : aktiviteter

Kolding Kommune En aktivitetsplan:

Kolding Kommune Hvorfor SFO

Kolding Kommune PLANEN datoAnsvarligHvem deltager Forældremøde i børnehaven BE,KR,LG Indskrivning PN,BE,KR,LG,TK Overleveringsmøde kategori 1 ( med forældre) / kl bhv kl leder, 1 GLO pæd, en leder Overleveringsmøde med forældre kategori kl GLO pædagoger + en leder GLO pæd besøger BørnehavenMhp. gruppeetableringGLO pæd Forældre-børnemøde kl Hele SFO personalet + ledelsen Besøg fra børnehaverne kl. KB,VM,BP Start GLO GLO personale, ledelsen