Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Ledelse af innovative medarbejdere
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Relationer – børn og voksne
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Brand og ildspåsættelse
Tværfaglig Simulationstræning
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
HVORDAN SKABER VI KONSENSUS OM EN HØJ FAGLIG STANDARD? UDVIKLING AF KLINISKE RETNINGSLINJER PÅ TVÆRS AF SEKTORGRÆNSER Peter Bagger Praktiserende speciallæge.
Brugerinddragelse i Kulturhusene af 80 medlemmer har besvaret undersøgelsen Vi ved ikke hvor repræsentative, de er (org.form m.m.) Der findes 3.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Implementering af PALS
Kvalitetsudvikling hvordan
Pædagogisk Grundlag og Response
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Uddannelsesgivende afdelinger
Aabenraa modellen er et initiativ, som fremmer den naturlige fødsel uden unødvendige indgreb – i en konstruktiv dialog med den gravide og fødende med formålet.
It i folkeskolens matematikundervisning
De pårørende i beslutningsrummet
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden brugerstyret behandling
Patientens møde med sundhedspersonalet
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Præsentationens transcript:

Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.

Efter oplæg fra ovl. Mads Andersen og int. spl. Arne Nielsen ved sidste årsmøde omkring ”sygeplejerskernes CRRT re-certificering” blev vi i Aabenraa inspireret og lagde hjernerne i blød….

Formål  Sikre uddannelse og træning af vores special uddannede sygeplejersker i håndtering af Prismaflex apparatet, som vurderes til at være et højrisiko apparatur. Mål  Intensiv sygeplejersken kan anvende retningslinjer og Citrat protokol.  Intensiv sygeplejersken kan betjene Prismaflex apparatet.

Model og skema Ved ikke bestået kan intensiv sygeplejersken gentage re-certificeringen efter 1 mdr. mhp. at beholde sin CRRT kompetence. Ved ikke bestået igen inddrages kliniklederen mhp. videre plan. Der kræves sikker besvarelse af case 1a eller 1b for at bevare CRRT kompetencen. Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensiv sygeplejersker i intensiv klinikken Sygehus Sønderjylland Aabenraa. RECERTIFICERING B = bestået G = gentages ÅRSTAL: Navn Case nr. og dato Resultat ”B”/”G” Sign. superbru ger/spl. Case nr. og dato Resultat ”B”/”G” Sign. Superbru ger/spl. Superbruger sign. for recertificering

Kompetence niveauer

1. Novice - følger regler til punkt og prikke…. -intensivsygeplejerske der har modtaget teoretisk og praktisk undervisning -kan ikke selvstændigt varetage CRRT behandling hos en pt. 2. Avanceret begynder -forstår og bruger protokol og retningslinjer til en stabil CRRT pt., og være sparring for en kollega på novice niveau. -skal kunne identificere abnormiteter, men ikke nødvendigvis selvstændig agere herpå. -alle intensiv sygeplejersker med CRRT behandlingsansvar forventes at være på min. dette niveau efter oplæring.

3. Kompetent udøver -kan identificere og delvis agere i mere komplekse CRRT problemstillinger -igennem erfaring udviklet en særlig forståelse for CRRT og kan prioritere og træffe bevidste målrettede valg. -har modtaget efteruddannelse i CRRT behandling 4. Kyndig udøver -analytisk tænkning og intuition…. -kan identificere, analysere og agere i komplekse CRRT problemstillinger -superbruger forventes at være på dette niveau 5. Ekspert -helhedsforståelse af situationen, intuition og tavs viden er i spil… -agerer flydende og utvungen i situationen.

Case gennemgang i praksis! Foregår enkeltvis eller i gruppe af 2 personer Gruppe dynamikken fremmer læringen, da medlemmerne kan bruge hinanden til refleksion Hele gennemgangen tager 45 min. Miljøet skal være trygt og uhøjtideligt, men også afspejle den faglige alvor.

Indtil videre har vi afprøvet metoden på lidt under halvdelen af kollegaer med CRRT kompetence. Af de 13 kollegaer må 2 personer have gentaget certificeringen. 1 af de 2 var sygeplejerske, der fornylig var blevet oplært havde kun varetaget CRRT behandling hos få patienter. Hun var stadig, som forventet, på novice niveau og har brug for mere erfaring for at udvikle sig til avanceret begynder Hvordan gik det så…

Vi afprøvede forskellige grupperinger, på mandsgrupper. 3 mandsgruppen blev for stor, da samspillet mellem deltagerne blev ustruktureret. Det var svært at få vurderet alle tre personers niveau, da man nemmere kan indtage en passiv rolle i en 3 mands gruppe. 2 mandsgrupperne fungerede ideelt. De fremmede læring hos hinanden, da de samarbejdede om at komme frem til svarene. Deres samspil var godt, og de virkede til at være trygge i hinandens selskab. 1 mandsgrupperne skabte ikke grobund for refleksion, men blev mere til overhøring/undervisning. Gruppe størrelse

Vi oplevede at snakken gik…, som side gevinst fik vi re-implementeret retningslinjerne og casen gav anledning til yderligere refleksion ud over de fastlagte spørgsmål. Deltagerne gav næsten alle udtryk for, at de var usikre på dem selv og deres faglige kunnen inden gennemgangen, men efter gennemgangen synes de det havde været godt og ikke så grænseoverskridende som forventet. Læring

Vi vil arbejde videre med konceptet. Vi er ikke færdige med at finde formen og måden hvor på det helt skal gøres endnu. Som vi oplever det nu, tror vi at gruppe med 2 personer giver den rette dynamik og rum til refleksion og læring da forskellige læringsstile og behov tilgodeses. Metoden Gruppe størrelse Læringsstile

Vi er bevidste om, at vi som superbrugere skal vurdere vores kollegers CRRT kompetencer. Denne tildelte magt, skal vi håndtere og forvalte bevidst i overensstemmelse med formål og mål. Re-certificering tager tid….. Ledelsen skal prioritere ressourcer til at sikre CRRT kompetence niveauet i afdelingen. Roller Tids forbrug

Anne Christiansen Lisbeth Boysen