Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verden ind i undervisningen
Advertisements

Krop og læring Karen Barfod,
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Livsførelse – handleplan - pædagogik Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge.
Velkommen til VUC Aarhus. 1.Kort præsentation af skolen og VUC-sektoren 2.FVU og OBU aktivitet i Aarhus 3.Fremtidige udfordringer for FVU/OBU Emner i.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Brobygning – EUD og efterskolerne
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Et pilotprojekt på naturskolen
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Fænomen og begreb.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvad er LABSTER?
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Skolepraktikinformationsmøde Tirsdag d. 21. nov. 2017
21. november 2017 Digitaliseringsstrategien og fælles klassifikationer Temamøde om anvendelse af fælles klassifikationer i det offentlige (FODS initiativ.
Professionsidentitet og teori/praksis
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Styrkede gymnasiale uddannelser
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Sund Mund til Byens børn
SUMO - analyse.
Skoleudvikling i Praksis 1
Rammesætning for dagen
Hvad lærte vi af projektet?
At tænke uddannelse som en del af et læringsforløb
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Kursus for personer med demens og pårørende
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Rækkevidde af skråt kast
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet Dat o mån ed år

Ny viden om erhvervsuddannelser?  Ny måde at forstå forholdet mellem teori og praksis: Som kulturelt bestemt  Nye måder at eksperimentere med og gøre forholdet mellem teori og praksis 2

Lidt om projektets organisering  2 årigt projekt  4 skoler, 4 uddannelser (GF, SSH, SSA og PAU)  4 aktioner i 4 lærerteams  1. år: Kulturanalyse og aktionsudvikling  Kvantitative og kvalitative analyser af den eksisterende skolekultur og praksis på de 4 uddannelser.  2. år: Afprøvning af aktioner. Justering og genafprøvning. Refleksioner over og analyser af aktioner. Formidling via bog

De fire aktioner  Aktion 1: Gør & hør – mærk & se, cases i problembaseret læring (GF)  Aktion 2: Når klasserummet flytter ud – flytter læringen med (PAU)  Aktion 3: Udvikling af vejlederrollen gennem forumteater (SSH)  Aktion 4: Fælles refleksionsmøder i social- og sundhedsassistenternes praktik som det tredje læringsrum (SSA) 4

En ny måde at forstå forholdet mellem teori og praksis  De to gængse måder: 1.Der er (og skal være) en forbindelse mellem teori og praksis, hoved og krop. Teori/hoved bestemmer praksis/krop. Fx transferforståelsen + uddannelsespolitik 2.Der er ikke en forbindelse mellem teori og praksis, hoved og krop. Symbolsk vs. praktisk mesterskab. Fx Callewaert og til tavs viden-teoretikere  En 3. forståelse: Der er en forbindelse mellem teori og praksis, hoved og krop, men den er kulturelt bestemt og alsidig, ikke alene kognitiv og rettet fra teori til praksis, fra hoved til krop 5

Teori og praksis i et kulturelt perspektiv Kultur bygges op omkring artefakter, som medierer vores forhold til den fysiske verden: 1. orden: Mand – økse – træ. Feudal, rural kultur Økse MandTræ 2. orden: Mand – ordet økse – træ. Sproglig kultur 3. orden: Mand – begreber om slagværktøjer (økse, motorsav, hammer, hakke, skovl, spade osv.) – træ. Senmoderne, abstrakt kultur. Man kan næsten glemme træet…

Skolekultur: Udled den ideelle praksis af teori (transfer) Begreber/teori (artefakt af 3. orden) Subjekt Objekt

Fagkultur: Nå målet med de forhåndenværende søm Værktøjer, fagtermer (artefakter af 1. og 2. orden ) Subjekt Objekt

Praksisnære uddannelser: Mellem ideel og reel praksis Værktøjer, fagtermer, teori (artefakter af og 3.orden ) Subjekt Objekt

Konklusion Potentiale til overskridelse af skolekultur Rammer Mere virkelighedsnære cases (GF) ’Virkelige’ arbejdsgenstande og ’virkelig’ brobygning mellem skole og praktik (PAU) Virkelighedsnære konflikter håndteret i virkelighedsnært (sanseligt og emotionelt) spil (SSH) Elever Nye elevpositioner og muligheder for deltagelse – særligt for de bogligt svage, men også bogligt stærke elever (alle) Ny måde at være elev på – som reflekterende praktikker og ‘live’ bindeled mellem skole og praktik (SSA) Undervisere Undervisere med et veludviklet fagsprog og begrebsapparat til at tænke og gøre relationen mellem teori og praksis Reflekterende undervisere som forudsætning for at uddanne reflekterende praktikere 10