Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business."— Præsentationens transcript:

1 www.tietgen.dk Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business

2 www.tietgen.dk Agenda 1.Grundforudsætninger og tal om Tietgen Business Størrelse, organisering og lærerkompetencer Overvejelser forud for organisering 2.Hvad siger aktørerne? EUX-eleverne Lærerne 3.Dilemmaer / overvejelser i forhold til fremtidig organisering

3 www.tietgen.dk Overvejelser forud for organisering  Optimal teamstørrelse: 10-14  39 lærere  3 teams  50 % af vores lærere kan undervise på studiekompetenceåret  Erhvervsfaglighed i spil  ikke en HHx-light  Jævn arbejdsbelastning blandt lærerne  Ønsket om at udnytte vores spidskompetencer  Ønsket om at bevare sammenhængskraften i lærerkollegiet  Særligt fokus på de voksne elever og deres behov  gode erfaringer med eget voksenmiljø

4 www.tietgen.dk Grundforudsætninger og tal om Tietgen Business

5 www.tietgen.dk Vores organisering 3 teams med hver sin profil  Team 1: EUD+EUX (GF1+2) + 10. kl. + Brobygning + Ny mesterlære  Team 2: EUD-GF2 + EUX-GF2 + EUX- studieår (alle voksne)  Team 3: EUX-GF2 + EUX-studieår (unge) + EUS

6 www.tietgen.dk Hvad siger de unge EUX-elever, fokusgruppeinterview  Imageproblem  EUX som vare er god – men …  EUX for sig  EUD for sig  De voksne for sig  Slutmålet er ubekendt  Tvivlsomme bevæggrund for valg  Det sociale er ALT  Valg af studieretning fra dag1 – så få skift som muligt  Valgfag: Matematik B (godt for image blandt kammerater)

7 www.tietgen.dk Hvad siger de voksne EUX-elever, fokusgruppeinterview  Slutmålet er kendt  Positivt tilvalg  Afgørende med voksenmiljø  Valg af studieretning fra dag1 – så få skift som muligt

8 www.tietgen.dk Hvad siger lærerne?  Fedt at fokusere alene på studieår  Øget fokus på faglighed  Højrøvede EUX-lærere  Vi vil også have nogle af de gode elever  Er der plads til mig i fremtiden?  Problematisk med teamskifte fra 1. til 2. år

9 www.tietgen.dk Uddannelses- og fagidentitet på EUX? Dilemmaer til overvejelse  Skal vi have adskilte verdener mellem EUD og EUX?  Hvis vi skal, hvordan bevarer vi…  Fokus på begge uddannelser – hvordan kan vi have fokus på EUX uden at tabe EUD og omvendt  Sammenhængskraften mellem lærerne, mentalt, socialt og fagligt  Erhvervsfokus – og udnyttelse af de kompetencer, som de erhvervsrettede lærere rummer  Jævne belastninger  Talentprogram

10 www.tietgen.dk Konklusion: TYDELIG adskillelse af EUX og EUD Interne forhold  Ny organisering  Team EUD  Team EUX Ung  Team EUX Voksen  Fysisk placering og indretning  Skarp vejledningsindsats  Profilerede fagpakker Eksterne forhold  Kommunikation & markedsføring  Web  Brobygningsaktiviteter  Kontakt med erhvervslivet  Skræddersyede prestige forløb  Besøg på skolen  Differentieret hovedforløbsfokus  Samarbejde med EAL  Sociale arrangementer 10

11 www.tietgen.dk EUX International EUX Design & Innovation EUX Administration & Ledelse Dansk A Engelsk B IT B Afsætning B Virksomhedsøkonomi B Tysk/Spansk C Dansk A Engelsk B IT B Afsætning B Virksomhedsøkonomi B Tysk/Spansk C Dansk A Engelsk B IT B Afsætning B Virksomhedsøkonomi B Tysk/Spansk C International økonomi BInnovation C Design C Vælg 2 af 3 C fag: Finansiering C Psykologi C Kulturforståelse C Vores organisering – EUX- fagpakker


Download ppt "Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google