Forberedelse af videoafhørring af børn udsat for sexuelle overgreb Saqqummiisoq: Oline Inûsugtok’, Qaammaaviup ningiua.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Klager og den vanskelige samtale
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
NICE guidelines ALKOHOLMÅLSÆTNING OG TIDSAFGRÆNSET BEHANDLING
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
- for dig der vil på søen Der er et hav af muligheder i Skanderborg Skanderborg Junior Sejlklub.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Faglig fordybelse i indskolingen
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
1 Handleplan. 2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde.
Børn og unges sociale liv online
Paradigme 2.0.
Det Inddragende Netværksmøde
Lærings- og praksisfortælling
Vejviser til julefrokoster!!
Håndtering af Sygefravær
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Tel: Adresse: Niels Hammekenip aqq. 41 Postboks 1755, 3900 Nuuk
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
S IRCULUS Patienttilfredshedsundersøgelse Marts 2016.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Inddragende netværksmøder
Palliation til børn og unge
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Spørgeskema som værktøj
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Åbent hus Skolens navn Dato.
Skoleindskrivningsmøde
At home The sittingroom The kitchen The dining room The bedroom
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Kursus for personer med demens og pårørende
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Forberedelse af videoafhørring af børn udsat for sexuelle overgreb Saqqummiisoq: Oline Inûsugtok’, Qaammaaviup ningiua

Familiehuset Qaammaavik´s- arbejde for børn udsat for sexuelle overgreb Socialforvaltningen indstiller til behandling i Qaammaavik. Der udfyldes forud ”Indstilling til behandling på Familiebehandlingsstedet i Aasiaat”. – Børn og unge op til 18 år kan blive henvist.

Henvisningen Medarbejderne på Qaammaavik vurderer henvisningen. En bestemt medarbejder bliver udpeget til at tage imod barnet/den unge

Indkaldelse Sagsbehandleren indkalder forældre samt barnet/den unge til samtale. – Forud for indkaldelsen undersøges det, hvornår barnet har fri fra skolen. – De får en tid efter skoletiden.

Det første møde med forældre og barnet De bliver mødt med nærhed af medarbejderne (med henblik på at skab tryghed hos barnet) Medarbejderen præsenterer sig - Med navn og som behandler for barnet - Forklare at det er første møde efter henvisningen - Det andre faggrupper i centeret bliver også nævnt præsentere medarbejderne hvad der sker i Qaamaavik vise rundt i huset - At de andre medarbejdere går når der skal være videoafhøring

Det første møde med forældre og barnet/den unge – Forældrene og barnet/den unge præsenterer sig. – Barnet alder søskende forældrene venner fritidsinteresser

Forklaring til forældrene Forælderen forklares udførligt om hvordan man arbejder på stedet. Vigtigeheden af den en tæt samarbejde At man orienterer hinanden om forhold At forældrene har mulighed for samtaler Når barnet/den unge er klar til at blive afhørt, besøges familien dagen før afhøringen finder sted. Til mødet kommer Politiet og sagsbehandleren fra Qaammaavik. Man præsenterer sig for hinanden og forbereder næste dags afhøring.

Metode Barnet/den unge skal have en fast behandler Med en fast behandler undgås at barnet nægter at udtale sig - Når sagsbehandleren er på centeret skal barnet kontaktes. Det er vigtigt, at barnet har den samme som de har betroet sig til under hele forløbet Når behandler og barnet lærer hinanden at kende

Der vises rundt i Qaammavik KøkkenGarderobe

Bordet i stuen samt redskaber Børnenes skuffer i stuen

Der vises rundt i Qaammavik Medarbejdernes kontorer og samtalerum

Der vises rundt i Qaammavik Sofaen i stuen hvor man taler mest sammen.

Forløb Forløbet starter med at barnet møder på Qaamaavik én gang om ugen. Mødets længde er på maximum 1 time pr. gang. Møderne kan have kortere varighed afhængig af barnets tilstand.

Hvordan møder man et barn/den unge der er blevet misbrugt eller har oplevet noget overgreb Det skal gøres klart overfor barnet at alt skal vendes og noget af det kan være grænseoverskridende. F.eks. vil man kunne blive spurgt til ”pik” eller ”fisse”.

Selve overgrebet / krænkelsen Såfremt barnet/den unge har fortalt om overgrebet, er det vigtigt at nævne det jævnligt under forløbet Det er vigtigt at nævne det i små doser Såfremt barnet/den unge ikke har sat ord på overgrebet kan man: – Tegne (som der arbejdes videre på) – Forskellige gøremål (strikning, ludo, perlesyning, Computer) – Gåture (At åbne sig efter gåture sker sjældent, da man kan være fysisk træt)

Der er flere muligheder under forløbet Tegning samt andre gøremål Skrive på computer eller gå ture

Forberedelsens varighed Forberedelsestiden kan variere Det kan være længere eller kortere – Det kommer også an på om barnet/den unge er åben eller indelukket. Det kan vare op til en mdr. i fleste tilfælde vare de over en mdr. I sjældne tilfælde kan det vare op til et halvt år

Er barnet/den unge klar? Behandleren vurderer om barnet/den unge er klar til afhøringen. Behandleren spørger frem til, om hvorvidt hun/han er klar til at tale med Politiet. Hvis ja, meddeler behandleren at Politiet bliver orienteret om dette. Og at de bliver besøgt i hjemmet

Politiet orienteres Behandleren fra Qaammaavik kontakter Politiet når barnet/den unge er klar. Sagsbehandleren meddeler Politiet, at barnet/ den unge er klar til at mødes med dem. Politiet meddeler tidspunktet for mødet, hvor Politiet sammen med sagsbehandleren fra Qaammaavik besøger familiens hjem.

Besøg i hjemmet Politiet og sagsbehandleren fra Qaammaavik præsenterer sig og om hvorfor de er kommet. Der forklares om hvem der overhører udspørgningen og det optages på video. – Deltagerne er Repr. fra Kredsretten Politiet Repr. fra Qaammaavik

Video afhøringen Man optager afhøringen i stuen. Politiet afhører barnet/den unge. Det er kun barnet/den unge og politiafhøreren der er i lokalet

Video afhøringen Man placerer video-afhøringsudstyret i stuen og Politiet, sagsbehandleren fra Qaammaavik og Kredsdommeren overværer det fra et andet lokale.

Efter videoafhøringen. Der er mulighed at barnet/den unge kan fortsætte – Enesamtaler – Gruppebehandling I løbet af 3 mdr. har barnet mulighed for at komme i behandlingsforløb. Barnet har også mulighed for selv at komme når han/hun har behov