Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Mad, Måltider og Pædagogik
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
Velkommen til DLOs konference ”Dokumentation og evaluering”
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum

Dagens program (eftermiddag) 14.20Hvor er vi nu, og hvad er næste skridt? - Ved Lisbeth Mogensen og Kirsten Pamperin 14.35Tilbageblik på dagens udbytte 15.00Tak for i dag

Hvor er vi nu og hvad er næste skridt Opsamling fra formiddagens gruppedrøftelser Hvilke temaer tegner sig i forhold til de pointer, I har valgt ud, og deres betydning for, hvordan I tilrettelægger den pædagogiske praksis Anerkendelse er et menneskesyn, som skaber grundlag for alt det vi gør Daginstitutionen som en ”uddannelsesinstitution” – læring til og for livet.. Vi skal have et bredt læringssyn – det formelle og det uformelle – ”se det store i de små hverdagsting” – evaluere og dokumenter hverdagsrutiner Sociale fællesskaber skal tænkes bredt – det nære, det tematiske, det globale…

Hvor er vi nu og hvad er næste skridt Opsamling fra formiddagens gruppedrøftelser Hvilke temaer tegner sig i forhold til de pointer, I har valgt ud, og deres betydning for, hvordan I tilrettelægger den pædagogiske praksis Den voksne som rollemodel for læring og medlæring– personalegruppen skal selv have fælles værdier, fælles fundament, selv have en anerkendende tilgang til hinanden - og vi er rollemodeller for nye kollegaer og for børn Gode resultater i forhold til både læring, anerkendelse og sociale fællesskaber kræver gennemtænkte processer, som giver mange veje til fælles mål Gode resultater kræver kompetente medarbejdere og ledere

Hvor er vi nu og hvad er næste skridt Opsamling fra formiddagens gruppedrøftelser Hvilke temaer tegner sig i forhold til de pointer, I har valgt ud, og deres betydning for, hvordan I tilrettelægger den pædagogiske praksis Tid og prioritering af tid er en central nøgle til ”hvad der gør det gode godt” til refleksion til evaluering til dokumentation De voksne har ansvaret for at skabe de rette rammer for sociale fællesskaber – læring - anerkendelse Lederen har en særligt ansvar for at skabe - et anerkendende institutionsmiljø – rammer for kompetenceudvikling Rummet som den tredje pædagog – de fysiske rammer betyder noget – de kan forandres – tilpasses – læring sker også med kroppen…

Målsætning for dagens udbytte Fælles fokus på erfaringer og resultater, vi tager med os videre fra eksempler på ”dét, der gør gode godt” Fokus på systematikkens nødvendighed for den fortsatte udvikling af det pædagogiske arbejde Input til kommende politik for dag- og fritidsinstitutioner og det videre arbejde med pædagogiske læreplaner Sammenhæng mellem overordnede målsætninger og det konkrete arbejde i institutionerne Inspiration til institutionens eget arbejde