CSR i Dansk Supermarked Group 09-10-2015
Dansk Supermarked i korthed 1271 Discount butikker 89 Store super- markeder 18 Hyper-markeder 2 Stormagasiner + 1 online butik 1 Online butik 9 Cafeer 4 Burger restauranter 1380 butikker totalt + Starbucks og Carl’s Jr. Vi har mere end 9 mio. Kunder hver uge + online 45.000 medarbejdere i 5 lande 57 milliarder DKK i omsætning ekskl. moms i 2014 2,4 milliarder DKK i EBIT i 2014
CSR er en integreret del af vores strategi DS’ strategiske mål … og vores CSR ambitioner We are a good place to work and a good neighbour in communities 1 We operate our stores efficiently to save cost and care for climate 2 We cooperate with suppliers to minimize risk and deliver good products 3 We offer our customers responsible products 4
”Den tredobbelte bundlinje” Corporate Social Responsibility Bæredygtighed Samfundsansvar ”Den tredobbelte bundlinje” Corporate Social Responsibility Socialt ansvar Sustainability Hvad er CSR?
Alle virksomheder har udfordringer
Alle har mange forventninger Salling
Det gælder om at holde balancen Opfør dig ordentligt Beskyt dit brand Giv kunderne det de vil have… men også det de endnu ikke ved, at de vil have
Hvordan skaber vi mest mulig værdi? Påvirkning hos producent og transport Arbejdsmiljø Dyrevelfærd Forurening Transport af varer Påvirkning i nærmiljø Energi, affald Arbejdsulykker Psykisk/fysisk arbejdsmiljø Røg, støj og møg ved butikker Påvirkning fra de produkter, som vi sælger Sundhed Miljø Ressource spild Vi er en god arbejdsplads Adgang til job Karriere udvikling Vi stimulerer økonomien Skatter og afgifter Lokal produktion Lokale services Vi giver adgang til varer Mad til alle Ansvarlige varer Vi skaber job og økonomi I de lande, hvor vi køber varerne
CSR rammen i Dansk Supermarked Ansvarlige varer til konkurrencedygtige priser. Varer, der er bedre for kunderne, samfundet og vores medarbejdere Optimere leverandørernes påvirkning på samfundet Reducere negativ samfunds påvirkning fra vores drift Tilbyde kunderne ansvarlige varer til konkurrencedygtige priser Være en god arbejdsgiver og en god nabo So here is the final framework. Are there any questions at this point? One could ask: What makes this framework different from that of our competitors? The answer is: Not much. Any retail business will have the same positive and negative impacts which they will have to optimize or reduce. The difference is in ambition level, as illustrated by the next slide. Governance, KPIer, træning, kommunikation Vores værdier og politikker Lovgivning
Fokus områder - 2015 Madspild Mere information til kunderne Reduktion af madspild i værdikæden (føtex) Øget donation af madoverskud Mere information til kunderne Øge bæredygtigheds information på Levevis Identificere muligheder for at øge produkt information om bæredygtighed Øget udvalg af ansvarlige produkter Måle salg af ansvarlige produkter Skabe træning for indkøbere om ”Ansvarlige Produkter” Øge udbud af ”Ansvarlige Produkter” (Økologi, Dyrevelfærd, Fairtrade) Et styrket fundament Relevante politikker på plads CSR e-learning til butiksansatte Rapporteringsmanual og KPIer på plads Implementere Ansvarlig Leverandørstyring system
Hvordan og hvor fortæller vi om CSR? Internt Eksternt Træning Intranet Medarbejder NYT Videns center Kvartal CSR nyhedsbrev Møder med interessenter Presse meddelelser Sociale medier Årlig CSR rapport Hjemmeside Kædernes kommunikation