Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen"— Præsentationens transcript:

1 Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Business Integration Microsoft Executive Circle 21. August 2003

2 Dansk Supermarked Gruppen
DSG i korte træk: 800+ forretninger Bilka, A-Z, Netto, Føtex, Salling Forretninger i DK, UK, PL, SE, DE

3 Målsætning med IT-anvendelse
Understøtte en effektiv, korrekt og sikker kundebetjening Understøtte en sikker og optimal samhandel med leverandører til Dansk Supermarked Gruppen Anvendes kreativt, forretningsorienteret og understøtte arbejds- og forretningsgange, samt hjælpe til at lette den administrative byrde Understøtte ensartet, korrekt og hurtig regnskabsrapportering

4 B2B Teknologi - baggrund
Informationer udveksles i dag via forskellige kanaler (EDI, , www, fax, personligt, telefon, …) Traditionel EDI anvendelse (faktura, indkøbsordre,..) Stigende behov for mere komplekse operationelle informationstyper (eks. salg / produkt / dag / butik, salgsprognoser, lagerbeholdning) Stigende behov for tættere samarbejde – forretningsproces integration (VMI, CPFR) baserede prototyper (delvist manuelt, personafhængigt, ustabil drift, envejs kommunikation, manglende understøttelse af formater, manglende systemintegration)

5 Tættere samarbejde - hvorfor
Vision: At tilbyde kunderne de mest konkurrencedygtige priser og den bedste service ved blandt andet at højne servicegrader og minimere udsolgt situationer. Hvordan: Anvendelse af IT systemer som optimerer og automatiserer forsyningskæden (Lev DSG jer) Samarbejde og informationsdeling med leverandørerne IT integration af forretningsprocesser med partnere

6 Partner samarbejde Udveksling af nye informationstyper
Bestillingsprognoser Leveringsprognoser Adviseringer (betaling, levering) Aktuelle salgsdata pr. vare / butik Lagerbeholdninger Udvidede samarbejdsformer: Leverandørejede og –disponerede varer

7 Leverandør samarbejde VMI og CPFR
Varer i ”kommission” Levering til enten forretning eller lager Større leverandøransvar for disponering af varer, bestilling og prognoseberegninger Behov for tættere forretningsproces integration end traditionel EDI kan levere Til gavn for både leverandøren og DS

8 Partner kommunikation Teknisk overblik

9 Erfaringer med BizTalk
DS’ erfaring med MS platform og teknologi (BTS, .NET, DCOM) Integration til mainframe (Natural / Adabas) via EntireX Håndtering af store XML dokumenter Infrastruktur og sikkerhed Integration og projektsamarbejde med eksterne partnere Fokus på uddannelse og forankring

10 Valg af integrationsværktøj
Udvælgelsesproces: 3 kandidater i førerfeltet Proof of concept Kriterier: Pris / ydelse Funktionalitet Brugervenlighed (teknisk, forretningsmæssigt) Understøttelse af standarder (XML, EDI) Leverandør, markedsposition, referencer og input fra analytikere

11 IT integration i fremtiden
Systemintegration – procesintegration Stigende antal partner opkoblinger (direkte eller via hubs) Stigende antal komplekse forretnings transaktioner på tværs af virksomheder Stigende afhængighed af integrationsteknologi (internt og eksternt) Den traditionelle OLTP cyklus udfordres (online kørsler i dagstiden, natlige batchkørsler)

12 Intern IT integration

13 Spørgsmål / kommentarer
?


Download ppt "Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google