Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Advertisements

Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Sygehus Sønderjylland, marts 2009 Gennemførelse af detailplaner.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” – ”Min hjerneskadede datter oplevede frit fald da hun blev udskrevet”
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
YF Trænerudvikling 2016 Opsummering Målsætning Når man arbejder med målsætninger og mål, skal man være klar over, hvilken type mål der arbejdes.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Projekt sammenlignet med Drift/Samlebåndsproduktion - Permanente organisationer (“Huse”) - Præsterer rutiniserede opgaver - Vertikalt samarbejde - Tilstedeværelse.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Den røde tråd i bevillingspraksis
DUBU Superbrugerrollen
Fra bærende værdier over nybyggeri til ny adfærd
Hvorfor resultatløn?.
Projektgruppe – Projektroller
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
SMARTLIBRARY Stig Dahl-Hansen CEO
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
3. november 2015.
Fælles ledelsesgrundlag
Visuel ledelse / SCRUM hos SKOV A/S
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den Danske Kvalitetsmodel
Det rette tilbud fra første kontakt.
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Room for people.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Sammen forebygger vi (Gen) indlæggelser Healthcare innovation Leadership d. 14.marts 2019 Samarbejdsprojekt mellem Aalborg Universitetshospital, Region.
Værktøj: Projektets organisation
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Case: Roskilde og Køge Sygehuse

-Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen ved Anders Drejer Lønbæk, PFI chef. Agenda

NEDBRYDNING AF KPI’ER

AIM: Hvad er det strategiske fokuspunkt Aktion: Hvilke indsatser (håndtag) har vi at arbejde med for at opnå ændringer Prediktion: Hvilken forventning har vi til at de nødvendige håndtag påvirker målingerne af vores strategiske fokuspunkt Nedbrydning af målsætninger

Strategiers succes afhænger af: -Ledelsesfokus -Kommunikation -Fraiming -Nedbrydning Strategier nedbrydes til målsætninger på sygehus, afdeling og afsnitsniveau. -Målsætningerne følges løbende -Når målet opnås sættes nye ambitiøse, men realistiske mål Den optimale sammenhæng

Prioritering og nedbrydning er ligegyldigt… ….hvis ikke man samtidig sikrer løbende opfølgning. Succes faktorer:

Lokale Centrale AutomatiskeHåndholdte Bevægelser i KPI’er ift. modenhed Resultatmål Procesmål

KPI: Key Performance indikator: Nøglemålsætning Resultatmål: Den indikator der ændrer sig hvis du implementerer ændringer i processerne. Hvordan du kan måle, at en forandring er en forbedring. Den faktor der ændrer sig, såfremt at ændringer implementeres med succes. Procesmål: Måling af hvorvidt vi har ændret adfærd Balancerede målinger: Målinger som vi holder øje med, så fokus på et resultatmål ikke skyldes uhensigtsmæssig adfærd. Ordbog

Det er ikke så let at vælge de gode indikatorer De skal være relevante og nærværende De der står omkring tavlen skal føle noget for det der måles De skal være forståelige Definitionerne skal være klare Visualiseringen skal være enkel at forstå Det skal være klart om man er i rød eller grøn Man skal vide hvornår der er behov for at reagere Man kan nemt komme til at vælge en indikator, hvor det ikke er helt enkelt at se om den er i grøn eller rød De skal have en målsætning En måling uden et mål kan der ikke reageres på De skal være til at påvirke De der står omkring tavlen skal kunne lave forbedringer der reelt flytter på indikatorerne De skal give mening i den frekvens som de skal bruges i, og helst ugentlig Der kræver ofte lidt overvejelser at få det til at virke godt uge for uge 11

Indikatorerne skal desuden drive den rigtige adfærd Hvad prøver vi at opnå og hvordan hænger det sammen med sygehusets overordnede mål? Hvornår skal der reageres? Hvem kan påvirke indikatoren? Hvilke reaktioner forventer vi når indikatoren er i rød? Umiddelbare aktioner Forbedringer Hvad er det så jeg som leder bør gøre når indikatoren er i rød? 12

-Analyser har et længere formål og er typisk mere ressourcekrævende at gennemføre. -Eksempel: Analyse af antallet af patienter over døgnet. Tallet giver mening i forhold til at ændre på bemandingen over døgnet. -Hvorfor giver tallet ikke mening at følge per uge? -KPI’er skal være nærværende og give mening i den rette frekvens. -Eksempel: Ventetid fra ankomst til triage. Målet er påvirkeligt af flere elementer, herunder ankomstprofilen den givne uge, men også af interne arbejdsprocesser mv. Analyser og KPI’er

Måling af antallet af hjertestopkald Måling af antallet af tryksårsscreeninger Måling af antallet af patienter Måling af antallet af patienter vi aflyser Drøft ved bordene under hvilke forudsætninger overstående målinger er relevante som KPI’er på en tavle og på hvilket tavleniveau. Eksempler på målinger:

AIM: At øge udnyttelsen af operationsgangen. Aktioner: Klinisk afdeling 7/7 inden klokken 7.45 Prioritering dagen før Anæstesi afdeling: Skiftetid Operation i gang til tiden Opvågning: Klar til at overtage patienten KPI’er og komplekse processer

Kræver ingen indsamling Kræver klare definitioner Kræver skarp registreringspraksis Kræver agile udviklingsmuligheder Kræver hurtig respons fra datakyndige Automatiske målinger

Eksempel: målstyringsgraf, smerteklinik Kilde: PAS-system

Eksempel: målstyringsgraf, radiologi Kilde: Radiologi-system

Eksempel: målstyringsgraf, anæstesi Definition af udnyttelsesgrad: Andel anæstesitid inden for åbningstiden Kilde: Metavision

Eksempel: Årsagsanalyse, kirurgi Definition: Rekvisitioner hvor behandlingskategori = "BESØG" og rekvisitionsstatus = "AF", hvor KOEKIA har behandlingsansvar. Kilde: PAS-system

Eksempel: Akkumuleret aktivitet Kilde: PAS-system

Nærværende Fleksible kriterier – hurtige justeringer. Dårlige resultatmål – fantastiske procesmål. Manuelle målinger

Audit målopfyldelse

KPI kataloget er vedlagt i mapperne Eksempler på de enkelte grafer kan rekvireres ved henvendelse til PFI KPI katalog