Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar 2016. Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Supervision og faglig feedback
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Den inkluderende skole
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Fem lærere på mentorkursus
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Om indsatsteori.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
Ungdommens Uddannelsesvejledning ▪ Rådhusstrædet 6 ▪ 7430 Ikast ▪ tlf: ▪ Vurderingsprocessen UPV i grundskolen Baggrund for UPV proces.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Fem lærere på mentorkursus
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
- Når integration begynder i børnehøjde
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
- Kom tættere på dit barns skolegang
Indsatsteori for Statistik
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar 2016

Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål Frokost  Indsatsteori som redskab i hverdagen  Sparringsrum – udfordringer fra nu og til aflevering  Opsamling

Fortællerrum  Hvor er I henne i processen?  Konkret, hvad har I gjort siden sidst?  Er der nogle udfordringer?  Har I brug for støtte eller sparring?

Genopfriskning - Formålet Formål At lave indsatsteori Klargøre indsatsteori Evaluere Se på resultater Samle resultater KonferenSEN

Genopfriskning - Formålet Definition  Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via”  SEN =  Statistik  Evaluering  Narrativer Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom

Genopfriskning - Formålet Fase 1: Opstil en indsatsteori  Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast  Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling  Trin 1: Foretage evaluering  Trin 2: Erfaringsopsamling Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1

Genopfriskning - Slutproduktet  Slutprodukt  Jeres slutprodukt  USF’s slutprodukt

Genopfriskning - KonferenSEN Onsdag d. 8. juni Program  Oplæg??  2 x workshop-runder  Måske oplæg – UVM?  Frokost  Oplæg – Intercity Youth?  Oplæg – Heltidsundervisningen KKU?

Genopfriskning – belønning & bonus  Oprindeligt (belønning)  Dokumenterede resultater  Fælles sprog  Kvalitetsløft  Den nye gulerod (bonus)  1 stk. til Konferencen  1 stk. til Efterårskonferencen  2 stk. billetter til forarrangementet ifbm. landsmødet  1 stk. narrativ evaluering til 50% af normal pris ( kr.)  1 stk. indsatsteori over aktivitet til 50% af normal pris ( kr.)

Pause

Evalueringsspørgsmål

 Hvilken viden vil I gerne have fat i?  Hvad har I brug for svar på?  OBS! Begræns jer!  Hvad er det vigtigste at vide?  Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet?  Jeres redskab = indsatsteorien  Virkningerne  Antagelser  Hvorfor nulpunkt kan være vigtig

Evalueringsspørgsmål Arbejd selv & spørg efter hjælp Formulering af evalueringsspørgsmål -Hvilken viden har I brug for? -Hvad er jeres fokus? -Hvad vil I gerne vide noget om? -Hvilket post-it vil I evaluere? Opsamling -Hvorfor måler i dette / vil gerne have viden om dette? -Hvad er tankerne bag at måle dette? -Giver tragten mening (Eva.spm – operationalisering – spm)?

Frokost

Indsatsteori som redskab i hverdagen  Hvordan bliver arbejdet og opgaverne ifbm indsatsteori naturlig del af jeres hverdag?

Etablere fritidsvejledningstea m på alle skoler i Odense Kommune Samarbejde etableres med skolen Etablering af fritidsvejledningsteams - Sammensættes af medarbejder fra Fritidsbutikken og en klubmedarbejder fra lokal området Fritidsvejledningsteams er veletablerede og velfungerende på alle skoler Tegn Ledelsen på skolen understøtter aktivt etableringen af fritidsvejledningsteam Succes Fritidsvejledningstea m er etableret på alle skoler i Odense Kommune Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Succes De lokale teams er sammensat og etableret Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Succes Fritidsspilfordeler rollen er foldet i klubberne og på skolerne Succes Gensidig henvendelse mellem lærere, elever og vejledere Succes Fast træffetid på alle skolerne Succes Fritidsvejledningstea m er etableret på alle skoler i Odense Kommune Fritidsvejled- ningsteam

Kortlægning af børn og unges fritidsaktiviteter fra 4 – 9 årgang Informationsbrev til lærer og forældre omkring formålet med klasse besøget Kortlægning og registrering af alle elevers fritidsliv fra 4 – 9 årgang Udlevering af løbeseddel til de ikke aktive børn, som har givet udtryk for et fritidsønske -At få overblik og kontakt til de ikke aktive børn og unge. -Synliggørelse af FV-teams på skolerne Tegn Opnå viden om børnenes aktuelle fritidsliv, ønsker og behov Succes Procentdel af eleverne i 4 – 9 årgang er kortlagt ved udgangen af 2016 Tegn -Forældre, børn og lærere er forberedt på mødet. Succes 1 Efter mødet har børn, forældre og lærere et kendskab og en viden om FV-teamet og de muligheder, der her foreligger, som de kan anvende fremadrettet Tegn 1 -Fritidshjul er præsenteret og brugt, som redskab for kortlægningen. -Registrering af ønsker. -Skabe kontakt med børnene Tegn 2 Strukturere og målrette indsats og ressourcer Succes -Der skabes viden om behov for indsatsen. -Viden om de positive aspekter ved et aktivt fritidsliv. -Etablere kontakt og være et genkendeligt ansigt hos børnene Succes 1 ? Tegn ? Tegn Kortlægningens resultater bruges aktivt på skolerne og i SSP samarbejdet af lærere, forældre, vejledere og skolernes ledelse Succes Kortlægningens resultater bruges aktivt i skole-hjem samtalerne, hvor FV- vejlederen og deltager. Kortlægning af børn og unges aktivitetsniveau

Ikke aktive børn og unge Fritidsvejledning af alle ikke aktive børn Brev og løbeseddel sendes til forældre af ikke aktive børn og unge via intra Kortlægningen af børnenes fritidsaktivitetsniveau gennemgås med klasselæreren Opfølgning og vejledning af de ikke aktive børn og unge Afklaring Alle ikke aktive børn og unge er vejledt, guidet til fritidsaktivitet Tegn -Fritidsvejledning er målrettet det enkelte ikke aktive barn. -Ikke aktive børn og unge er kortlagt. Succes Alle børn er vejledt. Tegn -Kontakt til forældre er taget af fritidsvejledningstea met Succes -Respons fra forældre. -Forældre er inddraget i processen og sammen med børnene opnår de erkendelse af de positive aspekter ved et aktivt fritidsliv. Tegn -Lærerne får viden om elevernes fritidsliv Succes Lærerne giver respons om det enkelte barn til fritidsvejledningstea met. Tegn -FV-teamet får henvendelser fra børn, lærere og forældre – følger op på dette. Succes Konkret handling på ønsker og behov. Tegn -Barnet er henvist til fritidsaktivitet Succes Barnet er støttet, ledsaget og evt. fastholdt i fritidsaktivitet. Tegn -Alle ikke aktive børn og unge har modtaget vejledning og er motiverede for aktivitet. -Børn og forældre er tilfredse med indsatsen og forstår motivet. Succes Procentdel af ikke aktive børn er blevet inkluderet og er aktive i en fritidsaktivitet.

Udsatte børn og unge Fritidsvejledning af sårbare børn og unge Henvisning fra fagproffessionelle omkring barnet Indledende møde med familien og barnet vedrørende afklaring af ønsker omkring fritidsaktivitet og motivation Kontakt til det organiserede forenings og fritidsliv Vejledning, ledsagelse og løbende orientering om barnets ve og vel i fritidsaktiviteten Barnet afsluttes At inkludere og fastholde de sårbare børn og unge i meningsfulde fritidsaktiviteter. Tegn Sårbare børn og unge henvises til FVUG Succes FVUG, + metoder og formål er kendt af de fagproffessionelle der skal henvise – Vigtigt at de fagprofessionelles chefer er opmærksomme på FVUG. Tegn -Udarbejdelse af informationsmateriale. -Synliggørelse af FVUG overfor relevante faggrupper. -Deltagelse i personalemøder. -Fagpersoner opnår viden om henvisningsmetoden Tegn Møde med barnet og familien om barnets fritidsønsker og motivation. Fokus på opbakning fra familien. Succes Samarbejdsaftale er underskrevet med barnet og barnets familie.. Tegn Møde med forening om det enkelte barns udfordringer. Kan foreningen rumme det – Det er vigtigt at både barn og forening får en god oplevelse.. Succes Barnet starter i fritidsaktivitet Tegn -Fritidslivet forankres i familien. - Vi gør det der skal til. Succes -Barnet får en succesoplevelse. -Barnets identitet og horisont udvides. -Forældre føler sig anerkendt og inkluderet i processen (får anerkendelse). -Barnet opnår robusthed gennem fastholdelse og fokuserer på de positive aspekter. Tegn -Barnet er stabilt deltagende. -Forældrene bakker om barnets fritidsliv. Succes -Barnet er fastholdt. -Forældre tager erfaringer med sig til yngre søskende

Sparringsrum Udfordringer fra nu til aflevering  Slutprodukt  Jeres eget produkt  USF’s slutprodukt  Andre udfordringer?  Dataindsamling?  Ressourceforbrug?

Opsamling  Evaluering af dagen i dag  Ønsker til næste gang (Tirsdag d. 19. april 2016)?  Opstartsmøde for Årshjul 2016/17  Fortæller om erfaringer?  Finde formål/udfordringer  Antagelser  Virkninger  Anbefalinger i processen  Eventuelt

Tak for jeres indsats i dag På gensyn tirsdag d. 19. april 2016