V I SPILLER MED I DSS!
S TATUS FOR FOLKESKOLEOMRÅDE I S VENDBORG Helhedsskole fra august 2012 for årgang Fra 2013 for alle klassetrin 2013 nedsat fra 32 til 30 ugentligt timer Fokus på fire kompetencer: Kreativitet, Innovation, Problemløsning og Samarbejde Desuden: Idrætsskoleprojekt med 270 minutter/ 6 ugen timer inkl. en udedag i samarbejde med Team Danmark = Svendborg projektet.
S TATUS FOR S VENDBORG M USIKSKOLE Forskoleområdet er under forandring Fald i tilmeldinger på 40 % i sæson Eleverne har senere fri, og færre går i SFO (fra 90 % til 77 %) Musiklokalerne på skolerne er ledige senere på dagen Stor mediebevågenhed Instrumentalundervisning har ca. 100 færre tilmeldte end for 5 år siden
”G AMLE AKTIVITETER ” PÅ SKOLERNE : Musik Grundskole for 0.-2 klasse Blæser- og rytmeforskole Solo instrumentalundervisning Kompagnonundervisning for 0. klasse betalt af skolerne i skoletiden ( på én skole)
K OMMUNENS FORDRING TIL M USIKSKOLEN skal bruges til ”Mere musik til flere” fra budget 2014 Formand for Børn og Unge Hanne Klit om DSS: Forpligtende partnerskaber Bryd den sociale arv Prøvehandlinger Andre professionelle kompetencer ind i skoletiden
S TRATEGISKE OVERVEJELSER / H ANDLERUM ?! Hvordan kommer vi ind i skoletiden? Andre udefra kommende krav om samarbejde Samarbejdet er kommet ind i lovgivningen Dialog med skolerne – vi satser på dem, der satser på os Hvad med finansiering? ”Salgsarbejde” – Music Mind Games Spil dansk – ramte et marked Telefonen ringer… - Blæserklasser
B LÆSERKLASSER – W IN - W IN Musikskolen kommer ud til alle børn i klasserne Skolen får styrket sin musikprofil Lærerkompetencer mødes – og forenes i et ligeværdigt samarbejde Gratis for eleverne, skole og musikskole deler udgifterne Meget opmærksomhed omkring projektet og positiv feedback Der arbejdes på at dokumentere projektet videnskabeligt Netværksdannelse
F REMTIDENS UDFORDRINGER Vi skal finde interesserede samarbejdspartnere til f.eks. endnu en blæser- eller strygerklasse Kan vi få MMG udbredt til alle skoler? Hvordan skaber vi sammenhæng mellem de forskellige undervisningstilbud? Fælles finansiering med skolerne Forældrebetaling i skoletiden – lovgivning Legitimering af vores arbejde og dokumentation af effekten
”M USIK ER DET SPROG, DER KAN FORTÆLLE OS ALT DET OM DET AT VÆRE MENNESKE, SOM ORD IKKE KAN ”