Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Advertisements

Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Afprøvningspiloterne -Brugerinddragelse på Moesgaard Museum.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Middelfart 7. september2015.
SÅRBARHED OG HANDLEKRAFT. Borgere og praktiserende lægers opfattelser af sociale forskelle i sygdom og sundhed” Temamøde om social ulighed Middelfart d.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Åbenbaringer af Baruk Om psykose, selvforståelse og spiritualitet.
Hvad er god - et dialogredskab til frivillige og instruktører Anna Bjørklund - cand. pæd. i antropologi.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
handel, event og mediegrafik
STX Uddannelse.
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Københavner-akademiet handler om…
Baggrund HOT Nurse – Handling Oxygenation Targets - Nurse.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Det gode møde i folkeskolen
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Udarbejdet af Susanne Jul Petersen og Annette E. Gabrielsen
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Klasseven for nyankomne elever
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Ja – de vil ikke købe en tandbørste til mig, så må jeg bruge deres.
Karl Henrik Flyums model
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Lidt eller lille Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Hvad er meningen med dit liv?
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Sex-graviditet-fødsel
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Borgermøde.
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015

Når det perfekte bliver det normale 1. oplæg: Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015

To tendenser 1)Øget fokus på selvet og selvkonstruktion

To tendenser 1)Øget fokus på selvet og selvkonstruktion 2) Det perfekte som målestok

Udgangspunkt for oplægget Forskningsprojekt om unge og trivsel –Survey blandt unge mellem år –33 kvalitative interview Udvalgt fra spørgeskemaundersøgelsen Relativt positiv trivsel Dog: Erfaringer med ensomhed, mobning, kropsproblemstillinger osv.

At vælge sit fremtidige selv Det er alle de uddannelser. Nu kan du se, nu er jeg 22 og skal tage en ny. Og det er stadigvæk skide svært, altså – hvad for en vej, du vil gå resten af livet. Det er jo nok der, man skal bestemme det. Ja… Hvad tænker du, kunne hjælpe dig til at finde ud af, hvad du gerne ville? Ja… [pause] Det ved jeg ikke. Altså, jeg har stadig store problemer med det. 22-årige Stephan, i lære som gulvlægger

At vælge på en selvrefererende måde Hvad er den største udfordring lige nu? Det er nok valget med, hvad jeg skal efter 3.g. Hvad der skal ske i fremtiden. Det er det, der fylder mest. Hvad vil jeg? Og så har jeg en eller anden drøm om at komme til Afrika og arbejde frivilligt. Det ville jeg gerne som sygeplejerske, men så er jeg nødt til at læse til sygeplejerske først, og det vil jeg ikke arbejde med bagefter. Og så skal jeg læse til fysioterapeut bagefter, og gider jeg det? Og det er også for mange uddannelser og det ene og det andet… Det er nok det værste lige nu. Laura, 17 år, 3. g.

En dobbelt opgave At skabe sig selv og finde sig selv på samme tid

At sammenligne sig selv med det perfekte Jeg har nogle søskende, som klarer sig fantastisk godt, og jeg sidder bare og tænker, ”hvordan skal jeg nogensinde kunne leve op til det?”. Og når jeg fx ser min brors lejlighed, så er den altid bare perlehvid og skræmmende, og man sidder bare og tænker, at han klarer medicin på normeret tid og klarer sig skidegodt. Det kan man ikke sammenligne sig med… Men jeg vil også gere vise, at jeg kan være god selv. Lasse, 24 år, lærerstuderende

At problematisere sig selv Jeg er meget indadvendt. Jeg kunne godt tænke mig at blive mere udadvendt. Jeg vil gerne lære en masse – altså, jeg vil gerne være sådan bedre til at snakke med folk og kunne skrive til dem og spørge: ’Skal vi ikke lave et eller andet?’. Jeg er stadig tilbageholden med det. Det tør jeg måske ikke så meget. Ester, 15, 9. klasse

To sider af samme sag At sammenligne sig selv med perfektion og problematisere sig selv

At optimere sig selv

Jeg spiser ikke usundt på den måde, men fordi jeg ikke laver noget motion, så har jeg taget ti kilo på de seneste par år, så det er sådan lidt øv. Og når man så ikke kan motionere, så må man jo få det væk på en anden måde. Så går man ud og brækker sig, ikke? Og jeg har lavet projekt om spiseforstyrrelser to gange, hvor jeg har fået 10, så jeg ved godt, hvad det handler om, ikke? Men jeg har det sådan, at jeg sgu ikke kan få det ordnet, før jeg får overskud til det. Stine 17 år, 1.g.

Fikspunktet Selvet

I skyggen af perfektion Selvet Det perfekte

Hvorfor? Tre samfundskræfter Selvet Individu- alisering Konkur- rencestat Perfor- mance- kultur

Kig efter alternativer: Et alternativ Jeg var sådan en pige, der prøvede at være perfekt i gymnasiet. Nu er jeg blevet meget gladere, fordi jeg ikke hele tiden prøver at være perfekt, og så har jeg også bare fået noget ud af en hel masse om… poesi og tid og univers (griner), og hvordan man møder et menneske, og hvor meget det betyder. Kamma, 19, student