Skolefællesskaber og økonomi ”Ved etablering af 9 skolefællesskaber vil der i skoleåret 2020/2021 ved en optimalt udnyttet klassefordeling være mulighed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
8. december 2010 på Egegård Skole
Kapacitetsstyring i et frit valgs system Oktober 2009
Forældremøde på Stestrup Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Det svære liv i en sportstaske
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Den gode klasse Forældrenes rolle
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Fælles forældremøde Thurø
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Stormøde om skolesammenlægninger på Amager - Gerbrandskolen, 28
Skolestruktur på dagsordenen
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Temamøde 5 – vurdering af modellerne.
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Efterskoleforeningen
Team Nordahl og Skibet Skole
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
SUF - gevinstrealisering
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Velkommen Skolestruktur 2014.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Orientering omkring Budget
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Kapacitetsudfordring Antal klasser ved 26 elever
Budgetmodel - grundlaget
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Skolefællesskaber og økonomi ”Ved etablering af 9 skolefællesskaber vil der i skoleåret 2020/2021 ved en optimalt udnyttet klassefordeling være mulighed for at samle eleverne i 400 klasser i stedet for 459 klasser. Dette medfører knap 40 mio kr. i frigivne midler på skolerne” ”I praksis vil overvejelser om relationer mellem elever/forældre, fysiske rammer, befordringsmuligheder og forældrenes ønske til skolevalg også indgå” Notat udarbejdet af Skoleafdelingen, sept. 2015

4. Klasse 7 elever, 15 km 7. Klasse 31 elever Eksemplet fra gl. Them kommune 2020/21 Skolefællesskab Udskoling: 7. klasse samles i Them dette år Mellemtrin i Bryrup og Gjessø Indskoling på 3 skoler, distrikter udvisket Økonomi Nedlæggelse af 4 klasser busture/dag 200 dage Pædagogisk ledsagelse- ??? Transport af lærere- ??? 5. klasse 3 elever, 15 km 0. klasse 2 elever 0. klasse 12 elever SK: ”Der vil ikke blive tale om af flytte enkelte elever. Kun hele børnegrupper” Effekt 4 klasser færre i nye elever fra nuværende Them skoledistrikt indskrives i stedet i Bryrup (2) hhv. Gjessø (12). Frit skolevalg suspenderet for nye elever *For at opnå de 40 mio frigivet skal der også nedlægges en 3. klasse. Dette lægger det fremlagte eksempel dog ikke op til.

Mellemtrin 66 elever, 15 km 7. Klasse 31 elever Eksemplet fra gl. Them kommune 2020/21 Skolefællesskab Udskoling: 7. klasse samles i Them dette år Mellemtrin i Bryrup, som skal udvides Indskoling på 3 skoler, distrikter udvisket Økonomi Nedlæggelse af 4 klasser busture/dag 200 dage Pædagogisk ledsagelse- ??? Transport af lærere- ??? Udvidelse af Bryrup skole- ??? Mio 0. klasse 2 elever 0. klasse 12 elever Effekt 4 klasser færre i 2020.* 14 nye elever fra nuværende Them skoledistrikt indskrives i stedet i Bryrup (2) hhv. Gjessø (12). Frit skolevalg suspenderet for nye elever 97 ud af 880 elever transporteres *For at opnå de 40 mio frigivet skal der også nedlægges en 3. klasse. Dette lægger det fremlagte eksempel dog ikke op til. Når man ikke kan flytte små grupper, må man flytte hele trin for at økonomien holder

Overbygning 80 elever Eksemplet fra gl. Them kommune 2020/21 (mulighed) Skolefællesskab Indskoling på 3 skoler, distrikter udvisket Mellemtrin i Bryrup Overbygning i Them Effekt: 4 klasser færre i nye elever fra nuværende Them skoledistrikt indskrives i stedet i Bryrup (2) hhv. Gjessø (12) Frit skolevalg suspenderet for nye elever 146 ud af 880 elever transporteres Økonomi Nedlæggelse af 4 klasser busture/dag 200 dage Pædagogisk ledsagelse- ??? Transport af lærere- ??? Udvidelse af Them skole- ??? Mio 0. klasse 2 elever 0. klasse 12 elever Mellemtrin 66 elever, 15 km *For at opnå de 40 mio frigivet skal der også nedlægges en 3. klasse. Dette lægger det fremlagte eksempel dog ikke op til. På sigt giver det måske mening at lave én overbygningsskole??

Spørgsmål 1 Hvis I var en ung børnefamilie… Hvor ville I så gerne bo? SVAR Elin Sonne (SF): ”Jeg ville vælge at mit barn skulle gå i en klasse, hvor der var nogen som det kunne dannes venskaber med. Ikke en klasse hvor der kun var 10, 12 eller 13 elever. Jeg ville gerne være med til at alle børnene mødte ind på den ene skole, og så kl. 8:15 kørte man dem til en anden skole. Det ville jeg foretrække og så var de hjemme til afhentning på den lokale skole efter skoletid… Men jeg ville til enhver tid vælge at bo inde i en storby, jeg ville aldrig bo ude på landet” KONKLUSION: Elin Sonne lægger altså op til at transporten skal ske i skoletiden og dermed tages fra undervisningstiden – eller frikvartererne. Og ville i øvrigt aldrig bosætte sig ude på landet. Det er i øvrigt kun på Vinderslev, Sjørslev og Kragelund skoler at der findes klasser med 13 eller færre elever. Disse skoler ligger i øvrigt i borgmesterens hjemmebane nord for Silkeborg. Alle andre steder i kommunen er sådanne skoler blevet lukket. I dette område er der 34 klasser med under 20 elever (41%) i 2021 så besparelsespotentialet er 19 klasser. Så her er der et reelt problem som kræver en løsning (se næste side)

Skolefællesskab: Silkeborg Nord Skoleår: 2020/21

Spørgsmål 2 Hvilken forudsætning ønsker BUU at gå på kompromis med først?  Alle nuværende skolebygninger anvendes  Økonomisk robuste klasser  Der flyttes ikke små grupper af elever  Hensynet til børns relationer og forældrenes ønsker SVAR, Huno Kjærsgaard Jensen (Skolechef): ”Jeg skal ikke tage stilling til, hvilken af forudsætningerne man politisk bestemt, først skal gå på kompromis med eller det sidste. Men det jeg vil sige det er, at hvis der skal være økonomi i det her, så er der kun én måde det kan lade sig gøre på. Og det er ved at vi flytter nogen børn. Og om vi flytter dem ved at lukke skoler eller om vi flytter dem ved ikke at lukke skoler det er en politisk afgørelse… Jeg skal også finde balancen så jeg ikke bare skubber skolelederne foran mig og siger ‘Det må I selv finde ud af”. Jeg må vide: Hvor sætter jeg rammerne. Men det bliver lokal afgørelse, jeg kan ikke forestille mig at det bliver andet. Og det er den balance vi skal finde.”

Spørgsmål 3 Hvorfor har BUU stillet byrådet en frigivelse af 40. mio kr. i udsigt, når man godt ved at det kun er ved teoretisk optimal udnyttelse dette kan opnås? SVAR, Søren Kristensen (A, formand for Børne- og unge udvalget) ”Det har vi ikke, vi har helt klart sagt også på byrådet at det er et regnearkseksempel” Modsvar: I notatet ”Skolefællesskaber og økonomi” er det ret tydeligt at man stiller en frigivelse af ”knap 40 mio” i udsigt (side 2). Og selv om man længere nede angiver at det kun er ved optimal udnyttelse, så er det det tal man vil hæfte sig ved hvis man som menig byrådsmedlem ikke har sat sig ind i de underliggende regneark og har forstået hvad det økonomisk betyder når man ikke kan lave en optimal udnyttelse. En hurtig udregning viser at besparelsen reduceres med 5-10 mio., hvor hver forudsætning man går på kompromis med

SVAR, Huno Kjærsgaard Jensen (Skolechef): ”Jeg har ikke selv fået de plancher som blev fremvist i byrådssalen i mandags, men jeg har bedt min administration finde ud at, hvorfor der er forskel i de aktuelle elevtal, og dem som er anvendt i prognosen. Og der må jeg altså med beklagelse sige nu, at der er der en fejl. Når man kigger på hvordan skoler har indberettet antallet af klasser, så er det ikke i henhold til de retningslinier som vi skal. Ud af de 33 klasser der er i forskel, der skyldes de 27 forkert indberetning. Spørgsmål, Ifølge de opgivne tal, er besparelsen mere end halveret. Hvordan forholdet I Jer til det?

+ ca. 4% Konsekvens ca. 100 folkeskoleelever flyttes til privatskole???

SVAR, Huno Kjærsgaard Jensen (Skolechef): ”Forudsætninger for statistikker. Uden at være statistikker kan jeg sige, at det er en kunstart at kunne dechifrere de forudsætninger der ligger. Jeg kan se når vi kigger over mange år, når man arbejder med statistikker…den måde vi arbejder med prognoser, det bygger på afprøvede statistiske metoder. Jeg kan ikke sige mere, men hvis der er nogen som syntes det er interessant, så må vi have det dechifreret. Spørgsmål, Man prognosticerer at antallet af elever i privatskoler stiger med 4%. Hvordan hænger det sammen med at det samlede antal elever i folkeskolen i den samme periode er prognosticeret til at falde med 4%? Hvor kommer disse privatskole elever fra? Spørgsmål, Jeg syntes ikke jeg fik svar på at når man egentligt har sagt at elevtallet falder, det gør det på baggrund af at børnetallet falder. Så falder elevtallet i folkeskolerne. Hvorfor stiger elevtallet så på privatskolerne? Specielt set i lyset af, at i årene der falder det faktiske elevtal i privatskolerne. Hvorfor prognosticerer man så pludseligt med at de skal stige med 4% frem til Det forstår jeg Simpelthen ikke. Kan I hjælpe mig med at forstå det? SVAR, Søren Kristensen (A, formand for Børne- og unge udvalget) ”Nej, men det er selvfølgelig noget vi skal have belyst. Hvorfor er det sådan”

Silkeborg Kommunes elevprognose stopper med skoleåret ‘27/’28 ved den lodrette orange linje i figuren. Her er børnetallet/elevtallet på sit mindste, og det forventes at stige derfra frem mod 2040, hvor det ventes at overstige niveauet i 2015.

Spørgsmål 1 Skal vi opgive en mangeårig velfungerende skolestruktur med lokale værdier og kulturer ved at blande 27 skoler sammen til 9 når vi måske allerede om 10 år ser en modsatrettet udvikling som måske fjerner behovet? Så udviser vi rettidig omhus ved at indføre en permanent ændring i skolestrukturen, eller udviser vi rettidig omhu ved at lave nogle mere løse samarbejdsmuligheder der bevarer mulighederne for lokalt særpræg? SVAR, Søren Kristensen (A, formand for Børne- og unge udvalget) Snak om fødselsrater i Danmark og i andre lande… ”Når man kommer ud over en års horisont, så er prognoserne for usikre”

Skolefællesskab:Langsø, Resenbro, Sejs Skoleår: 2020/21 Indskoling på 3 skoler Mellemtrin på 3 skoler Overbygning i på Langsø og Sejs 7. klasse 6 elever 0. klasse 3 elever 0. klasse 4 elever Økonomi Nedlæggelse af 2 klasser* buskort * Fordi de 2 andre klasser også ville kunne nedlægges i den nuværende struktur Observationer: 4 klasser færre, hvoraf de 2 kan opnås i nuværende struktur elever pr. klasse i nye elever fra nuværende Langsø skoledistrikt indskrives i stedet i Resenbro (3) hhv. Sejs (4). Frit skolevalg tilsidesat for nye elever På 5. årgang flyttes 6 elever fra Resenbro til Sejs hvor de fordeles i forskellige 3 klasser. Hvis de 6 elever er flyttet ved overgangen til mellemtrin i 2019 er ingen flytning nødvendig i 2020 (forrige side) På 7. årgang starter 6 elever overbygning i Sejs fremfor Langsø. En søgning vi allerede ser i dag og kræver ikke ny struktur. På 8. Årgang slås 3 klasser sammen til 2 på Langsø. Kræver ikke ny skolestruktur. 5. Klasse 8 elever