Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg
Strategiens afsæt Strategien tager afsæt i regionernes rolle: Aftager og arbejdsgiver Medansvarlig for de praktiske dele af uddannelserne Der er sundhedsuddannelser indenfor: Erhvervsuddannelser De mellemlange videregående uddannelser Lægestudiet og den lægelige videreuddannelse
Baggrund for strategiarbejdet Strukturreformen Nye roller som aftager Intern proces Fælles regionalt produkt
Sundhedsvæsenets udvikling Kvalitet i sundhedsuddannelserne forudsætter kompetencer, som følger med udviklingen Udviklingen i sundhedsvæsenet: En ændret demografi Høj aktivitet, stram økonomi og stigende behov for prioritering Øget fokus på kvalitet Bedre inddragelse af patienter og pårørende Centralisering og specialisering af funktioner
Hovedlinjer i det uddannelsespolitiske oplæg Regionerne ønsker større indflydelse på dimensioneringen af sundhedsuddannelserne Uddannelserne skal tilrettelægges, så det understøtter rekrutteringen til sundhedstilbuddene i hele landet Fremtidens personale skal uddannes der, hvor patienterne er Uddannelserne skal afspejle opgaverne og kravene i hverdagen – tværfagligt samarbejde er centralt
Hovedlinjer i det uddannelsespolitiske oplæg (fortsat) Tværfaglighed og samarbejde skal bygges ind i grunduddannelserne – indholdsmæssigt og organisatorisk Fortsat faglig udvikling af personalet – tilpasset udviklingen i sundhedsvæsenet Behov for styrket og forpligtende samarbejde mellem områdets aktører
Anbefalinger på erhvervsuddannelsesområdet Alle sundhedsfaglige erhvervsuddannelser samles i en fælles sundhedsfaglig indgang Der etableres et fælles grundforløb for uddannelserne i fællesindgangen Fællesindgang og fælles grundforløb skal sikre –Fælles kendskab til sundhedsvæsenet –Forberedelse til dagligdag med øget samarbejde mellem faggrupper –Fleksibilitet ift. uddannelsesvalg og -omvalg
Sundhedsfaglig fællesindgang Uddannelserne i fællesindgangen grupperes i fire uddannelsesretninger –Sundhed, omsorg og sygepleje –Sundhedsberedskab –Sundhedsteknik –Sundhedsadministration og -service
Betydning for eksisterende uddannelser Formalisering af uddannelser som i dag ligger udenfor systemet Flytning af uddannelser fx lægesekretær og præhospitale uddannelser Øget fleksibilitet til gradvis specialisering samt muligheder for omvalg Bredere rekrutteringsmuligheder
Sundhedsfaglig fællesindgang Sundhed, omsorg og sygepleje Sundheds- beredskab (akut) Sundheds- teknik Sundhedsad- ministration og -service Trin 3 Somatisk SOSU Psykiatrisk SOSU Paramedici- ner ”Sundhedsko- ordinator” (KVU) Trin 2 Social- og sundheds- assistent (primær sektor) Ambulance- behandler Sundheds- tekniker/ Operations- tekniker ”Sundhedsfag- lig sekretær” (tidl. Lægese- kretær) Trin 1 Social- og sundheds- hjælper Ambulance- assistent Sundheds- teknisk medhjælper Sundheds- service- sekretær Sundhedsfagligt grundforløb (fælles basis)
Sundhedsberedskab De præhospitale uddannelser – ambulanceassistent, ambulancebehandler og paramediciner – bør indgå i den sundhedsfaglige fællesindgang Placeringen i en sundhedsfaglig fællesindgang skal medvirke til: –Bedre læringsmiljø –Styrkelse af uddannelsernes sundhedsfaglige perspektiv –Styrkelse af samarbejdet i sundhedsvæsenet
Social- og sundhedsassistenter Mulighed for toning af uddannelsen Indførelse af en form for adgangskriterier Fagligt niveau der modsvarer kompetencebehov
Social- og sundhedsassistenter Praksisnær undervisning Afprøvelse af praktiske færdigheder Løbende opdatering af undervisere Ny tilrettelæggelse af praktikken med udgangspunkt i plejeopgavernes placering AMU
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Et oplæg til dialog