Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Seminar om valg og prioriteringer af kapaciteter og kompetencer i det præhospitale akutberedskab den 21. februar 2011.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Rekruttering af ambulancefolk
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
KOMMUNALREFORMEN – VEU SOM BROBYGGER Ca medarbejdere på plejehjem og hjemmepleje i Vestsjællands Amt skal gennemgå et VEU - demenskursus. Projekt.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Klæder skaber folk Viden skaber resultater
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Udvikling af sygeplejeprofessionen – DASYS 13. maj 2009 Vibeke Deding Chefsygeplejerske.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Social- og sundhedshjælper retning
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Sygepleje og fagidentitet
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 1 Nye opgaver, nye social- og sundhedsuddannelser? Velkommen til konference den 26.marts 2007 Udvalget.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Akutkonferencen marts 2009, Annette Gyldengren DE ALVORLIGT SYGE DE MINDRE SKADER ELLER SYGDOMME IKKE AKUTTE SKADER ELLER SYGDOMME.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Hvordan opleves specialeplanlægningen på akutsygehusene? Christina Holm-Petersen, projektchef, ph.d. Baseret på en interviewundersøgelse blandt 13 lægelige.
Fra ufaglært til faglært
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Metoden brugerstyret behandling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Status, udfordringer og muligheder i den akutte sundhedsindsats
Administrativ organisering
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg

Strategiens afsæt Strategien tager afsæt i regionernes rolle: Aftager og arbejdsgiver Medansvarlig for de praktiske dele af uddannelserne Der er sundhedsuddannelser indenfor: Erhvervsuddannelser De mellemlange videregående uddannelser Lægestudiet og den lægelige videreuddannelse

Baggrund for strategiarbejdet Strukturreformen Nye roller som aftager Intern proces Fælles regionalt produkt

Sundhedsvæsenets udvikling Kvalitet i sundhedsuddannelserne forudsætter kompetencer, som følger med udviklingen Udviklingen i sundhedsvæsenet: En ændret demografi Høj aktivitet, stram økonomi og stigende behov for prioritering Øget fokus på kvalitet Bedre inddragelse af patienter og pårørende Centralisering og specialisering af funktioner

Hovedlinjer i det uddannelsespolitiske oplæg Regionerne ønsker større indflydelse på dimensioneringen af sundhedsuddannelserne Uddannelserne skal tilrettelægges, så det understøtter rekrutteringen til sundhedstilbuddene i hele landet Fremtidens personale skal uddannes der, hvor patienterne er Uddannelserne skal afspejle opgaverne og kravene i hverdagen – tværfagligt samarbejde er centralt

Hovedlinjer i det uddannelsespolitiske oplæg (fortsat) Tværfaglighed og samarbejde skal bygges ind i grunduddannelserne – indholdsmæssigt og organisatorisk Fortsat faglig udvikling af personalet – tilpasset udviklingen i sundhedsvæsenet Behov for styrket og forpligtende samarbejde mellem områdets aktører

Anbefalinger på erhvervsuddannelsesområdet Alle sundhedsfaglige erhvervsuddannelser samles i en fælles sundhedsfaglig indgang Der etableres et fælles grundforløb for uddannelserne i fællesindgangen Fællesindgang og fælles grundforløb skal sikre –Fælles kendskab til sundhedsvæsenet –Forberedelse til dagligdag med øget samarbejde mellem faggrupper –Fleksibilitet ift. uddannelsesvalg og -omvalg

Sundhedsfaglig fællesindgang Uddannelserne i fællesindgangen grupperes i fire uddannelsesretninger –Sundhed, omsorg og sygepleje –Sundhedsberedskab –Sundhedsteknik –Sundhedsadministration og -service

Betydning for eksisterende uddannelser Formalisering af uddannelser som i dag ligger udenfor systemet Flytning af uddannelser fx lægesekretær og præhospitale uddannelser Øget fleksibilitet til gradvis specialisering samt muligheder for omvalg Bredere rekrutteringsmuligheder

Sundhedsfaglig fællesindgang Sundhed, omsorg og sygepleje Sundheds- beredskab (akut) Sundheds- teknik Sundhedsad- ministration og -service Trin 3 Somatisk SOSU Psykiatrisk SOSU Paramedici- ner ”Sundhedsko- ordinator” (KVU) Trin 2 Social- og sundheds- assistent (primær sektor) Ambulance- behandler Sundheds- tekniker/ Operations- tekniker ”Sundhedsfag- lig sekretær” (tidl. Lægese- kretær) Trin 1 Social- og sundheds- hjælper Ambulance- assistent Sundheds- teknisk medhjælper Sundheds- service- sekretær Sundhedsfagligt grundforløb (fælles basis)

Sundhedsberedskab De præhospitale uddannelser – ambulanceassistent, ambulancebehandler og paramediciner – bør indgå i den sundhedsfaglige fællesindgang Placeringen i en sundhedsfaglig fællesindgang skal medvirke til: –Bedre læringsmiljø –Styrkelse af uddannelsernes sundhedsfaglige perspektiv –Styrkelse af samarbejdet i sundhedsvæsenet

Social- og sundhedsassistenter Mulighed for toning af uddannelsen Indførelse af en form for adgangskriterier Fagligt niveau der modsvarer kompetencebehov

Social- og sundhedsassistenter Praksisnær undervisning Afprøvelse af praktiske færdigheder Løbende opdatering af undervisere Ny tilrettelæggelse af praktikken med udgangspunkt i plejeopgavernes placering AMU

Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Et oplæg til dialog