Kapitel 9 Leo Smith og Anderes Lund Supply chain management som interaktionel praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Struktur: ”Quiz og byt”
DAGENS PROGRAM DET PRAKTISKE Kl MODUL  CONSIGNOR’s opbygning i setup  Menuerne i "MAIN"  Tilretning af produktionsskærmbilledet i CONSIGNOR,
I dag er temaet Visualisering
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Modul 1 - Processer.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Produktion og Logistik
Logistik og supply chain management
Helt ren, på en helt ny måde !
Undersøgelsen i hovetræk
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Monopolistisk konkurrence
Konsensusprocessen.
Oversigt over artikler
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Markedskommunikation - del 1
Backoffice præsentation
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Problemer eller udfordringer.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Refleksioner og opsamling ift. i går
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner Ved. Jens Godik Højen.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Skrivekursus 1.e ..
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
20. FEBRUAR Mødet: Fremtidens krav til eliten Ved Henrik Vincentz Direktør, Userneeds.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Konkurrenceforhold afsætning.
Supply Chain management SCM
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
IC Companys Distributionskæde Varens vej til butikken
Idegrundlag og målsætninger
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Company programme - Veda
SUCCES MED SALG 1.
Rita Buhl 22. september 2018.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Er din virksomhed en hobby med indbygget job i
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Barberians Copenhagen hvorfor Kina?
Præsentationens transcript:

Kapitel 9 Leo Smith og Anderes Lund Supply chain management som interaktionel praksis

Indhold Hvad er Supply Chain Management Hvad kan et interaktionelt perspektiv bidrage med? Eksempel 1 Eksempel 2 Uddybning Konklusion

Hvad er Supply Chain Management? SCM dækker over processen, der muliggør at en kunde kan købe et produkt, fx –Indkøb, Logistik, Lager, Salg, Marketing, R&D, Service, Levering osv. SCM kaldes også forsyningskæde på dansk. Det er en klassisk erhvervsøkonomisk disciplin. Der anvendes primært kvantitative metoder. Kommunikation forstås som transmission af information.

Hvad er Supply Chain Management?

Den seneste udvikling i SCM går i retning af integration (ISCM), dvs. tættere partnerskaber mellem købere og leverandører. Dette kan gøre forsyningskæden som helhed til en konkurrencemæssig fordel. Et partnerskab er i bund og grund ”en måde at kommunikere med hinanden på” –Kommunikation konstituerer partnerskaber.

Hvad kan et interaktionelt perspektiv bidrage med? Samarbejde og partnerskaber skabes og opretholdes i kommunikation. En transmissionsmodel for kommunikation kan ikke rumme kompleksiteten i disse forhold. Et CCO perspektiv anerkender kompleksiteten. En detaljeret undersøgelse af interaktioner kan vise hvornår og hvorfor samarbejdet lykkes eller ikke gør.

Eksempel 1 Eksempel på manglende samarbejde (se afsnittet ”Når det går galt” i bogen) Om eksemplet: –Den danske virksomhed BQ Hobby sælger hobbyprodukter som karton, perler, sakse, lim etc. –En af deres leverandører er Charlie’s Papirfabrik –Den ordre vi vil kigge på er en ret simpel ordre på brevpapir og konvolutter –Charlie’s Papirfabrik har sendt en prøve på produktet til BQ Hobby og det er denne vareprøve der tales om i første –Personer: Hanne: Indkøber hos BQ Hobby Charlie: Ejer af Charlie’s Papirfabrik Shang: BQ Hobby’s kvalitetskontrollant i Kina Kenneth: Supply Chain Manager i BQ Hobby

Eksempel 1 Shang kommenterer med rødt på Hannes Hanne anlægger en meget ordre-givende tone understreget af “must”. Charlie agerer som ordremodtager. Interaktionen lyder næsten som når en overordnet giver ordre til en underordnet i militæret.

Eksempel 1 Hanne anmoder Shang om et kvalitetscheck hos Charlie Hanne anlægger stadig en ordre-givende tone dog mildnet af ”would like to” og ”shall”. Hanne laver forlader sin ordregiver rolle og overlader en beslutning til Shang og Charlie. Derved opstår et clash i rollefordelingen, hvilket giver grobund for en uheldig udvikling.

Eksempel 1 Shang skriver til Hanne Her ses konsekvenser af et overlade en beslutninger til andre i et ordregiver- ordremodtager forhold. Shang og Charlie aftaker en dato der ligger efter masseproduktionen, hvilket er ganske nytteløst, da pointen er at tjekke om det hele er som det skal være inden masseproduktion.

Eksempel 1 Hanne skriver til Shang Her eskalerer rolleændringen. Hanne reducerer her sig selv til en tilskuer uden indflydelse; en skarp kontrast til den ordregiver-rolle hun indtog tidligere. På besynderlig vis virker det som om at Shang og Charlie har en stærkere alliance her, selvom Shang er ansat af BQ Hobby.

Eksempel 1 Hanne skriver til Shang igen Hanne prøver at genindtage sin ordregiver-rolle ved at inddrage Kenneth som er Supply Chain ansvarlig i virksomheden. Hanne italesætter en meget skarp ”vi” (os i DK) og ”jer” (jer i Kina) distinktion, hvor det er helt klart at det er ”os” i DK der bestemmer. Shang ender med at lave kvalitetskontrollen efter masseproduktion og det viser sig at produktionen ikke var tilfredsstillende. Resultatet var en ganske dyr forsinkelse på en meget sæsonafhængig vare.

Arbejdsspørgsmål Hvad kunne Hanne have gjort anderledes i denne korrespondance? Og hvornår?

Eksempel 2 Eksempel på samarbejde (se afsnittet ”Når samarbejde afværger en potentiel krise” i bogen) Om eksemplet: –Den danske virksomhed AZ Import sælger handsker som de får produceret hos Kim’s handskefabrik i Kina –Disse skal testes grundigt indholdet af kemilkalier jf. REACH forordningen –I denne situation har den ene af to testvirksomheder sporet et for højt indhold af phthalater –Personer: Søren: Indkøber hos AZ import Kim: Ejer af Kim’s Handskefabrik

Eksempel 2 Søren italesætter Kim og ham selv som værende på samme hold og orienterer mod testen som problemet. Søren orienterer mod en fælles løsning og inviterer Kim med til at finde på den. Søren italesætter kunden som legitimering for kravet om en bestået test. Fra Søren til Kim

Eksempel 2 Kim kommer med et forslag om en prisreduktion. Kims løsningsforslag indikerer at han neglicierer reglerne. Fra Kim til Søren Kim påpeger selv at de vil tage hånd om kemikalieproblemet I fremtiden og at de gerne vil samarbejde med Søren om det.

Eksempel 2 Kim finder på en løsning hvor de sender eksemplarer til test fra den produktion der blev godkendt af det andet test firma. Bid mærke i at det er leverandøren selv der kommer med dette smarte forslag. Fra Kim til Søren, nyt forslag

Eksempel 2 Søren går med på løsning og spørger om han kan hjælpe. Fra Søren til Kim

Arbejdsspørgsmål Sammenlign kommunikationen i eksempel 1 og 2. Hvordan adskiller de sig helt konkret? Hvad kan vi sige om køber-leverandør samarbejde ud fra disse to eksempler? Er ”samarbejde” altid det bedste? Kan der være eksempler hvor ordregiver ordremodtager forholdet er bedst?

Opsummering af eksempel Søren og Kim formår at skabe et samarbejde –Ordren bliver gennemført til tiden og en dyr leveringskrise undgås Hvordan gør de det? –De orienterer mod en fælles løsning – det er ikke et blame-game –Søren spørger ind til Kim’s input –Ved at ”presentificere” kundens behov kan hele manøvren legitimeres –Kim ender med at komme med den rette løsning –De italesætter altså et hjælpende forhold

Uddybning korrespondancer foregår ikke i et vacuum. De er indlejret i dominante diskurser i begge virksomheder, der afspejler tidligere køber-leverandør forhold. Samarbejde skal prioriteres og italesættes både hos topledelsen og i dagligdagen for at blive en konkurrencemæssig fordel.

Konklusion Integreret Supply Chain Management kan skabe en konkurrencemæssige fordele, men det er lettere sagt end gjort. Det samarbejde som ISCM bygger kræver en dyb forståelse for kommunikation. En CCO orienteret tilgang til ISCM kan bidrage med dette og vise hvilke interaktionsmønstre der virker.