Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Klager og den vanskelige samtale
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Sygefraværspolitikker
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Beskæftigelseskravet
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
1 © Copyright AK-Samvirke – juli 2009 L165 vedtaget 29. maj 2009 som lov 480 af 12. juni 2009 Bekendtgørelse 891 af 21. september 2009.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
1 © Copyright AK-Samvirke – november 2014 Dagpenge under de første 14 dages sygdom.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Kontrol af Bopæl og ophold.
Partnerskabsaftaler Virksomhedspraktik og opkvalificering med henblik på rekruttering til ordinære eller støttende job.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Muligheder og rettigheder
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Rehabiliteringsteam og ressourceforløb.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Rehabiliteringsteam Organisation og erfaringer ”Den gode indstilling”
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Den tjenstlige samtale Organisationsuddannelsen – modul 1 1 Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Classic/Sygedagpenge Myndighed Alle relevante akter skal være indscannet (sker løbende). Der oprettes enkeltsag i SB-sys: Forrevalidering, herunder delforløb.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Aktivlovens sanktionsregler §§ Møde i Beskæftigelsesregionen
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
og beskæftigelsesområdet
Rehabilitering og hjemmehjælp
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Udfordringer på sygedagpengeområdet i praksis
Personligt Tillæg Folkepension.
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Bilag 1c: Visitationsproces
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Præsentationens transcript:

Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig med en henvisning til arbejde, afgivelse af et tilbud. eller indkaldelsen til samtale skriftligt har informeret personen om konsekvensen for ydelsen, hvis personen uden rimelig grund afslår arbejdet, afviser eller udebliver fra tilbuddet eller ikke møder til samtalen. Desuden skal borgeren være skriftligt informeret om de ydelsesmæssige konsekvenser ved ikke at medvirke og skal skriftligt være informeret om, hvilke skridt borgeren skal tage for igen at blive berettiget til ydelsen. Det fremgår typisk i partshøringsprocessen. For borgere i ressourceforløb er de almindelige regler om rimelige grunde til ikke at medvirke beskrevet i LAS, §§ 13 stk. 7 og 8, som handler om, at der er 10 rimelige grunde, herunder manglende børnepasning, sygdom o.a. til at fritage borgeren for sanktioner for manglende medvirken i ressourceforløbet (se bilag 1) Når det gælder borgere, der har problemer ud over ledighed skal det altid vurderes om der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold end de 10 grunde, der kan begrunde manglende medvirken eller rådighed. arbejdsmuligheder. Det er således et ufravigeligt krav, at kommunen altid foretager en konkret socialfaglig vurdering af situationen og begrunder forud for sanktioner. Eksempelvis kan alvorlige psykiske lidelser i det konkrete tilfælde betyde, at der ikke skal gives en sanktion. Det fremgår af vejledning om rådighed og sanktioner for borgere, der ansøger om eller modtager kontanthjælp, at hvor en sanktion ikke fremmer rådigheden hos kontanthjælpsmodtageren, skal der ikke gives en sanktion. Socialfagligt Fokus, Fremtidsfabrikken, Jessens Mole 11, 5700 Svendborg, CVR:

Medvirken I ressourceforløb Ankestyrelsen foretog i marts 2015 en praksisundersøgelse på kontanthjælpsområdet af kommunernes brug af sanktioner. På baggrund af resultaterne har Ankestyrelsen følgende anbefalinger: 1.Kommunerne skal sikre, at det altid er undersøgt, om borgeren havde en rimelig grund til at udeblive fra et tilbud, inden der træffes afgørelse i sagen. 2.Borgeren skal altid partshøres, og for borgere på ressourceforløb gælder, jf. aktivlovens § 69 l. Herudover det særlige, at kommunen skal have udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med borgeren med henblik på en vurdering af, om borgeren havde en rimelig grund til at udeblive. Det betyder at sagsbehandler aktivt skal forsøge at indhente borgerens forklaring, hvis ikke borgeren har reageret på partshøringen, eller hvis oplysningerne om grunden til udeblivelsen ikke er sikre nok til, at det kan vurderes, at borgeren ikke havde en rimelig grund til udeblive. 3.Kommunen skal sikre, at det fremgår af begrundelserne i afgørelser om sanktion, hvorfor kommunen ikke mener, at borgeren har haft en rimelig grund til at udeblive. Socialfagligt Fokus, Fremtidsfabrikken, Jessens Mole 11, 5700 Svendborg, CVR:

Medvirken i ressourceforløbet - fortsat: 4.Kommunerne skal sikre, at borgeren altid er skriftligt og fyldestgørende vejledt om, hvilke konsekvenser det får for hjælpen, hvis borgeren udebliver fra tilbuddet, og hvad han skal gøre, for igen at blive berettiget til hjælp. 5.Kommunerne skal sikre, at den skriftlige vejledning gives samtidigt med afgivelsen af tilbud. 6.Kommunerne kan med fordel ændre de blanketter, de anvender lokalt i forbindelse med sanktionssager, således at borgeren opfordres til selv at redegøre for sit fravær”. Link til undersøgelsen findes sidst i plancherne. Socialfagligt Fokus, Fremtidsfabrikken, Jessens Mole 11, 5700 Svendborg, CVR:

Fradrag i ydelsen Fradraget i hjælpen foretages for det antal dage, hvor den pågældende er udeblevet helt eller delvis (LAS §36 Stk. 2) Der er i loven beskrevet konkrete hændelser, som medfører fradrag i ydelsen. Ressourceforløbsydelsen nedsættes, hvis borgeren: 1)uden rimelig grund ophører med sit arbejde, 2)uden rimelig grund afviser tilbud om arbejde, 3)undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen eller arbejdsgiveren, hvor borgeren har fået et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, og hvor tilbuddet fremgår af rehabiliteringsplanen, eller 4)uden rimelig grund undlader efter krav fra jobcenteret at søge konkrete job. (LAS § 69 d) Totalt ophør af ydelsen sker ved gentagne hændelser af manglende medvirken. Derfor altid husk at dokumentere manglende medvirken. Socialfagligt Fokus, Fremtidsfabrikken, Jessens Mole 11, 5700 Svendborg, CVR: