ASNET Board Strategi værktøjer. Indhold Indledning Overvejelser før strategiprocessen Strategi processen Strategi dokumentet (strategiplanen) Implementerings.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Arbejdspladsudvikling
Administrative pejlemærker i BUF
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Procesværktøjer.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Medalje til Høje-Taastrup
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Projekt Statusrapport Projekt Aktiviteter i Task Force Indledende møde med gennemgang af de foreløbige virksomhedsinformationer, identifikation.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
At deltage i projektarbejde
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
SKABELON.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. JUNI 2016 AARHUS UNIVERSITET AU FÆLLES BESLUTNINGSMODEL - FOR PROJEKTER DER KAN INVOLVERE AU IT VEDTAGET.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
SUF - gevinstrealisering
Naturfag.
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
21. Den strategiske plan.
Mission, vision og forretningsidé
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Værktøj: Check dine relationer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

ASNET Board Strategi værktøjer

Indhold Indledning Overvejelser før strategiprocessen Strategi processen Strategi dokumentet (strategiplanen) Implementerings værktøjer Litteratur liste 2

Indledning

Der findes mange måder, at gennemføre et strategiforløb på og rigtig meget relevant litteratur, som man kan finde inspiration i. Strategi på bestyrelsesniveau i mindre og mellemstore virksomheder handler først og fremmest om at forstå virksomheden – historisk, det nutidige forretningsgrundlag og ikke mindst ejernes forventninger og ønsker. Det sidste er måske i virkeligheden et af de væsentligste punkter. Man kan lave mange gode strategiplaner, men hvis ejerlederen/ejerne ikke er helhjertet med på vognen vil man opleve at det er som at køre med en usynlig håndbremse trukket. Hvordan man i praksis gennemføre selve arbejdet med strategien og den efterfølgende implementering må tilpasses virksomheden og dens ressourcer. Der er stor forskel på at dette arbejde i en virksomhed med få ansatte, der har mange kasketter på og en den noget større virksomhed der har en velfungerende organisation. Derfor er der også forskel på hvordan man som bestyrelsesmedlem involverer sig i arbejdet. I den lille virksomhed er man meget tæt på alle led i processen, medens man i en større virksomhed måske har mulighed for, at lade direktøren og funktionscheferne trække en større del af læsset. I dette dokument vil der være fokus på den praktiske til gang til strategi arbejdet. Det er altså ikke et forsøg på at omfortolke strategi begrebet eller på anden måde, et forsøg må at udvikle nye revolutionerende værktøjer eller synspunkter. Det er udelukkende tænkt som et muligt støtte værktøj til strategi arbejdet i de SMV virksomheder som har ASNET medlemmer i bestyrelsen. Du kan bruge det som du selv finder relevant. Hvis ikke det lige passer dig kan du måske finde inspiration i litteraturlisten eller på de næste side hvor andre strategi modeller kort beskrives. God arbejdslyst. 4

Eksempel på forskellige strategimodeller One page - Business model canvass 5 Strategi udvikling ved hjælp af spil Alexander Osterwalder & Yves Pigneur

Eksempel på forskellige strategimodeller En spørgsmål tilgang 6 En af de traditionelle Hvordan ser den nuværende foretningsmodel ud ? Hvad skal vi forsætte med ? Hvad skal vi fravælge ? Hvad skal vi forstærke ? Hvad skal vi formindske ? Hvilke nye muligheder skal vi forfølge ? Fokusstrategiger - slagene der skal vindes ? Jørgen Lægaard & Mikael Vest Jens Refshøj

Overvejelser før strategiprocessen

Overvejelser før strategiproces Ting der bør overvejes før et strategi forløb sættes i gang. Hvordan ejeren s holdninger og ambitioner - ejer barometeret fra CBS - center for ejeledet virksomheder, kan eventuelt bruges til en afklaring Forretnings ideen / forretningsmodellen er den grundlæggende holdbar - ellers er det et helt anden proces der skal designes end, den som beskrives i dette dokument Er vi I krise eller er vi i positiv vækst situation - det vil betyde meget for hvilken fokus de enkelt områder vi påkalde sig Er virksomheden klar til en strategiproces eller det bedre, at arbejde med forskellige tema på de kommende bestyrelsesmøder - for på den måde at tage virksomheden igennem nogle af overvejelserne fra en strategiproces Vil en strategiproces i sig selv kunne øge værdien af virksomheden eller medvirke til at banken/andre kapital ejer vil ser mere positivt på virksomheden. Grundlæggende bør det overvejes hvilken værdi strategiprocessen skal bibringe virksmheden 8

Strategi processen

Overblik over strategi processen STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI UDVIKLING STRATEGI FORMULERING STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE Virksomheden står efter denne fase med et klart billede af hvilke elementer der arbejdes med i analysen fasen, samt hvilken struktur der skal være i den skriftlige strategi dokument (strategiplanen) Virksomheden står efter denne fase med en veldokumenteret beskrivelse af de vigtigste strategiske områder og hvilke udfordringer, der skal adresseres Virksomheden står efter denne fase med de overordnede konturerne af en strategi, herunder strategisk fundament, strategiske mål, overordnede position og ambition på de forskellige forretningsområder Virksomheden står efter denne fase med en valideret strategi, økonomiske konsekvenser, samt plan og ejerskab for eksekvering Strategiplanen er klar til godkendelse i bestyrelsen Virksomheden står med godkendt strategiplan, implementering skal planlægges i detaljer og udviklingen skal måles således at der kan styres mod de strategiske mål.

Strategisk ramme Mål Målet med fasen er at få fastlagt, hvilke elementer der i analysen fasen skal fremskaffes informationer omkring, samt at få fastlagt strukturen i den skriftlige strategi dokument (strategiplanen) Metode - workshop Fastlæggelse af ønskede analyser, gennemgang af hvad der allerede findes, beslutning om hvem der udarbejder de manglende analyser Med udgangspunkt i strategi dokument fastlægges den ønskede struktur for strategi dokumentet. Omfang: Der bruges ca timer på denne workshop STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI UDVIKLING STRATEGI FORMULERING STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE

Strategisk analyse Mål Målet med fasen er at få udarbejdet / fremskaffet de informationer der skal ligge til grund for den strategiske udvikling Metode Der vil blive tale om at dokumenter nuværende områder Der vil blive tale om at fremskaffe alllede gennemførte analyser Der vil blive tale om at udarbejde nye analyser Hvem der laver hvad bliver aftalt under den strategiske ramme Områderne De områder der kan indgår i den strategiske analyse fremgår af næste side STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI udvikling STRATEGI FORMULERING STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE

Strategisk analyse SWOT Strategisk fundament Historie Kunde tilfredshed Medarbejde rtilfredshed Konkurrente r Regnskabs analyse Performanc e analyse Kompetence analyse Omverdens analyse Markeds analyse Produkt analyse Nuværende strategiske projekter

Strategi udvikling Mål Målet med fasen er at få drøfte forskellige muligheder i forhold til de strategiske valg, samt at få besluttet hvilke strategiske hovedspor der skal følges Metode – workshop Udviklingsarbejdet gennemføres ved række workshops og strategidage Omfang: For de medarbejder der vil væres mest involveret i processen skal der bruges 4 dage, mens Det for bestyrelsen vil dreje sig om 2 strategidage STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI UDVIKLING STRATEGI FORMULERING STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE

Områder der naturligt vil blive drøftet 1.Er der enighed om det nuværende udgangspunkt - konklusion på strategisk analyse ? 2.Er der behov for justeringer i mission, vision og værdier ? 3.Områder hvor der oftest springes frem og tilbage mellem spørgsmålene Hvilket ambitions niveau (strategiske mål ) jagter vi ? Hvad betyder det for de enkelte funktioner og forretningsområder (mål) ? Hvordan får vi skabt omsætning - hvem vi vil sælge til, hvad vil vi sælge, hvordan vi vi sælge ? Hvordan får vi effektiviseret forretningen ? Hvilke muligheder giver vores omkostningsstruktur ? Hvilke muligheder giver vores kapitalstruktur ? 4. Hvordan ser det ud i en budget simulering ? 15

Strategisk formulering Mål Målet med fasen er at få beskrevet og dokumenteret strategiplanen, altså få udarbejdet strategi dokumentet (strategiplanen), med de nødvendige bilag. Metode Opsamlingen på strategi udviklingen Få udarbejdet de økonomiske budgetter for strategi perioden Omfang Den grundlæggende dokumentation laves af direktionen der også udarbejder de økonomiske budgetter for strategi perioden. Det er direktions ansvar at strategiplan gøres fuldstændig klar til godkendelse af bestyrelsen. STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI UDVIKLING STRATEGI FORMULERING STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE

Strategi implementering Mål Målet med fasen er at få godkendt strategiplan samt få den implementeret Metode Fremlæggelse af strategiplan for bestyrelsen til godkendelse Udarbejdelse af overordnet tidsplan og prioritering for de samlede strategiske initiativer Udarbejdelse af handlingsplaner til de enkelte – MUST WIN battel Måling af strategi forståelsen – strategi lækage Bestyrelsesopfølgning løbende på strategiplanen STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI UDVIKLING STRATEGI FORMULERING STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE

Tidsplan 18 STRATEGISK ANALYSE STRATEGISK RAMME STRATEGI UDVIKLING STRATEGI FORMULERING (Strategiplanen) STRATEGI IMPLEMENTERING PROJEKTLEDELSE !/2 dagAfhænger helt af hvad der fines og hvad der vælges at medtage 4 dage for de involverede medarbejder og 2 dages bestyrelsesstrategi seminar 2 dage for direktionen Ca. 1 dag til udarbejdelse af hver handlingsplan. Implementering løbende

Strategi dokumentet (strategiplanen)

Indhold Strategiprocessen Forløbet Forretnings ideen /Forretningsmodellen Strategisk analyse Informations indsamling SWOT Rød analyse Grøn analyse Konklusion Strategisk fundament Nuværende Mission, vision, værdier Fremtidig - Mission, vision, værdier 20

Indhold Strategiplan Strategisk mål Funktions og forretningsområde mål Rammer for forretningsområde 1 Skabelse af omsætningen Reduktion af omkostningerne Rammer for forretningsområde 2 Skabelse af omsætningen Reduktion af omkostningerne Økonomisk beskrivelse Budget for de næste 3 år Kapitalstruktur Hoved indsatsområder Strategiske projekter Tids og milepæleplan Strategiske Handlingsplaner Bilag Alle de analyser, rapporter m.m. der indgår i den strategiske analyse 21

Implementering

Hvorfor implementeres strategien ikke? 23 Claus Nygaard, CBS

SA ̊ DAN implementeres strategien! 24 Claus Nygaard, CBS

Handlingsplan AktivitetMål/udbytteAnsvarligDeadlineRessourcer 25 Formål: Mål: Deltager & Roller:

Bestyrelses implementeringsbarometer 26 Hoved indsatsområde Strategi projektAnsvarligDeadlineStatus Handlingsplan Status Udvikling Status Implementering Kommentar Eksempel StyringRisiko styringPeter GodkendtEr bagud udIkke påbegyndt

Litteraturliste

Strategi bøger FyrstenNicolo Machiaveli KrigskunstenSun Tzu Strategi i vindervirksomhederJørgen Lægaard & Mikael Vest The Balanced ScorecardRobert S. Kaplan & David P. Nprton Strategi planenLars Bo Hansen Blue Ocean StategyW. Chan Kim & Renee Mauborgne Business Model GenerationAlexander Osterwalder & Yves Pigneur RestrategyJens Refshøj StrategiFlemming Poulfeldt & Michael Moesgaard Andersen Bøger om forandringer i omverden The dream societyRolf Jensen Jorden er fladThomas L. Friedman Business cyclesLars Tvede SupertrendsLars Tvede 28